Ervaringen
Ik bestudeer de elementaire cycli van de aarde en hun microbiële en chemische regelsystemen. Ik kijk specifiek naar elementen die belangrijk zijn voor het leven.
- Opleiding
- Conservation and Restoration Ecology
Geomicrobiologie en biogeochemie: waar gaat dit vakgebied over?
"Ik bestudeer de elementaire cycli van de aarde en hun microbiële en chemische regelsystemen. Ik kijk specifiek naar elementen die belangrijk zijn voor het leven. Dit doe ik op verschillende tijdschalen: ik bekijk cycli van het heden, maar probeer ook elementaire cycli in het geologische verleden te reconstrueren."
Wat is een elementaire cyclus?
Elementaire cycli zijn de biogeochemische paden waarlangs elementen worden getransformeerd en verplaatst door biologische, chemische en geologische processen.
Waar werk je momenteel aan?
"We bestuderen mariene gebieden die lijden aan een gebrek aan zuurstof in de buurt van de zeebodem. Zuurstoftekort heeft allerlei effecten: het heeft bijvoorbeeld invloed op microben, cycli van voedingsstoffen zoals stikstof en fosfaat, en de dynamiek van het broeikasgas methaan. Zeeën veranderen drastisch wanneer er een gebrek aan zuurstof is. Ons doel is om uit te vinden hoe de microbiële en chemische processen en de interacties tussen de verschillende elementaire cycli veranderen bij zuurstofverlies in de zee. Een belangrijke vraag is hoeveel methaan dat wordt geproduceerd in kustgebieden ontsnapt naar de atmosfeer."
"Uiteindelijk zijn we geïnteresseerd in hoe de oceaan reageert op veranderingen in het milieu. Zulke veranderingen kunnen worden veroorzaakt door natuurlijke processen, maar ook door mensen. We willen zowel de natuurlijke oorzaken begrijpen als de rol die mensen spelen, en hoe we ecosystemen kunnen herstellen."
"Overigens zeg ik altijd 'we', omdat we dit onderzoek in teams uitvoeren. Ik heb niet alleen mijn eigen team, maar we betrekken ook een groot aantal partners bij elk project. Samenwerken is ook een van de dingen waar ik het meest naar uitkijk in mijn functie bij RIBES: mijn onderzoek sluit aan bij de missie van RIBES: towards healthy ecosystems. Ik zou graag willen samenwerken met mensen die werken aan hedendaagse ecosystemen en de verschillende biologische componenten daarvan. Ik zou graag van collega's horen die daar interesse in hebben!"
Aan welke projecten ga je werken, hier aan de Radboud Universiteit?
"Een van mijn projecten, het ERC Synergieproject MARIX, was al gestart voordat ik bij de Radboud Universiteit kwam. Het is een samenwerking met de afdeling Microbiologie (met o.a. Mike Jetten). Het is een erg groot project waarin we de verwijdering van methaan en ammonium uit kustgebieden bestuderen.
In deze kustgebieden wordt het meeste methaan geproduceerd op de zeebodem. Het meeste methaan wordt weggehaald door microben - het microbiële filter. Maar er zijn ook plaatsen waar methaan naar de atmosfeer wordt uitgestoten, wat schadelijk is voor het milieu, omdat methaan een sterk broeikasgas is. We willen begrijpen hoe dit microbiële filter voor methaan precies werkt. We kennen al enkele van de wegen die verantwoordelijk zijn voor de verwijdering van methaan, maar we hebben aanwijzingen dat er aanvullende paden zijn en we willen weten hoe ze werken en welke microben erbij betrokken zijn. Hetzelfde doen we voor de verwijdering van ammonium. Dat is belangrijk omdat hoge niveaus van ammonium giftig zijn voor het zeeleven."
"In ons project kijken we specifiek naar kustgebieden, omdat ze worden beïnvloed door mensen en door klimaatverandering. In vergelijking met de oceaan zijn het relatief kleine ecosystemen die gemakkelijk verstoord kunnen worden. De oceanen veranderen ook door menselijke invloed, maar dat is een ander verhaal. We zien dat onze Nederlandse kustwateren sterk zijn veranderd in de afgelopen decennia. Dit gebeurt ook wereldwijd. In dit project bestuderen we een aantal zorgvuldig geselecteerde locaties. Een daarvan is het Nederlandse Grevelingenmeer. Tijdens de COVID-crisis was een locatie in Nederland erg praktisch, omdat het ons in staat stelde om onze veldstudies voort te zetten. We werken momenteel ook in Zweedse en Finse kustwateren."
