Ervaringen
Mijn belangrijkste drijfveer voor dit vakgebied is mijn bezorgdheid over de door mensen veroorzaakte wereldwijde afname van biodiversiteit.
- Opleiding
- Environment & Sustainability
Kun je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Aafke Schipper, universitair hoofddocent bij de afdeling Milieu-natuurwetenschappen en coördinator van de masterspecialisatie Environment & Sustainability. De focus van mijn onderzoek en onderwijs ligt op biodiversiteit. Ik wil begrijpen hoe biodiversiteit reageert op menselijke bedreigingen en wat we kunnen doen om biodiversiteit effectief te behouden of, nog beter, te herstellen. In de masteropleiding coördineer en doceer ik het vak Biodiversity Assessment, waar studenten kennis en vaardigheden opdoen om grootschalige patronen en trends in biodiversiteit te kwantificeren en te interpreteren.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Mijn belangrijkste drijfveer voor dit vakgebied is mijn bezorgdheid over de door mensen veroorzaakte wereldwijde afname van biodiversiteit. Ik wil begrijpen hoe verschillende bedreigingen bijdragen aan deze afname, en nog meer hoe we deze kennis kunnen gebruiken om effectieve beschermingsmaatregelen te identificeren.
Waar ben je momenteel mee bezig in je eigen onderzoek?
Mijn onderzoek is behoorlijk breed: het bestrijkt verschillende soortengroepen (planten, zoogdieren, zoetwatervissen) en meerdere bedreigingen (landgebruik, klimaatverandering, vervuiling). Om te begrijpen hoe deze bedreigingen de biodiversiteit beïnvloeden, analyseer ik monitoringsgegevens en bouw ik simulatiemodellen.
Wat voor advies heb je voor studenten met het maken van hun studiekeuze?
Mijn enige advies voor het kiezen van een studie: vertrouw op je intuïtie of onderbuikgevoel. Doe gewoon wat je interessant en waardevol vindt, zonder te veel na te denken over wat een 'slimme' of 'strategische' keuze is. Zelfs als de opleiding niet precies blijkt te zijn wat je dacht of hoopte, is er volop gelegenheid om te blijven leren en je pad daarna bij te stellen. Zelf ontdekte ik tijdens mijn bachelor- en masteropleiding in de aardwetenschappen dat ik eigenlijk meer geïnteresseerd was in ecologie, en door mijn loopbaankeuzes na mijn afstuderen ben ik geleidelijk aan ecoloog geworden.
De afwisseling van in het lab werken en buiten op onderzoek uitgaan, vind ik geweldig.
- Opleiding
- Environment & Sustainability
De Nijmeegse studeerde af in limnologie en oceanografie en wilde graag promoveren. Ze vond een plek aan de Wageningen University & Research en deed onderzoek naar wat de meest bevorderende omstandigheden zijn voor stikstofafbraak in de Nederlandse sloten. ‘Voor dat onderzoek was ik veel buiten om factoren als temperatuur, het zuurstofgehalte en de aanwezigheid van waterplanten te meten. Die afwisseling van in het lab werken en buiten op onderzoek uitgaan, vind ik geweldig.’
Dat onderzoek leverde haar ook veel informatie op over microbiologie en wakkerde haar interesse aan om daar meer over te weten. Al tijdens haar promotieonderzoek hield ze zich daarom bezig met de vraag welke micro-organismen stikstof afbreken. ‘In mijn veldwerk ontdekte ik dat temperatuur van invloed is op de afbraak van stikstof, maar daar was nog weinig over bekend. Daar wilde ik meer over weten.’ Na haar promotie vervolgde ze haar onderzoek en hield ze zich ook bezig met een tweede project over de veerkracht van een ecosysteem: hoe snel herstelt een systeem nadat je het hebt verstoord.
