Tjip de Jong

Tjip de Jong
Het is een kunst om meervoudig te kijken naar vraagstukken binnen het onderwijs. Wanneer we mooie ideeën hebben over veranderingen proberen we collega’s hierin mee te krijgen.
Naam
Tjip de Jong
Opleiding
Curriculumontwikkeling voor Primair Onderwijs
Huidige functie
Docent

Tjip de Jong is docent aan de Radboud Universiteit.

Kun je jezelf voorstellen?

Tijdens mijn studie begon ik bijles economie te geven op het Luzac College in Utrecht. Toen de docent er op een gegeven onverwacht mee stopte werd mij gevraagd de lessen over te nemen. Uiteindelijk heb ik drie jaar lesgegeven aan de examenklassen vmbo, havo en vwo. Ik heb hier heel veel van geleerd en ben nooit meer gestopt met lesgeven. 

Onderzoek doen vind ik daarnaast erg leuk om te doen, na mijn master Bedrijfskunde in Amsterdam besloot ik hiermee door te gaan. Mijn promotieonderzoek richtte zich op hoe teams in organisaties leren en ontwikkelen, waarbij ik me focuste op de rol van (sociale) netwerken en vormen van innovatie. Mijn interesse in onderwijs en ‘organisatieleren’ loopt als een rode draad door mijn loopbaan. Ik heb er ook enkele managementboeken overgeschreven. Leren en veranderen in organisaties hebben veel met elkaar te maken! Ik werk inmiddels zo’n twintig jaar als zelfstandig organisatieadviseur. Zo ondersteun ik scholen in het realiseren van curriculum verbeteringen, vaak in het primair onderwijs en beroepsonderwijs. Ik werk dan vaak samen met schoolleiders en bestuurders, maar ook met onderwijsteams. Mijn praktijkervaring zet ik graag in voor de master Curriculumontwikkeling voor Primair Onderwijs (CoPO). Wie weet ontmoeten we elkaar snel!

Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?

Hoe een curriculum wordt geïmplementeerd kan nogal een complexe uitdaging zijn. Ik zie het als een systematische puzzel. Scholen, collega’s en hun ideeën kunnen enorm verschillen. Daarom zijn oplossingen effectief wanneer we naar de inhoud, het proces én de aanpak kijken. Het is een kunst om meervoudig te kijken naar vraagstukken binnen het onderwijs. Wanneer we mooie ideeën hebben over veranderingen proberen we collega’s hierin mee te krijgen. Dit vergt ook een stukje leiderschap! Zo is de focus dus niet alleen op de leerling, maar ook op de docent. Voor hen proberen we een aantrekkelijke werkomgeving te creëren, zodat zij het beste uit henzelf kunnen halen. Daarom ga je in de master CoPO aan de slag met het relationele aspect. Hoe verdien je het vertrouwen binnen jouw school? Hoe werk je samen met je team aan gerichte interventies die impact hebben op de kwaliteit van onderwijs? Tot slot is dit een heel praktisch vakgebied, want verandering vereist actie. De combinatie van het hebben van kennis over het onderwijs plus het kunnen mogelijk maken van verandering vind ik het meest interessant.  

Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?

Als docent geef ik les en begeleid ik docenten, ook heb ik een plekje in de examencommissie. Ik doe momenteel geen onderzoek aan de Radboud Universiteit. Wel maak ik een wekelijkse podcast over onderwijs waar veel studenten, schoolleiders en leerkrachten naar luisteren. Dat vind ik geweldig. Eigenlijk geef ik hier mijn eigen draai aan het doen van ‘onderzoek’! In de podcast (de Tjipcast) spreek ik allerlei experts en vakgenoten die te maken hebben met complexe vraagstukken binnen het onderwijs. Of het nou docenten of directeuren uit de praktijk zijn, wetenschappers of politici: we proberen het onderwijs vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Zelf leer ik hier veel van en ik hoop de luisteraars ook!

Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?

Ga een les bezoeken van een vak! Kom een keer langs op de opleiding om de sfeer te proeven. Door het mee te maken krijg je een realistisch beeld. Misschien is het ook mogelijk alumni te spreken, voor een (online) kopje koffie. Zij weten alles over het volgen van de opleiding, dus je kunt met veel vragen goed bij ze terecht. 

Specifiek voor de master CoPO zou ik nagaan wat voor jou realistisch is. Onze ervaring is dat de master wel wat van je vraagt. Je werkt immers aan curriculumontwikkeling in de school waar je werkt. Het kan geen kwaad (of is eigenlijk een must-have) om met je collega’s en leidinggevende in gesprek te gaan. Zo kijken jullie samen naar realistische grenzen binnen werk én studie. 

Wat brengt jouw werk in de praktijk jou in je academisch werk, en andersom?

Door wekelijks met bestuurders te overleggen en scholen door het hele land te bezoeken, vooral in uitdagende wijken, verzamel ik veel praktijkkennis. Inmiddels heb ik denk ik met honderden teams samengewerkt. De verschillende casussen waren niet alleen boeiend, ik heb er ook van geleerd welke veranderaanpakken het beste werken en wanneer. Ook in mijn podcast doe ik inspiratie op. De gesprekken helpen me om nuttige onderzoeksvragen te stellen en ideeën toe te passen op het ontwikkelen van onderwijsprogramma's.

Wat is het mooiste aan het docentschap?

Het lesgeven zelf vind ik ontzettend leuk: met een groep nadenken en samen discussiëren geeft veel energie. In de master werk ik samen met nieuwsgierige studenten en bovendien nodig ik graag vakgenoten uit de praktijk uit om te vertellen over eigen ervaringen rondom leren en veranderen. Deze combinatie van passievolle docenten en leergierige studenten vind ik fantastisch, er gebeurt namelijk zo veel! Specifiek bij de master CoPO vind ik het als docent altijd erg de moeite waard om op bezoek te gaan bij scholen. Samen komen we erachter hoe het er ‘echt’ aan toe gaat in de praktijk.