Veldstudies en andere onderzoeksmethoden
"Veldstudies zijn een essentieel onderdeel van ons onderzoek. We willen niet alleen theoretisch werk doen achter ons bureau. Dat doen we ook, maar uiteindelijk willen we weten hoe het er in de echte wereld uitziet. En dat is vaak verrassend: van tevoren vorm je een beeld van een bepaalde plaats, op basis van literatuur of je eigen verwachtingen. Eenmaal ter plaatse zie je vaak verrassingen. Dat komt ook omdat de wereld snel verandert."
"Persoonlijk combineer ik veldstudies (zoals in de Arabische Zee, Oostzee, Middellandse Zee, Golf van Mexico, Noordzee, enz.), experimenteel werk en modelleringswerk. Dit past bij het onderzoek van milieuwetenschappers en ecologen bij RIBES. Ik heb het tot nu toe gehad over mariene wateren en de zeebodem, maar ik bestudeer ook zoetwatersystemen, wat aansluit bij RIBES."
Wat wil je bereiken met dit project?
"We willen wiskundige modellen maken waarmee we de chemie en microbiologie van kustwateren nauwkeuriger kunnen beschrijven. Uiteindelijk is ons doel om modellen te ontwikkelen die kunnen voorspellen wat er gebeurt met een kustsysteem wanneer het verstoord wordt en hoe snel het weer kan herstellen. Cruciaal voor deze modellen is de inclusie van de rol van microben. Als je alleen naar systemen kijkt vanuit een chemisch oogpunt, zie je de netto-processen, dus je weet niet precies wat er aan de hand is. Zodra je weet welke microben aanwezig zijn op een bepaalde plaats en hoe actief ze zijn, kun je beginnen uit te zoeken welke processen er echt plaatsvinden."
Ga je ook lesgeven?
"In 2023 zal ik bijdragen aan de MSc-cursus Microbiology of Aquatic Ecosystems. Daarnaast zou ik graag een cursus Geobiologie ontwikkelen. Dit sluit aan bij mijn onderzoek naar geologische tijdschalen en is momenteel niet echt een onderdeel van het onderzoek bij RIBES. Geobiologie bekijkt de relatie tussen de co-evolutie van leven en de aarde. Elementaire cycli zijn ook een belangrijk onderdeel hiervan; denk maar aan het verschijnen van zuurstof in de atmosfeer, 2,3 miljard jaar geleden. Ik heb eerder lesgegeven over de geschiedenis van de aarde en ik kijk er naar uit om dit opnieuw te doen.
Meer informatie
Omdat emissies niet continu gelijk zijn, hebben we apparatuur ontwikkeld waarmee 24/7 metingen kunnen worden uitgevoerd. Hiermee lopen we wereldwijd voorop.
- Opleiding
- Conservation and Restoration Ecology
Over processen in het water is veel bekend, maar niet specifiek over sloten.
‘In het Klimaatakkoord van Parijs staat van alles wat we moeten doen om emissies tegen te gaan. Maar er staat nog niets in over onze sloten, omdat er maar weinig bekend is, maar er gebeurt zoveel in onze sloten. Daarom kan ik daar met mijn onderzoek een grote bijdrage aan leveren’, vertelt Judith van der Knaap (30).
Ze is aquatisch ecoloog en is met het derde jaar bezig van haar onderzoek.
Nationaal Onderzoeksprogramma
Het onderzoek is een opdracht van het Nationaal Onderzoeksprogramma Broeikasgassen Veenweiden en wordt uitgevoerd met subsidie van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, onder aansturing van de Stichting Toegepast Onderzoek Waterbeheer (STOWA).
De promovenda verricht veldwerk in het veengebied rond Zegveld en de Nieuwkoopse Plassen.
Monsters uit sloten
‘We hebben uitgebreid onderzoek gedaan in Zegveld om te kijken hoeveel emissie er uit sloten komt en door welke factoren dit wordt beïnvloed. Daarnaast hebben we met een heel team monsters genomen uit 147 sloten verspreid door heel Nederland om te kijken of een bepaald bodemtype of aansluitende landbouw effect heeft op de uitstoot. Dat was echt super om samen te doen.’