Onderzoek naar stikstofafbraak in het Waddengebied
Om zich verder te ontwikkelen als microbioloog vond Annelies Veraart via een beurs werk bij het Max Planck Instituut voor mariene microbiologie in het Duitse Bremen. ‘Wat ik in Nederland had gedaan voor zoet water, wilde ik ook voor zout water onderzoeken: wat zijn in het Waddengebied de verschillende stappen van stikstofafbraak en hoeveel lachgas, distikstofoxide, komt daarbij vrij? Lachgas is immers een belangrijk broeikasgas’, licht ze de reden van haar onderzoek toe. Haar verblijf in Bremen was echter van korte duur omdat ze merkte dat ze veldwerk leuker vindt dan werken in het lab.
Als microbioloog onderzoek doen naar methaan
Ze vond werk in Wageningen bij het Instituut voor ecologie en werkte daar aan een post-doctoraal onderzoek naar methaanoxiderende bacteriën, want: ‘Rivieren, kustgebieden, moerassen en meren zijn wereldwijd verantwoordelijk voor 50% van de methaanproductie, veel meer dan koeien of industrie. Daarom is onderzoek naar methaan zo belangrijk.’ Na een paar jaar verruilde ze Wageningen voor Nijmegen, waar ze via een Mohrmann fellowship – bedoeld om meer vrouwelijke hoogleraren te werven – werk vond als universitair docent en onderzoeker. ‘Het leuke aan deze baan is dat ik mijn eigen onderzoek kan meenemen of bedenken. Ik werk nu nog steeds aan stikstof, maar ook aan methaan en aan de veerkracht van het ecosysteem. Dat doe ik samen met andere onderzoekers uit binnen- en buitenland en analisten. Het is echt teamwork. Tegelijkertijd mag ik mijn kennis overdragen aan studenten en begeleid ik promovendi. Alles wat ik leuk vind, komt hier samen’, vertelt de Nijmeegse enthousiast.
Op expeditie naar Spitsbergen
Al vaker had de wetenschappelijk onderzoeker gehoord over een expeditie naar Spitsbergen waar ze graag een keer aan wilde deelnemen. In de zomer van 2022 lukte het haar en ging ze met zo’n 50 andere onderzoekers mee op een twaalf dagen durende tocht, georganiseerd door het Arctic Centre in Groningen. ‘Het Noordpoolgebied is interessant vanwege het methaan dat vrijkomt bij ontdooien. We gingen naar de plek op aarde waar de opwarming het snelst gaat; de temperatuur is daar al 6 graden gestegen. Het is interessant om te zien hoe het ecosysteem daarop reageert. We waren natuurlijk afhankelijk van het weer en de vele ijsberen om aan land te gaan. Dat lukte pas na vijf dagen. Vooraf wilde ik graag monsters nemen van zes meren, daarin ben ik geslaagd. Het was heel indrukwekkend om daar in die ongerepte natuur te zijn, maar ook wel confronterend: het was er 14 graden.’
In haar werk als universitair docent voelt Annelies Veraart zich helemaal op haar plek. ‘Continu ontdekken en leren is de kern van mijn werk. Ik vind het leuk om een onderzoeksvraag te bedenken: wat is nuttig om aan te werken en wat is daarvoor de beste manier? Die vraag stel ik mezelf vaak.’
Gepubliceerd op TechGelderland
Nuttige toepassingen van onderzoeksresultaten geven mij veel plezier.
- Nationaliteit
- Nederlands
- Opleiding
- Environment & Sustainability
Kun je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Leo Posthuma. Ik heb Biologie gestudeerd aan de Vrije Universiteit met specialisaties Dierecologie, Plantenecologie, Phytopathologie en Populatiegenetica. Tijdens de studie ontstond het nieuwe vakgebied 'ecotoxicologie', waar ik mijn promotieonderzoek heb uitgevoerd. Ik kon bewijzen dat langetermijnblootstelling aan metalenmengsels in het milieu leiden tot micro-evolutie en genetische adaptatie. Met deze kennis kon ik direct aan de slag bij het RIVM, vanaf 1992 tot heden. Sinds 2016 werk ik één dag per week bij Milieukunde.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
In 1962 verscheen het boek "Silent Sprint" over veld-effecten van chemische stoffen, en dat is nog steeds superactueel. Er zijn nu meer dan 350.000 stoffen in de handel en er zijn zeer complexe milieumengsels. In mijn fundamentele en toegepaste onderzoek gaat het er om die complexiteit (veel stoffen, veel mengsels, veel biologische soorten) hanteerbaar te maken. Dit voor bescherming, als het kan, en herstel, als het moet.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Mijn onderzoek richt zich op diverse onderwerpen, maar vooral op diagnose van veldimpacts: waar zijn de consequenties op de biodiversiteit merkbaar en waardoor komt dat? Daarnaast richt ik me ook op het bedenken, maken en valideren van werkwijzen die in de praktijk de stoffenproblematiek kleiner maken. Dit onder meer door samenwerking met collega's met specialisaties in Machine Learning.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken? En wat vind je het leukste aan het werken met studenten?
