Emma Spierings

Student lerarenopleiding
Ik geniet van de kleine gesprekjes die ik heb met de leerlingen.
Naam
Emma Spierings
Opleiding
Educatie in de Bètawetenschappen
Huidige functie
Docent natuurkunde
Vooropleiding
Bachelor Natuur- en Sterrenkunde

Emma volgde de Tweejarige Educatieve Master voor het vak natuurkunde. Nu staat ze met een eerstegraads lesbevoegdheid voor de klas. 'Ik vind het leuk dat je drie verschillende leerlijnen hebt en ook op elke leerlijn je ontwikkeling kan meten.'

Over de Tweejarige Educatieve Master Natuurkunde

'Doordat je een vak hebt met je vakgenoten en vakdidacticus, ben je erg goed op de hoogte van alles en kan je daar ook je ei kwijt. De colleges zijn erg interactief en leuk om aanwezig te zijn. Iedereen heeft passie voor het beroep waarvoor we studeren, dus iedereen doet goed mee. Het feit dat bijna alle vakken worden afgerond met een groot verslag kan wel werkdruk opleveren. In het begin is het even zoeken om een goede balans tussen vakken en stage te vinden. De drie verschillende leerlijnen zijn leuk. Ook kan je op elke leerlijn je ontwikkeling meten.'

Begeleiding vanuit de docentenacademie

'De begeleiding was fijn. Als ik ergens tegenaan liepen, waren zowel mijn mentor als studieadviseur en instituutsopleider snel te bereiken voor een gesprekje.

Waarom wilde jij docent worden?

'Ik vind het contact met leerlingen onwijs leuk. Het bouwen van een relatie en vanuit daar de basis hebben om de leerlingen iets te leren over natuurkunde. Daarnaast vind ik het belangrijk om de leerlingen ook algemene vaardigheden te leren tijdens het vak natuurkunde, zoals het probleemoplossend vermogen vergroten en ze kritisch laten nadenken.'

Stage

'De universiteit regelt je stageplaats en het was duidelijk wat je daarvoor moest doen. Ik had voor de start van de zomer al een stageplek en daar al een kennismakingsgesprek gehad. Ik had een goede klik met mijn werkplekbegeleider. Hij en de schoolopleider waren alleen nog zo goed als onbekend met het begeleiden van een student van de Radboud Universiteit. De meeste studenten op mijn stageschool kwamen van Fontys, en daar werd de begeleiding inclusief bijeenkomsten ook naar ingedeeld. Daardoor heb ik veel van die bijeenkomsten gemist, omdat ik dan niet op school was. 

De begeleiding vanuit de docentenacademie was gelukkig goed. Mijn instituutsopleider herinnerde mij aan alle deadlines en was ook snel aanspreekbaar. Ik heb nog van stageschool willen wisselen, omdat ik als Radboud-student niet mee kon doen met het programma van de andere studenten, maar die verwachtingen er vanuit de stageschool wel waren. Ik ben door mijn instituutsopleider in contact gebracht met de stagecoördinator en heb het hele proces lang goed contact gehad met beiden.'

Wat is het mooiste aan docent zijn?

'Ik geniet van de kleine gesprekjes die ik heb met mijn leerlingen. Door aan de relatie te bouwen, heb je een goede basis voor een fijne werksfeer en onderling vertrouwen.'

En wat is er moeilijk aan het docentschap en/of de opleiding?

'Het moeilijke aan de opleiding is dat je te veel tijd gaat stoppen in je stage. Dat is namelijk de praktijk - waar je het voor doet - maar je moet ook nog genoeg tijd besteden aan je vakken. 
Het moeilijke van het docentschap vind ik het consequent blijven. Je gunt de leerlingen heel veel, maar soms moet je ook even goed de teugels strak trekken.'

Heb je een tip voor aankomend studenten?

'Het is fijn om voordat je je stage start al een keer mee te lopen op een school, liefst nog met een student, om te kijken of het iets is wat je écht wilt. Verder is het belangrijk om je planning op orde te hebben en je voor te bereiden voor colleges. Zo kan je alles goed meedoen, en leer je er het meest van.'

Lesgeven is als autorijden

'Als docent blijf je jezelf ontwikkelen - ook als je al bent afgestudeerd. Daarom is het belangrijk om te weten dat het niet direct allemaal perfect hoeft. Je moet eerst je draai weten te vinden en vervolgens kan je verder leren. Mijn begeleider zei altijd: 'Lesgeven is net als autorijden: je moet heel veel dingen tegelijkertijd doen, maar door het vaak te doen, leer je vervolgens dingen op de automatische piloot te doen.''