Gasanalyse-apparatuur
De aquatisch ecoloog staat aan de vooravond van het laatste deel van haar onderzoek. Het TechnoCentrum van de Radboud Universiteit heeft samen met Judith apparatuur ontwikkeld die continu metingen kan verrichten in het veengebied.
‘Emissies zijn niet continu gelijk. Die veranderen onder invloed van bijvoorbeeld het weer. We hebben nu sensoren en gasanalyse-apparatuur ontwikkeld waarmee 24/7 in het water metingen kunnen worden uitgevoerd. Zo krijgen we meer inzicht in welke factoren de emissies beïnvloeden en krijgen we een compleet beeld’, klinkt het trots.
‘Het is supertof om daaraan mee te helpen. Met de ontwikkeling van die apparatuur lopen we wereldwijd voorop.’
Emissies uit bagger
Na haar vwo-diploma rondt Judith de studie Medische Biologie af. Dat vindt ze leuk, maar als ze tijdens een vakantie gaat duiken, bedenkt ze dat ze toch meer met water wil doen.
Ze kiest voor de studie Biologie met de master Conservation and Restoration Ecology. Daarvoor loopt ze stage bij het onderzoekscentrum B-WARE, een spin-off bedrijf van de afdeling Ecologie van de Radboud Universiteit.
Judith doet ook onderzoek naar de broeikasgassen uit bagger.
‘Bagger wordt vaak geruimd om vaarverkeer mogelijk te maken of om wateren schoon te maken. De bagger komt dan in een depot, maar de vraag is hoeveel emissies daaruit komen. Daar hield ik me tijdens mijn stage mee bezig. Maar ook daarna bleef ik daarin geïnteresseerd en kon mijn tweede stage daarop aansluiten; broeikasgasemissies uit sloten. Toen de mogelijkheid kwam om promotieonderzoek te doen op dit onderwerp was dat een hele mooie kans.’
Veldwerk in waadpak
Judith heeft veel plezier in haar werk als aquatisch ecoloog. ‘De afwisseling is het leukst: de ene week ben ik met een waadpak veldwerk aan het doen, de andere week voer ik in het laboratorium analyses uit van de monsters die ik heb genomen en schrijf ik mijn bevindingen op. Onderzoek doen vind ik ontzettend leuk.’
‘Misschien wil ik hierna nog wel een postdoc doen. En project leiden lijkt me ook heel leuk. In ieder geval wil ik betrokken blijven bij onderzoek. Verder houd ik alle mogelijkheden open.’
Dit testimonial verscheen eerder op TechGelderland.nl
Foto: Stefan van Weideveld
Hoe beïnvloeden opwarming van de aarde en droogte de waterkwaliteit, en hoe kunnen de negatieve effecten geminimaliseerd worden?
- Opleiding
- Conservation and Restoration Ecology
Kun je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Sarian Kosten, en ik ben aquatisch ecoloog. Ik heb een brede interesse in de impact van mondiale veranderingen op zoetwater-ecosystemen. Belangrijke vragen waar ik me op richt zijn: Hoe beïnvloeden opwarming van de aarde en droogte de waterkwaliteit, en hoe kunnen de negatieve effecten geminimaliseerd worden? En: Hoe beïnvloedt klimaatverandering de uitstoot van broeikasgassen door water?
Ik werk in verschillende soorten systemen, waaronder meren, sloten en visvijvers in Nederland en daarbuiten (voornamelijk in Zuid-Amerika).
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Sinds ik klein was, ben ik gefascineerd door het leven onder water: het typische beeld van een kind met een schepnet dat kikkers, vissen en andere wezens vangt. Ook ben ik altijd bezorgd geweest over en geïnteresseerd in milieukwesties. De keuze om aquatische ecologie te studeren was dan ook een makkelijke. Ik vind het leuk om te begrijpen hoe dingen werken, maar probeer ook oplossingen voor problemen te vinden. In mijn onderzoeksgebied kunnen deze twee onderwerpen gemakkelijk worden gecombineerd.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Ik werk aan verschillende onderwerpen gerelateerd aan ecologie en biogeochemie. Zo kijken we bijvoorbeeld naar hoe waterplanten niet alleen kunnen bijdragen aan een betere waterkwaliteit, maar ook aan het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen door water. Daarnaast onderzoeken we hoe zoetwateraquacultuur in Brazilië milieuvriendelijker kan worden gemaakt.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Kies iets wat je nu leuk vindt om te doen (zonder misschien te veel na te denken over toekomstige carrièrepaden).
Wat is het mooiste aan het docentschap?
