Wat spreekt je aan in de master en waarom?
Voor de klas mogen staan was, na even kort wennen, het leukste wat ik ooit met natuurkunde heb mogen doen. Mentaal stoeien met de leerlingen, ze helpen met allerlei problemen is enorm voldoenend.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
Binnen het educatieve gedeelte is de samenwerking met de studenten heel fijn. Je zit allemaal in hetzelfde schuitje, en kan over allerlei succes- en probleemverhalen praten, naast nieuwe dingen leren. Ook is het contact met de opleiders van de Radboud Docenten Academie heel fijn, het zijn echt mensen die betrokken zijn bij alle studenten.
Wat vind je het meest uitdagend aan de masterspecialisatie?
Voor mij is het meest uitdagende aan de opleiding ongetwijfeld de link leggen tussen theorie en praktijk. Dit is niet iets wat heel natuurlijk komt en, ondanks dat ik het nut er absoluut van zie, is het toepassen moeilijk.
Kun je iets vermelden over je stage en/of je scriptie?
Het lesgeven, zoals ik al zei, is het leukste wat ik ben tegengekomen. Mijn scriptie was ook heel interessant en echt anders dan de meeste natuurkundige onderwerpen, omdat ik de diepte in het begrip van natuurkunde mocht duiken. Een didactisch-gericht onderzoek met ervaringen in de praktijk gaf mij een nieuw beeld van wat er allemaal in onderwijs om kan gaan.
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze masterspecialisatie op zak?
Naast het feit dat lesgeven gewoon super leuk kan zijn, en dat ook zeker is wat ik met mijn master ga doen, kan ik ook een didactische scriptie aanraden. Het geeft nieuwe inzichten en zorgt ervoor dat je heel kritisch wordt op het vormen van een goede basis. Die basis, net als de analytische mindset die zo gewaardeerd wordt in elke sector, is op elk vlak van de natuurkunde toe te passen.