Combineer het plezier dat je in een onderwerp hebt met het nut van de potentiële resultaten. Nuttige toepassingen van onderzoeksresultaten geven mij veel plezier. Het leukste aan werken met studenten is hun open minded instelling: geen "ja, maar" maar "ja, en ...".
Met dit diploma doe ik praktijkervaring op die ik kan gebruiken om echte problemen aan te pakken in mijn verdere loopbaan als milieuwetenschapper.
- Vooropleiding
- Environmental Engineering (Technical University of Crete)
- Nationaliteit
- Grieks
- Opleiding
- Environment & Sustainability
- Startdatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
Wat ik het fijnste vind aan mijn programma is de ruime keuze aan keuzevakken. Zo kan ik mijn rooster op alle interessante vakken afstemmen, maar mezelf ook uitdagen op gebieden waar ik ervaring wil opdoen.
Wat vind je het meest uitdagend aan de master(specialisatie)? Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?
Als internationale student moest ik een aantal uitdagingen overwinnen tijdens het begin van mijn studie; ik was echter in staat om me snel aan te passen aan mijn nieuwe omgeving door uit mijn comfortzone te stappen, nieuwe vrienden te maken en de culturele verschillen te omarmen.
Kun je iets vermelden over je stage en/of je scriptie?
Op dit moment loop ik mijn eerste stage, hier aan de Radboud Universiteit, waar ik onderzoek doe naar microbieel DNA als indicator voor oppervlaktewaterkwaliteit.
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master(specialisatie) op zak? Wat wil je er zelf mee gaan doen na het afronden van je master?
Het is cruciaal dat we onze omgeving blijven onderzoeken, ons begrip blijven uitbreiden en oplossingen blijven ontwikkelen voor de uitdagingen waar onze planeet voor staat. Met dit diploma doe ik praktijkervaring op die ik kan gebruiken om echte problemen aan te pakken in mijn verdere loopbaan als milieuwetenschapper.
I have always been fascinated by the variety of life on Earth and the large-scale processes shaping it.
- Nationaliteit
- Duits
- Opleiding
- Environment & Sustainability
Kun je jezelf voorstellen?
Hallo, ik ben Patrick Weigelt! Ik heb "Biodiversity and Ecology" gestudeerd in Göttingen, Duitsland, waar ik ook mijn PhD heb gedaan over de "Macroecologie van Eilandflora's". Ik werk al enkele jaren op het gebied van plantenmacro-ecologie en eilandgeografie. Mijn onderzoek richt zich op het begrijpen van mondiale plantendiversiteit: waar verschillende soorten voorkomen, hoe hun diversiteit qua aantal, vorm en functie afhangt van omgevingscondities, en hoe menselijke activiteiten ecosystemen transformeren. Ik geef lessen over geografische informatiesystemen en mens-natuur interacties, en je kunt me ook tegenkomen in cursussen over macro-ecologie en biodiversiteit.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Ik ben altijd gefascineerd geweest door de verscheidenheid van het leven op aarde en de grootschalige processen die dit vormgeven. Planten vormen met name de basis van ecosystemen, en het begrijpen van hun verspreiding helpt ons om urgente milieuproblemen aan te pakken. Het onderzoeken van hoe soorten verspreid zijn over continenten en eilanden (en hoe menselijke activiteiten deze patronen beïnvloeden) helpt bij het beschermen van ecosystemen en het sturen van natuurbehoudsinspanningen. Het ontrafelen van het onbekende en impact maken voor natuurbehoud is wat mij het meest drijft. In tijden van snelle wereldwijde verandering is het begrijpen van biodiversiteit op grote schaal niet alleen een academische bezigheid, het is essentieel voor het waarborgen van de toekomst van het leven op onze planeet.
