Ervaringen
Ik heb gemerkt dat er als curriculumontwikkelaar talloze mogelijkheden zijn om aan het werk te gaan. Je bent als het ware een onderwijsexpert en kunt daarmee heel veel rollen vervullen.
- Vooropleiding
- Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO), Radboud Universiteit
- Opleiding
- Curriculumontwikkeling voor Primair Onderwijs
- Einddatum studie
Wie ben je en wat is in het kort jouw achtergrond?
Ik ben Annemieke, geboren en getogen in Nijmegen en hier na de middelbare school ook gebleven voor mijn studie. Ik heb de Academische Pabo gedaan aan de Radboud Universiteit en de HAN. Daar heb ik zowel mijn lesbevoegdheid (pabo-diploma) als een bachelordiploma Pedagogische Wetenschappen behaald. Vervolgens ben ik de master CoPO gaan doen.
Waarom heb je juist voor de master CoPO gekozen?
Ik heb na de Academische Pabo behoorlijk getwijfeld wat ik wilde gaan doen: (fulltime) voor de klas staan, of toch doorstuderen? Ik besloot voor een combinatie van beide te gaan. Ik ben mij in heel Nederland gaan oriënteren op onderwijsgerelateerde masters, maar vond nergens een master die mij de verdieping gaf die ik zocht en die ik goed kon combineren met werken als leerkracht. Dit kwam vaak door een verplichte stage of colleges op verschillende tijden verspreid over de week. Daarnaast zijn veel onderwijsmasters erg breed en gericht op allerlei leercontexten, van primair onderwijs tot bedrijven en instellingen, terwijl ik mij specifiek wilde richten op het verbeteren van het basisonderwijs, vooral door dicht bij de praktijk te blijven. CoPO was hier voor mij het antwoord op. Tijdens deze master kon ik op een school werkzaam zijn als leerkracht en daarnaast als curriculumontwikkelaar in opleiding alle (praktijk)opdrachten hier uitvoeren. Wat mij zo aanspreekt aan CoPO is dat je veel kennis opdoet over alle facetten van een curriculum, waarbij je alles wat je leert constant in je eigen schoolpraktijk kan uitvoeren binnen het door jou gekozen vakgebied of thema. Je bent dus tijdens je studie al als curriculumontwikkelaar aan het werk: een enorm waardevolle ervaring!
Wat betekent het om afgestudeerd ‘curriculumontwikkelaar’ te zijn?
Als afgestudeerd curriculumontwikkelaar weet je alles over het goed analyseren van het onderwijs op een school, over het ontwerpen van een curriculum, over een goede organisatie binnen de school om het curriculum in de praktijk te brengen, en over manieren om te evalueren of het curriculum effectief is. Daarnaast heb je veel geleerd over het werken met een (school)team en heb je tijdens het verdiepen in jouw vakgebied en het uitwisselen met de andere studenten veel inhoudelijke kennis opgedaan over goed en effectief onderwijs. Kort gezegd betekent het dat je na je afstuderen weet hoe je de kwaliteit van het onderwijs op een school kan verbeteren.
Hoe zag een week als CoPO-student er voor jou uit?
Ik heb tijdens mijn studie vier dagen gewerkt als leerkracht, en later ook als intern begeleider/kwaliteitscoördinator. Drie dagen daarvan stond ik voor de klas en één van die dagen was mijn “CoPO-dag”, waarop ik op mijn school bezig was met het curriculumthema dat ik had gekozen en het uitvoeren van opdrachten. Op vrijdag hadden we college op de universiteit en besteedde ik daarna tijd aan het schrijven van verslagen of andere opdrachten. Ik hoefde me met deze weekplanning zeker niet te vervelen, maar omdat je de master in deeltijd volgt en niet veel contacturen hebt, was het goed te doen. Het feit dat je alle opdrachten op je eigen school uitvoert, en dus werk en studie op één plek combineert, gaf mij overzicht en rust.
Hoe ziet jouw werkweek er nu uit?
Nu ik ben afgestudeerd, blijf ik nog vier dagen op dezelfde school werken als leerkracht en kwaliteitscoördinator. Ik heb hier veel plezier in en wil graag de ontwikkelingen op school verder doorzetten die we tijdens mijn opleiding zijn gestart. Hoe gaaf is het dat ik daar nu de resultaten van zie?! Daarnaast ga ik een dag als zelfstandig curriculumontwikkelaar aan de slag. Ik heb gemerkt dat er als curriculumontwikkelaar talloze mogelijkheden zijn om aan het werk te gaan. Je bent als het ware een onderwijsexpert en kunt daarmee heel veel rollen vervullen. Geef jezelf tijdens de master dus ook de ruimte om te ontdekken waar jouw sterke kanten liggen en vooral waar je blij van wordt binnen het onderwijs!
Tijdens je studie blijf je in het primair onderwijs werken en kun je het geleerde meteen in de praktijk toepassen.