Ik geniet van lesgeven en nog meer van buiten zijn met studenten. Ik leer dingen aan en wijs op dingen, maar leer ook altijd zelf nieuwe dingen. Bovendien is het altijd leuk om buiten te werken: in het water of op een boot.
Ik denk dat je ecologie alleen kunt leren door te doen. Buiten zijn; observeren en experimenteren!
- Opleiding
- Conservation and Restoration Ecology
Kun je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Bjorn Robroek en ik ben ecoloog aan het Radboud Institute for Biological and Environmental Sciences. Ik geef les of heb lesgegeven in veel vakken in de bachelor, zoals Ecologie (jaar 1), Systeemecologie (jaar 3), en het masterprogramma Conservation and Restoration Ecology, zoals Management van Ecosystemen en de veldcursus Alpenecologie. Ik ben ook lid van de Opleidingscommissie en coördinator van de bachelortrack Ecologie.
Ik geef al les sinds ik promovendus was (2003-2007) en ben daarmee doorgegaan gedurende mijn hele carrière. Op dit moment heb ik meer dan 20 jaar leservaring in een brede internationale context (ik werkte in Zwitserland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk voordat ik naar de Radboud Universiteit kwam).
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Ecologische systemen zijn geweldig om in te werken. Het is niet alleen fascinerend om te proberen te begrijpen hoe ecosystemen werken en hoe hun functioneren wordt beïnvloed door klimaat- en milieuveranderingen, maar het is ook van groot belang om onze kennis te vergroten over of en hoe we ecosystemen kunnen gebruiken in onze strijd tegen klimaatverandering. Ik geloof sterk dat (semi-)natuurlijke ecosystemen onze beste bondgenoten zijn in die strijd. Oh ja, en als ecoloog is je kantoor vaak buiten. Helemaal niet slecht, zou ik zeggen!
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Met mijn team – Carrie Thomas, Yvet Telgenkamp en Rosa Boone – probeer ik de rol van biodiversiteit en van plant-microbe interacties op de weerstand en veerkracht van ecosystemen tegen klimaatverandering te begrijpen. We zijn net terug van onze veldlocatie in Zuid-Zweden, waar we een langlopend experiment uitvoeren dat gericht is op het begrijpen van de rol van planten op biotische en abiotische processen in de veengrond. Elk jaar brengen we bachelor- en masterstudenten naar deze locatie waar ze zelf kunnen experimenteren.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Het eerste is om in jezelf te geloven; je hoeft niet de slimste persoon ter wereld te zijn om je doelen te bereiken. Met een goede dosis enthousiasme kom je een heel eind. Ten tweede, volg je eigen pad. Ten derde, praat met docenten en maak hen onderdeel van je keuzes. Heel vaak willen zij ook het beste voor jou.
Wat brengt jouw werk in de praktijk jou in je academisch werk, en andersom?
Mijn werk als onderzoeker en mijn rol als docent zijn erg verweven. Ik denk dat je ecologie alleen kunt leren door te doen. Buiten zijn; observeren en experimenteren! Dat doe ik in mijn werk als onderzoeker, maar ik gebruik dit ook in mijn onderwijs.
Wat is het mooiste aan het docentschap?
Ik hou van de interactie met studenten; het houdt me jong. Ik vind het geweldig om te zien hoe studenten uitgroeien tot experts en jonge professionals. Ik voel me vaak trots als ik zie dat studenten verder komen en denk dat ik misschien een kleine rol heb gespeeld in hun academische en professionele inspanningen. Ik vind het geweldig om met studenten in gesprek te gaan en geïnspireerd te raken; zoveel studenten hebben geweldige ideeën. Ik denk meestal niet aan een hiërarchie op de universiteit en vertel mijn studenten dat de enige reden dat ik lesgeef is omdat ik meer ervaring heb. Voor mij voelt dat bevrijdend!
Ik vind het interessant en belangrijk om te achterhalen waarom soorten verdwijnen, om zo aan oplossingen te kunnen bijdragen om de biodiversiteitscrisis af te wenden.
- Nationaliteit
- Nederlands
- Opleiding
- Conservation and Restoration Ecology
Kun je jezelf voorstellen?
Ik ben Koen en werk sinds 2020 als onderzoeker en onderwijzer aan de afdeling milieukunde. Ik begeleid met veel plezier scripties van (Bachelor en Master) biologie studenten waarin globale verandering in biodiversiteit en hoe mensen dit beïnvloeden onderzocht wordt. Daarnaast geef ik met veel plezier les bij verschillende (Bachelor en Master) vakken, zoals Macroecology (BSc) en Biodiversity Assessment (MSc).
