Ervaringen
Ik merkte dat mijn eigen mening telt en daar moest ik wel aan wennen.
- Opleiding
- Eenjarige Educatieve Master Frans
Hoewel ik de Educatieve Master als doel had gesteld, wilde ik met behulp van de Educatieve Minor toch eerst even proeven aan het docentschap en ook nog een tweedegraads lesbevoegdheid halen. Toen wist ik: ‘dit is wat ik wil’, waarna ik ook de Educatieve Master ben gaan volgen.
De lerarenopleiding van de Radboud Docenten Academie was heel anders dan ik had verwacht. De focus lag veel meer op wat ik wilde. Het ging over mijn leren. Dat was ik niet gewend van mijn bachelor en master. Ik merkte dat mijn eigen mening telt en daar moest ik wel aan wennen. Hoewel je aan de universiteit sowieso wordt opgeleid om kritisch te denken, werd ik nu ook gestimuleerd om kritisch te denken over mijn eigen ervaringen. Die manier van leren is daarom veel werk, want je neemt dingen van stage mee naar huis, maar het is vooral ook heel erg leuk en leerzaam.
De interactie en gesprekken met leerlingen en collega's voeden mijn ideeënstroom en visie op het onderwijs.
- Vooropleiding
- Bachelor Romaanse talen en culturen, Master Literair Bedrijf en Master Arts and Culture
- Opleiding
- Eenjarige Educatieve Master Frans
Over de Eenjarige Educatieve Master Frans
Wouter ervaarde tijdens de opleiding veel vrijheid om zijn creatieve ideeën optimaal te laten floreren. Hij vond met name de vakken waarin lessimulaties werden gehouden zeer leerzaam. 'De opleiding heeft mij tools gegeven die ik mij vervolgens eigen kon maken in de lespraktijk. Deze tools vormen nu de bouwstenen van mijn lessen en de manier waarop ik voor de klas sta.' Ook heeft hij veel over zichzelf geleerd en zijn valkuilen en kwaliteiten beter leren kennen. 'Docenten zijn erg betrokken bij jouw persoonlijke ontwikkeling en groeiproces.'
Een rolmodel zijn
Waarom Wouter docent wilde worden? 'Omdat ik kinderen in één van de meest vormende periodes in hun leven houvast en richting wilde geven. Ik wil graag een rolmodel zijn en leerlingen het gevoel geven dat ze volledig zichzelf mogen zijn. Want pas als leerlingen zich echt gezien en gehoord voelen, kunnen ze optimaal leren en hun talenten ontdekken. Daarnaast heb ik een liefde voor (Franse) kunst en cultuur. Via deze onderwerpen wilde ik de wereldblik van leerlingen verruimen en ze tegelijkertijd handvatten geven voor het leren van een nieuwe taal, die voor hen deuren kan gaan openen.'
Het mooiste aan docent zijn
Geen dag is hetzelfde, geen les is hetzelfde, en geen leerling is hetzelfde, zo zegt Wouter. Dat vindt hij het mooiste aan docent zijn. 'Het is een dynamische baan waarin je individuen ziet groeien en ziet worden wie ze eigenlijk van binnen al zijn.' Tijdens zijn stage genoot hij van de interactie en gesprekken met leerlingen en collega's en ontwikkelde hij zijn ideeën over het onderwijs. Ook gaf zijn werkplekbegeleider hem waardevolle inzichten.
Tip voor aankomende studenten
'Go with the flow' is Wouter's adagium. 'Heb vertrouwen in je kunnen en werk vanuit je eigen kracht. Blijf naar jezelf luisteren, want je intuïtie geeft je vaak de beste adviezen.' Hij geeft daarnaast de tip om een keer een kijkje te nemen op een school. Zo krijg je toch al wel een goede indruk van hoe het op een school allemaal functioneert en wat er komt kijken bij het docentschap.