- Vooropleiding
- Leraar Basisonderwijs (PABO), Fontys en de pre-master Onderwijswetenschappen
- Opleiding
- Curriculumontwikkeling voor Primair Onderwijs
- Einddatum studie
Wie ben je en wat is in het kort jouw achtergrond?
Ik ben Jesse Dorssers, 34 jaar en woon in Roermond. Na het behalen van mijn vwo-diploma heb ik de keuze gemaakt de opleiding Leraar Basisonderwijs (PABO) bij Fontys Venlo te volgen, in 2011 ben ik afgestudeerd. Na 10 jaar lang op diverse basisscholen te hebben gewerkt, kreeg de vraag ‘Waarom doen we de dingen die we doen en waar werken we naartoe?’ een steeds grotere rol in mijn lesgeven. In mijn toenmalige werkomgeving kreeg ik onvoldoende antwoord. Uiteindelijk heb ik besloten om in 2019 te starten met de pre-master Onderwijswetenschappen.
Waarom heb je juist voor CoPO gekozen?
Bij de pre-master Onderwijswetenschappen miste ik de gesprekken over actualiteiten in het basisonderwijs. De master Onderwijswetenschappen is breed georiënteerd en niet specifiek gericht op het primair onderwijs. Daarom heb ik de keuze gemaakt om me in te schrijven voor de master Curriculumontwikkeling voor Primair Onderwijs (CoPO). De doelstellingen van de cursussen Analyse- Ontwerp-Implementatie-Evaluatie spraken me aan, daar wilde ik meer over weten. Tijdens je studie blijf je in het primair onderwijs werken en kun je het geleerde meteen in de praktijk toepassen.
Wat betekent het om afgestudeerd ‘curriculumontwikkelaar’ te zijn?
Als curriculumontwikkelaar heb je een goed overzicht wat er in het schoolteam leeft en speelt. Je analyse brengt in kaart welke curriculumelementen focus verdienen. De diverse soorten vraagstukken zorgen ervoor dat je je blijft verdiepen in de literatuur. Je hebt namelijk (vakinhoudelijke) kennis nodig om een gedegen plan te kunnen opstellen. Ook heb je een goed doordacht plan nodig om het team in dit leerproces mee te nemen. Zijn alle voorwaarden aanwezig om het schoolteam mee te nemen in de curriculumontwikkeling? Is er genoeg tijd en energie? Hoe is de schoolinfrastructuur? Stap voor stap begeleid je je team. Je scherpt het plan aan, je stelt het bij, je blijft constant bezig met de fases ontwerp, implementatie en evaluatie. Het is een iteratief proces, dat betekent dat je verfijnt en verbetert totdat jullie tevreden zijn met het eindresultaat. Belangrijk blijft om de leerkracht in het vizier te houden, uiteindelijk is de leerkracht diegene die het curriculum uitvoert.
Hoe zag een week als CoPO-student er voor jou uit?
Ik werkte drie dagen per week op de basisschool als leerkracht waar ik ook bezig was met het curriculumvraagstuk. Samen met je directeur kun je veel bereiken binnen je eigen schoolteam! Daarnaast werkte ik nog één dag als docent Pedagogische Wetenschappen Primair Onderwijs. Op vrijdag waren de werkcolleges voor de master CoPO, op deze dag maakte ik geen andere afspraken. In de middag kon ik literatuur lezen of het verslag bijwerken. In drukke periodes werkte ik ook in het weekend aan mijn studie.
Hoe ziet jouw werkweek er nu uit?
Mijn droom om mijn collega-leerkrachten van kennis te voorzien en mee te nemen in de vraag Waarom doen we de dingen die we doen en waar werken we naartoe? gaat eindelijk uitkomen. Met kennis over curriculum, vakinhoudelijk en didactische kennis ga ik als zelfstandige werken als onderwijsadviseur. De naam curriculumontwikkelaar is nog niet altijd bekend in onderwijsland. Ik zie mezelf als adviseur die het probleem veel dieper en breder bekijkt, een adviseur die niet alleen kennis overdraagt maar ook het schoolteam eigenaar laat zijn van de curriculumontwikkeling door ze stap voor stap te begeleiden en hierin kan bijsturen. Ik ga voor een duurzaam resultaat.
Het is een kunst om meervoudig te kijken naar vraagstukken binnen het onderwijs. Wanneer we mooie ideeën hebben over veranderingen proberen we collega’s hierin mee te krijgen.
- Opleiding
- Curriculumontwikkeling voor Primair Onderwijs
Kun je jezelf voorstellen?
Tijdens mijn studie begon ik bijles economie te geven op het Luzac College in Utrecht. Toen de docent er op een gegeven onverwacht mee stopte werd mij gevraagd de lessen over te nemen. Uiteindelijk heb ik drie jaar lesgegeven aan de examenklassen vmbo, havo en vwo. Ik heb hier heel veel van geleerd en ben nooit meer gestopt met lesgeven.