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Biodiversiteit is wat de aarde zo bijzonder maakt en het is constant in verandering (soorten onstaan, veranderen, en verdwijnen). Op dit moment verdwijnen er echter zoveel soorten in zo'n korte tijd dat we op een zesde massa-extinctie afstevenen. Ik vind het interessant en belangrijk om de oorzaken te doorgronden om zo aan oplossingen te kunnen bijdragen om de biodiversiteitscrisis af te wenden.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Ik onderzoek op wereldwijde schaal hoe biodiversiteit verandert door veranderingen aan de omgeving door de mens, zoals het veranderen van habitat door landgebruik en het veranderen van het klimaat door broeikasgasemissies.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken? En wat vind je het leukste aan het werken met studenten?
Kies een studie die je interessant maar ook belangrijk lijkt! Wat mij betreft kunnen studenten een enorme inspiratiebron vormen voor onderzoek maar ook voor het doorontwikkelen van onderwijs!
Het is belangrijk dat we doorgaan met het bestuderen van het milieu om ons heen, met het bevorderen van kennis en dus oplossingen voor de bedreigingen op aarde.
- Vooropleiding
- BA Environmental Science (University of Louisville)
- Nationaliteit
- Amerikaans
- Opleiding
- Conservation and Restoration Ecology
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom? Wat vind je het meest uitdagend aan de master(specialisatie)? Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?
Het Conservation and Restoration Ecology programma heeft me niet alleen uitgedaagd om buiten de gebaande paden te denken bij het experimenteren en het begrijpen van ecologische concepten, maar het is ook erg praktijkgericht. Het programma biedt ook veel flexibiliteit, zodat je zelf kunt beslissen wat je wilt onderzoeken en waar je meer over wilt leren.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
De professoren, postdocs en promovendi van de afdeling Ecologie zijn toegewijd aan het inspireren van studenten. Het is zeer de moeite waard geweest om een relatie met hen en de rest van de afdeling Ecologie op te bouwen.
Kun je iets vermelden over je stage en/of je scriptie?
Ik bestudeer momenteel de mogelijkheden voor fytoremediatie van PFAS in onze bodem.
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master(specialisatie) op zak? Wat wil je er zelf mee gaan doen na het afronden van je master?
Het is belangrijk dat we doorgaan met het bestuderen van het milieu om ons heen, met het bevorderen van kennis en dus oplossingen voor de bedreigingen op aarde.
Ik vind de ecologie zo interessant omdat hierin alles samenkomt.
- Nationaliteit
- Nederlands
- Opleiding
- Conservation and Restoration Ecology
Kun je jezelf voorstellen?
Ik ben Steven Huls, geboren en getogen Nijmegenaar en werkzaam bij de Ecology afdeling van de bètafaculteit. Ik heb mijn bachelor en master hier aan de RU gevolgd, maar ben ook naar Wageningen geweest voor een minor bio-informatica en een masterstage. Ik werk sinds 2022 als promovendus en mijn onderzoek richt zich op vegetatieontwikkeling op Nederlandse rivierdijken. Naast mijn onderzoek geef ik ook onderwijs in de bachelor Biology.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Ik vind de ecologie zo interessant omdat hierin alles samenkomt. Hoe de bodem effect heeft op de wortels van planten, hoe die weer de groei bovengronds bepalen en hoe dat dan weer doorwerkt op dieren zoals vogels en insecten.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Mijn onderzoek richt zich op dijkvegetatie en specifiek is mijn missie om de ideale combinatie van grassen en kruiden te vinden. Zo wordt de mogelijkheid gecreëerd om bij een dijkversteviging niet meer een simpele grasmat te creëren maar een diverse, soortenrijke vegetatie met veel verschillende soorten grassen en kruiden.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Ga bij een commissie van je studie-, sport- of studentenvereniging! Of doe een bestuursjaar als je wat meer tijd hebt.
Wat vind je het leukste aan het werken met studenten?
Ik vind het leuke aan werken met studenten dat ze geregeld met ideeën komen waar je zelf nog niet direct aan had gedacht.
Ik ben al mijn leven lang verliefd op het waddengebied, dus die onderzoeksrichting was makkelijk.
