Ervaringen
Als docent ben je echt onderdeel van de ontwikkeling van een leerling.
- Opleiding
- Eenjarige Educatieve Master Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen
Het leukste van het lesgeven vind ik het contact met leerlingen, de interactie en de energie die ik daarvan krijg. Bijvoorbeeld leerlingen die enorm hard leren voor een goed punt en waarbij het ook nog lukt, of de houding van een leerling die ik zie veranderen gaandeweg het schooljaar. Als docent ben je echt onderdeel van de ontwikkeling van een leerling. Dat is heel speciaal.
Wat ook veel indruk op me heeft gemaakt is bijvoorbeeld mijn laatste dag op mijn stageschool. Vanwege Corona was mijn laatste les online, maar leerlingen waren me op school toch nog even op komen zoeken. Ze wilden me toch echt nog even persoonlijk gedag zeggen. Het geeft je een erg goed gevoel als leerlingen op die manier hun waardering tonen.
Ik ben continu bezig met de ontwikkelingen in mijn vakgebied.
- Vooropleiding
- Master Communicatiewetenschap
- Opleiding
- Eenjarige Educatieve Master Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen
- Land van vorige opleiding
- Nederland
Ik ben continu bezig met de ontwikkelingen in mijn vakgebied. We proberen momenteel af te stappen van de huidige lesmethode. We zijn daarom bezig met het ontwikkelen van een eigen werkboek. Dit hebben we al gedaan voor 5 havo en nu ontwikkelen we een eigen werkboek voor 6 vwo. Daarnaast maak ik mij sterk voor het invoeren van Maatschappijwetenschappen als vak op onze school. Ik zou dit vak in de toekomst graag geven op onze school.
Ik wilde meer vrijheid om de lessen en alles daaromheen in te richten.
- Opleiding
- Eenjarige Educatieve Master Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen
Na een aantal jaar met veel plezier als docent te hebben gewerkt, ben ik 1,5 jaar geleden mijn eigen bedrijf gestart. Ik heb een particuliere taalschool opgezet voor volwassenen waarin wij Nederlands als Tweede Taal geven en ook onze cursisten (statushouders) zo goed mogelijk proberen voor te bereiden op het vinden van een plek in onze maatschappij en onze arbeidsmarkt. Samen met tien andere docenten geven we aan ongeveer 100 cursisten les. Ik wilde voor mezelf beginnen zodat ik meer vrijheid heb om de lessen en alles eromheen naar eigen inzicht in te richten. Ik kan op deze manier ook het lesgeven en een bedrijf runnen combineren en dat zorgt voor een fijne afwisseling. Aan de ene kant zorg ik ervoor dat de cursisten en docenten zo goed mogelijk lessen kunnen volgen en geven. Hierbij doe ik de intakes van cursisten, maak ik de planning, zorg voor nodige materialen, coach en overleg ik met de docenten en cursisten, onderhoud ik contacten met gemeenten en andere stakeholders en zijn we bezig met nieuwe plannen en pilots voor in de toekomst. Aan de andere kant sta ik zelf nog twee dagdelen per week voor de groep en val ik regelmatig in voor andere docenten.
Ik vind het belangrijk om met leerlingen te praten over wat er allemaal gebeurt in de wereld en in ons land
- Vooropleiding
- Bachelor Planologie
- Opleiding
- Eenjarige Educatieve Master Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen
"En één dag per week zit ik in de collegebanken. Ik was echt toe aan een volgende stap en van mijn omgeving hoorde ik ook dat men vond dat ik leuk voor een groep sta, goed kan vertellen en mensen motiveer. Toen ging ik op een dag eens meekijken met een docent. Ik kwam heel blij thuis na die dag, en dus ben ik de mogelijkheden verder gaan onderzoeken. Ik koos voor het vak maatschappijleer. Dat raakt aan mijn werkervaring, en ik vind het ook echt belangrijk om met leerlingen te praten over wat er allemaal gebeurt in de wereld en in ons land. Waarom gebeurt dat, wat vind je daar eigenlijk van, en kun je die mening ook onderbouwen? ‘Verander de wereld van die ene leerling’ dat is voor mij de belangrijkste drijfveer om dit te doen. Het contact met de leerlingen is zo gaaf. Soms zijn ze behoorlijk irritant maar vaak ook ongelofelijk slim en grappig en wijs en nieuwsgierig.”