Onderzoek doen vind ik daarnaast erg leuk om te doen, na mijn master Bedrijfskunde in Amsterdam besloot ik hiermee door te gaan. Mijn promotieonderzoek richtte zich op hoe teams in organisaties leren en ontwikkelen, waarbij ik me focuste op de rol van (sociale) netwerken en vormen van innovatie. Mijn interesse in onderwijs en ‘organisatieleren’ loopt als een rode draad door mijn loopbaan. Ik heb er ook enkele managementboeken overgeschreven. Leren en veranderen in organisaties hebben veel met elkaar te maken! Ik werk inmiddels zo’n twintig jaar als zelfstandig organisatieadviseur. Zo ondersteun ik scholen in het realiseren van curriculum verbeteringen, vaak in het primair onderwijs en beroepsonderwijs. Ik werk dan vaak samen met schoolleiders en bestuurders, maar ook met onderwijsteams. Mijn praktijkervaring zet ik graag in voor de master Curriculumontwikkeling voor Primair Onderwijs (CoPO). Wie weet ontmoeten we elkaar snel!
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Hoe een curriculum wordt geïmplementeerd kan nogal een complexe uitdaging zijn. Ik zie het als een systematische puzzel. Scholen, collega’s en hun ideeën kunnen enorm verschillen. Daarom zijn oplossingen effectief wanneer we naar de inhoud, het proces én de aanpak kijken. Het is een kunst om meervoudig te kijken naar vraagstukken binnen het onderwijs. Wanneer we mooie ideeën hebben over veranderingen proberen we collega’s hierin mee te krijgen. Dit vergt ook een stukje leiderschap! Zo is de focus dus niet alleen op de leerling, maar ook op de docent. Voor hen proberen we een aantrekkelijke werkomgeving te creëren, zodat zij het beste uit henzelf kunnen halen. Daarom ga je in de master CoPO aan de slag met het relationele aspect. Hoe verdien je het vertrouwen binnen jouw school? Hoe werk je samen met je team aan gerichte interventies die impact hebben op de kwaliteit van onderwijs? Tot slot is dit een heel praktisch vakgebied, want verandering vereist actie. De combinatie van het hebben van kennis over het onderwijs plus het kunnen mogelijk maken van verandering vind ik het meest interessant.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Als docent geef ik les en begeleid ik docenten, ook heb ik een plekje in de examencommissie. Ik doe momenteel geen onderzoek aan de Radboud Universiteit. Wel maak ik een wekelijkse podcast over onderwijs waar veel studenten, schoolleiders en leerkrachten naar luisteren. Dat vind ik geweldig. Eigenlijk geef ik hier mijn eigen draai aan het doen van ‘onderzoek’! In de podcast (de Tjipcast) spreek ik allerlei experts en vakgenoten die te maken hebben met complexe vraagstukken binnen het onderwijs. Of het nou docenten of directeuren uit de praktijk zijn, wetenschappers of politici: we proberen het onderwijs vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Zelf leer ik hier veel van en ik hoop de luisteraars ook!
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Ga een les bezoeken van een vak! Kom een keer langs op de opleiding om de sfeer te proeven. Door het mee te maken krijg je een realistisch beeld. Misschien is het ook mogelijk alumni te spreken, voor een (online) kopje koffie. Zij weten alles over het volgen van de opleiding, dus je kunt met veel vragen goed bij ze terecht.
Specifiek voor de master CoPO zou ik nagaan wat voor jou realistisch is. Onze ervaring is dat de master wel wat van je vraagt. Je werkt immers aan curriculumontwikkeling in de school waar je werkt. Het kan geen kwaad (of is eigenlijk een must-have) om met je collega’s en leidinggevende in gesprek te gaan. Zo kijken jullie samen naar realistische grenzen binnen werk én studie.
Wat brengt jouw werk in de praktijk jou in je academisch werk, en andersom?
Door wekelijks met bestuurders te overleggen en scholen door het hele land te bezoeken, vooral in uitdagende wijken, verzamel ik veel praktijkkennis. Inmiddels heb ik denk ik met honderden teams samengewerkt. De verschillende casussen waren niet alleen boeiend, ik heb er ook van geleerd welke veranderaanpakken het beste werken en wanneer. Ook in mijn podcast doe ik inspiratie op. De gesprekken helpen me om nuttige onderzoeksvragen te stellen en ideeën toe te passen op het ontwikkelen van onderwijsprogramma's.
Wat is het mooiste aan het docentschap?
Het lesgeven zelf vind ik ontzettend leuk: met een groep nadenken en samen discussiëren geeft veel energie. In de master werk ik samen met nieuwsgierige studenten en bovendien nodig ik graag vakgenoten uit de praktijk uit om te vertellen over eigen ervaringen rondom leren en veranderen. Deze combinatie van passievolle docenten en leergierige studenten vind ik fantastisch, er gebeurt namelijk zo veel! Specifiek bij de master CoPO vind ik het als docent altijd erg de moeite waard om op bezoek te gaan bij scholen. Samen komen we erachter hoe het er ‘echt’ aan toe gaat in de praktijk.