Ervaringen
Hard werken levert je veel op.
- Opleiding
- Eenjarige Educatieve Master Nederlands
Laten we ook eerlijk zijn: beginnend docent zijn is écht hard werken. Je hebt nog geen archief met lesmateriaal, toetsen of boekopdrachten en weet nog niet zo goed hoe streng je moet nakijken. Leerlingen doen niet vanzelfsprekend wat je wil, je hebt nog geen reputatie waarvoor gevreesd moet worden en soms weet je even niet hoe je een lastige situatie moet aanpakken. Denk aan een huiswerkuur op vrijdag het zesde met 27 leerlingen die hun weektaak al af hebben, daar ga ik echt niet altijd fluitend naartoe. Docent-zijn kost veel tijd en energie, maar het levert ook veel op als je merkt dat leerlingen het na lang ploeteren wél snappen of als ze laten merken dat ze blij zijn met jou als docent.
Ik heb nog nooit zoveel nieuwe dingen geleerd in één jaar.
- Opleiding
- Eenjarige Educatieve Master Nederlands
Ik heb nog nooit zo veel nieuwe dingen geleerd in één jaar. Dit komt vooral door de combinatie tussen theorie en praktijk. Er ging tijdens mijn stage een heel nieuwe wereld voor me open.
Mijn tip als je docent wilt worden? Blijf jezelf. Ondanks alles. Als je als docent afwijkt van hoe je zelf bent, prikken leerlingen daar zo doorheen. Als jij jezelf en je stijl van lesgeven accepteert, accepteren leerlingen jou ook sneller.
Bij mij is het onderwijs niet elke dag anders, maar elke les.
- Opleiding
- Eenjarige Educatieve Master Nederlands
Mijn werk is veelzijdig. Ik doceer en coach in taalbeheersing, zakelijk schrijven, presenteren, adviesvaardigheden (gesprekstechnieken) en praktijkgericht onderzoek aan de opleiding Bedrijfskunde. Daarnaast ben ik studieadviseur en docent aan onze nieuwe deeltijdopleiding. Deze week duik ik bijvoorbeeld de studio in om kennisclips te schieten over praktijkgericht onderzoek.
Ik ervaar wel verschillen tussen doceren op hbo-niveau of op vo-niveau. Eén verschil is dat op mijn instituut de verantwoordelijkheid voor het leren meer bij de student ligt. Gevolg hiervan is dat je als docent nooit weet wat je te wachten staat. Soms loop je een lokaal vol studenten in, maar studenten maken ook afwegingen: thuis bitcoins verhandelen of een les meepakken? Dan kan je een leuke werkvorm met een kleine groep doen en soms wordt het juist een college met een grotere groep. Bij mij is het onderwijs niet elke dág anders, maar elke les.
Ik vond het grootste deel van de college-inhoud erg interessant en bruikbaar op stage.
- Vooropleiding
- Bachelor Nederlandse taal en cultuur en master Taalwetenschappen Taal- en Spraakpathologie
- Opleiding
- Eenjarige Educatieve Master Nederlands
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Over de Eenjarige Educatieve Master Nederlands
'De Eenjarige Educatieve Master heeft een vol programma en je leert veel onderwijskundige theorieën in een korte tijd. Er zijn een paar periodes waarin opeens veel van je verwacht wordt en dan wordt de werkdruk wat hoog.' Hidde vond het grootste deel van de college-inhoud erg interessant en bruikbaar op stage. 'De docenten die mij lesgaven staken moeite in het geven van feedback en kwamen geïnteresseerd over. Ik ervoer dit als erg prettig. Ik kon mij zo dus snel ontwikkelen.'
Zelf lesgeven
'Het klikte goed met mijn werkplekbegeleider en ik mocht al vrij snel voor de klas. Ik kreeg veel vrijheid om ideeën uit te proberen en ik had het idee dat mijn werkplekbegeleider en ik van elkaar leerden. Het lesgeven vond ik erg leuk en leerzaam. Het mooiste aan docent zijn vind ik de band die je opbouwt met leerlingen. Als je aan hen laat zien dat je betrokken bent, krijg je er veel voor terug. Ook al laten leerlingen het niet altijd zien, ze waarderen het wel als je moeite voor ze doet.'
Tip voor aankomend studenten
'Het onderwijs is een ervaringsberoep. Als je je wilt voorbereiden op de lerarenopleiding zou ik je daarom aanraden om te praten met mensen die in het onderwijs werken.'
Het is soms pittig, maar er zijn gelukkig ook leuke momenten in overvloed.
- Vooropleiding
- Bachelor en Master Nederlandse taal en cultuur
- Opleiding
- Eenjarige Educatieve Master Nederlands
‘Het leek me leuk om meer met de vakinhoud van Nederlands bezig te zijn. Ook spreekt de doelgroep tieners me heel erg aan, en in mijn baan als docent kan ik die dingen goed combineren. Verder was ik me er ook bewust van dat er een lerarentekort was. Mijn zoon zit zelf op de middelbare school, en hij had een halfjaar geen Nederlands omdat er geen docent was. Ik wist dat ik met een eenjarige master een bevoegdheid kon halen. Ik heb er lang over nagedacht, want het is wel een grote stap, maar uiteindelijk ben ik blij dat ik het heb gedaan. Het is soms pittig, maar er zijn gelukkig ook leuke momenten in overvloed. Als je nog twijfelt, zou ik zeggen: doen! Dit avontuur is echt de moeite waard. Je leert enorm veel over jezelf, je krijgt veel energie van de tieners en bovendien: je bent echt van betekenis!’