Waar doe je momenteel je eigen onderzoek naar?
Mijn huidige onderzoek richt zich op het begrijpen van hoe plantendiversiteit wordt gevormd door natuurlijke en menselijk-gedreven processen over verschillende schalen heen, met behulp van machine learning. Ik ontwikkel workflows en stel grootschalige ecologische databases samen die plantendistributie- en functionele eigenschap-gegevens compileren. Deze databases stellen me in staat om zowel verleden als heden drijfveren van plantendiversiteit te analyseren, vooral de factoren die inheemse en endemische plantendiversiteit beïnvloeden, evenals de herverdeling van geïntroduceerde planten in het Antropoceen.
Om de rollen van menselijke impact, omgevingscondities en soorten-interacties te ontwarren, bestudeer ik de taxonomische, functionele en fylogenetische samenstelling van plantengemeenschappen. Door biodiversiteit over ruimtelijke en temporele schalen te onderzoeken, probeer ik te begrijpen hoe plantengemeenschappen, van lokaal tot wereldwijd niveau, veranderen als reactie op klimaatverandering, landgebruik en soorten-introducties.
Welk advies heb je voor studenten die hun studiekeuze maken?
Volg je nieuwsgierigheid en passie! Biodiversiteitsonderzoek verbindt zich met veel belangrijke wereldwijde uitdagingen, van klimaatverandering tot natuurbehoud. Als je ervan houdt om grote vragen te stellen, te werken met echte data en nieuwe analysetechnieken, of bij te dragen aan een duurzamere toekomst, biedt dit vakgebied spannende kansen.
Ik wil mijn steentje bijdragen aan het vinden van technologische oplossingen die hand in hand gaan met het behoud van de natuur en schoon water.
- Nationaliteit
- Zwitsers
- Opleiding
- Environment & Sustainability
Kun je jezelf voorstellen?
Ik ben Daniela, een milieuingenieur uit Zwitserland. Ik kwam naar de Radboud Universiteit voor een promotieproject bij de afdeling "Environmental Science", waar ik betrokken ben bij het geven van vakken zoals Energy Systems Analysis en Integrated Environmental Modelling.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te studeren/werken? Wat maakt dit veld zo interessant?
Alles wat we als samenleving doen is verbonden met de natuurlijke omgeving waarin we leven. De natuurlijke wereld vormgeven naar de behoeften van de samenleving zonder deze te vernietigen vormt een enorme milieu-uitdaging. Ik wil mijn steentje bijdragen aan het vinden van technologische oplossingen die hand in hand gaan met het behoud van de natuur en schoon water, een van onze meest waardevolle hulpbronnen.
Waar doe je momenteel je eigen onderzoek naar?
Mijn onderzoek richt zich op de milieuduurzaamheid van drijvende zonnepanelen. Ik pas life cycle assessments (LCA) toe en meet ter plaatse de effecten van deze nieuwe duurzame energietechnologie op het omringende water.
Welk advies heb je voor studenten die hun studiekeuze maken?
Wat mij hielp bij het maken van een studiekeuze was mezelf af te vragen of mijn keuze de beste optie voor mij was op dat moment. Kies een vakgebied waar je passie voor hebt, idealiter ook na je studie. Waar zie je jezelf werken later? Als je dat nog niet weet, maak je geen zorgen! Je kan altijd andere of nieuwe keuzes maken.
Wat is het beste aan het werken met studenten?
Werken met studenten is inspirerend, omdat het je uitdaagt om problemen vanuit verschillende perspectieven te bestuderen en bespreken. Studenten zien groeien en hun eigen stem en mening te zien ontwikkelen over een stage of zelfs een collegereeks is heel mooi.