Leo Posthuma

Leo Posthuma
Nuttige toepassingen van onderzoeksresultaten geven mij veel plezier.
Naam
Leo Posthuma
Nationaliteit
Nederlands
Opleiding
Environment & Sustainability
Huidige functie
Bijzonder hoogleraar Duurzaamheid en Milieurisico's

Leo Posthuma is Bijzonder hoogleraar Duurzaamheid en Milieurisico's aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Kun je jezelf voorstellen?

Mijn naam is Leo Posthuma. Ik heb Biologie gestudeerd aan de Vrije Universiteit met specialisaties Dierecologie, Plantenecologie, Phytopathologie en Populatiegenetica. Tijdens de studie ontstond het nieuwe vakgebied 'ecotoxicologie', waar ik mijn promotieonderzoek heb uitgevoerd. Ik kon bewijzen dat langetermijnblootstelling aan metalenmengsels in het milieu leiden tot micro-evolutie en genetische adaptatie. Met deze kennis kon ik direct aan de slag bij het RIVM, vanaf 1992 tot heden. Sinds 2016 werk ik één dag per week bij Milieukunde.

Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?

In 1962 verscheen het boek "Silent Sprint" over veld-effecten van chemische stoffen, en dat is nog steeds superactueel. Er zijn nu meer dan 350.000 stoffen in de handel en er zijn zeer complexe milieumengsels. In mijn fundamentele en toegepaste onderzoek gaat het er om die complexiteit (veel stoffen, veel mengsels, veel biologische soorten) hanteerbaar te maken. Dit voor bescherming, als het kan, en herstel, als het moet.

Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?

Mijn onderzoek richt zich op diverse onderwerpen, maar vooral op diagnose van veldimpacts: waar zijn de consequenties op de biodiversiteit merkbaar en waardoor komt dat? Daarnaast richt ik me ook op het bedenken, maken en valideren van werkwijzen die in de praktijk de stoffenproblematiek kleiner maken. Dit onder meer door samenwerking met collega's met specialisaties in Machine Learning.

Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken? En wat vind je het leukste aan het werken met studenten?

Combineer het plezier dat je in een onderwerp hebt met het nut van de potentiële resultaten. Nuttige toepassingen van onderzoeksresultaten geven mij veel plezier. Het leukste aan werken met studenten is hun open minded instelling: geen "ja, maar" maar "ja, en ...".