- Vooropleiding
- Biologie en Medische Biologie (Radboud Universiteit)
- Opleiding
- Conservation and Restoration Ecology
- Einddatum studie
Waar werk je nu en wat houdt jouw werk in?
Ik doe een PhD aan de universiteit van Groningen. Dat betekent dat ik onderzoek doe. Ik houd me bezig met vogels op de Waddenzee en hoe ze tijdens de winter "opvetten" en zich voorbereiden op de voorjaarstrek naar het poolgebied waar ze broeden.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan werken?
Tijdens mijn bachelor merkte ik eigenlijk al dat ik onderzoek doen onwijs leuk vind. Tijdens mijn master heb ik dat verder ontdekt en ben ik me gaan voorbereiden op een promotietraject. Ik ben al mijn leven lang verliefd op het waddengebied, dus die onderzoeksrichting was makkelijk.
Wat heb je geleerd tijdens je studie dat je nu gebruikt in je werk?
Ontzettend veel! Academische papers lezen, experimenten opzetten, onderzoeksvragen formuleren, maar ook meer "soft skills" als kritisch denken, presenteren en zelfstandig onderzoek doen. En doorzettingsvermogen!
Hoe heb je deze opleiding aan de Radboud Universiteit ervaren? Wat maakte deze opleiding volgens jou bijzonder?
Heel erg leuk. De sfeer op de universiteit is enorm goed, zowel met de studenten onderling als met de docenten. Ik vind het gaaf dat ik me zo lang heb mogen omringen met mensen die veel kennis hebben over de dingen die ik interessant vind, dat maakt de universiteit een hele inspirerende omgeving.
Wat zou je studiekiezers aanraden als ze een studie gaan kiezen?
Mijn tip zou zijn: luister naar je onderbuikgevoel. Kies wat je leuk vindt en waar je een goed gevoel van krijgt, niet wat er op papier het beste uit ziet. Dat gevoel toets je het beste door een meeloopdag te doen en echt even op een opleiding rond te lopen. Je hebt van tevoren geen idee hoe een studie nou echt gaat zijn en wat je er over 4-5 jaar allemaal mee kan doen, dus leg de focus op waar je nu warm van wordt, niet op wat er voor carrière na je studie komt.
Praktijkgerichte cursussen zijn altijd goed en erg belangrijk, maar tot mijn lichte verrassing vond ik de cursussen met een meer filosofische benadering ook erg leuk.
- Vooropleiding
- BSc. Biology (Radboud University)
- Nationaliteit
- Duits
- Opleiding
- Conservation and Restoration Ecology
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
Ik had het erg naar mijn zin in bijna elke cursus die ik heb gevolgd in mijn master, evenals mijn stage/thesis. Natuurlijk zijn praktijkgerichte cursussen altijd geweldig en erg belangrijk in Ecology, maar tot mijn verrassing vond ik de cursussen met een meer filosofische benadering ook erg leuk. Ze daagden in veel gevallen mijn eerdere opvattingen uit en lieten me in sommige opzichten anders over wetenschap denken.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
De sfeer op de afdeling Ecologie is super relaxed en de docenten en onderzoekers zijn erg gemotiveerd om hun kennis over te brengen op de studenten. In de klaslokalen is ook altijd ruimte voor discussie en over het algemeen zijn mensen erg actief.
Wat vind je het meest uitdagend aan de master(specialisatie)? Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?
In sommige gevallen was het niet mogelijk om alle vakken te volgen die ik wilde omdat ze allemaal in dezelfde tijd werden aangeboden, waardoor mijn planning een beetje ontspoorde. Daarnaast kan het een uitdaging zijn om een stage te vinden en het is belangrijk om daar vroeg mee te beginnen.
Kun je iets vermelden over je stage en/of je scriptie?
In mijn scriptie bestudeerde ik microbiële gemeenschappen in Arctische meren die verband houden met de methaancyclus. We hoopten meer te weten te komen over de processen daar om uiteindelijk toekomstige voorspellingen van methaanemissies uit het Noordpoolgebied te verbeteren, die steeds veerkrachtiger zullen worden als gevolg van klimaatverandering.
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master(specialisatie) op zak? Wat wil je er zelf mee gaan doen na het afronden van je master?
Vooral in het huidige politieke en sociale klimaat is het voor mij heel belangrijk dat er mensen zijn die vechten voor de natuur en kennis verspreiden over hoe we de natuur kunnen beschermen tegen de bedreigingen waar ze mee te maken heeft.