Over de Eenjarige Educatieve Master Scheikunde
'De opleiding heeft me verrast. Onderwerpen die ik vooraf als min of meer verplichte nummers beschouwde (bijv. algemene didactiek) bleken juist heel interessant. Ik heb nog elke les veel profijt van hetgeen ik tijdens de opleiding heb geleerd.' Stefan vond de opleiding interessant en evenwichtig opgebouwd. 'De werkdruk was vrij hoog, maar vanuit de opleiding werd nauwlettend in de gaten gehouden of je het allemaal nog kon bolwerken. Alle docenten spanden zich in om je zo goed mogelijk te helpen. Het is zeker ook dankzij deze ondersteuning dat de opleiding in een jaar succesvol kon worden afgerond.'
Begeleiding vanuit de docentenacademie
'Ik vond de begeleiding echt goed. Docenten zijn betrokken, aanspreekbaar en denken mee. De feedback die je gedurende het semester ontvangt, is heel waardevol. Je kunt er meteen je voordeel mee doen in het klaslokaal. Waar ik het meest aan heb gehad, is de mogelijkheid om voorvallen tijdens de les in te brengen in de opleiding aan de RDA. Je kunt erover nadenken, het erover hebben met anderen en zien wat anders kan. Op die manier leer je het meest van je fouten.'
Het docentschap
Stefan vindt het leuk om voor de klas te staan en maakt elke dag leuke dingen mee. Volgens hem is het beginnend docentschap altijd een proces van vallen en opstaan, waarbij je door goede begeleiding grote sprongen kunt maken.
Tip voor aankomend studenten
'Ik zou iedereen die overweegt om docent te worden, aanraden om gewoon eens een les te bezoeken (of te geven) op een middelbare school. Ga gewoon eens de klas in!'