Ervaringen
Wat ik zelf in diagnostiek en behandeling tegenkom, kan ik meenemen naar mijn colleges en practica.
- Opleiding
- Gezondheidszorgpsychologie
Kun je jezelf voorstellen?
Wat ik heb gestudeerd? Dat is inmiddels wel even geleden! In Nijmegen heb ik Orthopedagogiek gestudeerd, dit gaat over de normale en afwijkende ontwikkeling van kinderen en hun systemen. Na mijn studie ben ik promotieonderzoek gaan doen in Utrecht en combineerde dit met diagnostiek en behandeling geven aan kinderen bij het Ambulatorium. Na afronding van mijn promotiewerk kwam ik weer in Nijmegen terecht. Ik kreeg hier een aanstelling als Universitair Docent, wat betekende dat ik onderwijs en onderzoek mocht doen. Omdat ik in het onderwijs studenten Psychologie stimuleerde om te blijven leren en de postmaster Gezondheidszorgpsycholoog te volgen, ben ik deze opleiding ook zelf gaan doen. Inmiddels specialiseer ik mij tot klinisch psycholoog. In deze opleiding(en) heb ik in veel verschillende werkvelden ervaring op kunnen doen. Jezelf blijven ontwikkelen, blijven leren en je openstellen voor nieuwe ervaringen: dat vind ik een belangrijk onderdeel van je baan als psycholoog.
Binnen de masterspecialisatie Gezondheidszorgpsychologie kunnen studenten mij tegenkomen bij de cursus Psychodiagnostiek, Kind & Jeugd mentorgroepen, als scriptiebegeleider en bij het verkrijgen van de Basisaantekening Psychodiagnostiek (BAPD). De koppeling tussen de studie en de praktijk staat de hele master centraal.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Mijn initiële studiekeuze is gericht op kinderen, maar tijdens mijn vervolgopleidingen heb ik ook gewerkt met volwassenen. Mijn interesse is hierin meegegroeid, ik houd van de afwisseling en vind het leuk om verschillende ervaringen op te doen.
Als Kind & Jeugd psycholoog krijg je veel te maken met het systeem, bijvoorbeeld ouders of de school. Je begrijpt iemand pas als je iemand zijn omgeving ziet. Het mooie aan werken met kinderen vind ik de flexibilieit, veerkracht en leergierigheid van kinderen. Ze weten mij steeds te verrassen en hoe zwaar of moeilijk een onderwerp ook is, er is vaak ook ruimte voor humor of iets positiefs. In het werken met pubers en adolescenten waardeer ik de soms heel andere denkwijze: ze kunnen zich soms kritisch opstellen en nemen niet alles zomaar voor waar aan. Dit geeft ruimte om samen te onderzoeken op welke manier een behandeling vorm kan krijgen.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Ik vind het heel waardevol, en vooral ook leuk, om onderzoek te doen in de klinische praktijk. Mijn onderzoek richt zich vaak op de effecten van behandelingen en factoren die invloed hebben op psychische klachten. Samen met een promovendus kijk ik nu bijvoorbeeld naar trauma bij kinderen en de rol van de sociale context hierbij. Binnen de organisatie waar ik werk, het Dr. Leo Kannerhuis, zijn we nu onderzoek aan op opzetten naar de prevalentie, diagnostiek en behandeling van depressie bij jongeren met autisme. Mijn onderzoeksvragen kunnen dus wisselen, maar worden gedreven door vragen die vanuit de praktijk komen.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Hoe ga je kiezen? Dat is inderdaad een moeilijke vraag, waar veel studenten tegenaan lopen. Wat mij hielp was een terugblik op mijn eigen opleiding. Welke vakken hebben je het meeste geïnspireerd? Zijn dat vakken over cliënt-verhalen of juist meer de theoretische cursussen? Heb je nog een college, een verhaal of een docent op je netvlies gebrand staan? Voel jij vanbinnen een vuurtje? Dit vuurtje kun je ook in het dagelijks leven meemaken, misschien wel in gesprekken die je voert of boeken die je leest. Door jezelf af te vragen waar jouw enthousiasme door ontstaat kun je nagaan waar je energie van krijgt.
Voor de masterspecialisatie Gezondheidszorgpsychologie is het van belang dat je nieuwsgierig moet zijn: hoe kan ik deze persoon, in deze context begrijpen? Hoe weet ik wat er aan de hand is en waarom iemand klachten heeft? Wat kan ik hieraan doen? Wat is daarover bekend vanuit theoretische kennis of uit empirische studies en hoe kan ik dat toepassen? Qua persoonlijke kenmerken denk ik dat je een bepaalde stevigheid met je mee moet brengen. Het werk in de GGZ is niet altijd eenvoudig. Je moet het leuk vinden om op jezelf te reflecteren en zo steeds jezelf te blijven ontwikkelen. Je hoeft natuurlijk niet meteen alles te kunnen, maar je open, leerbaar en soms ook kwetsbaar op te durven stellen hoort wel bij ons vak.
Wat brengt jouw werk in de praktijk (buiten jouw rol als docent/onderzoeker aan de Radboud Universiteit) jou in je academisch werk, en andersom?
Door mijn werk buiten de universiteit krijg ik zicht op welke vragen er spelen in de praktijk. Een voorbeeldje: behandelaren geven vaak aan dat trauma onderbelicht blijft bij jongeren met autisme. Ik vind het leuk om te kijken of we dit dan kunnen omzetten naar een onderzoeksvraag. Omdat ik ook bij de Radboud Universiteit werk, kan ik de verbinding hierin maken met de wetenschap. Wat ik zelf in diagnostiek en behandeling tegenkom, kan ik meenemen naar mijn colleges en practica. Juist praktijkverhalen zijn voor studenten denk ik aansprekend om te horen: zo krijgen zij een beter beeld van hoe hun werk er na de studie uit zou kunnen zien. En tot slot inspireren studenten mij ook weer, zowel in het klinische werk als in het onderzoek, door kritische vragen te stellen of door ervaringen in hun levensfase met mij te delen.
Wat is het mooiste aan het docentschap?
Tijdens het promoveren startte ik met lesgeven en het begeleiden van werkgroepen. Voor mij werkt dit als een soort kruisbestuiving, een frisse wind. De studenten houden je scherp, ze hebben een eigen visie en nemen zo nieuwe kennis en ervaringen mee. Met mijn colleges en praktijkverhalen probeer ik hen te enthousiasmeren, maar dit gebeurt even goed andersom. Dit maakt het docentschap voor mij inspirerend en leerzaam.
De studenten willen graag bijdragen en presteren. Met veel ambitie en motivatie gaan ze aan de slag. Soms kan de hoge druk van hunzelf voor stress zorgen. In werkgroepen en mentorgroepen hoop ik studenten mee te geven dat fouten maken mag. Leer op een fijn tempo, waarin je stilstaat bij wat er goed én fout gaat. En heb vertrouwen: op jezelf en dat er met een open blik vanzelf iets moois op je pad komt!
Het lijkt me enorm inspirerend om, al is het maar een klein aandeel, bij te dragen aan de mentale gezondheid van mensen.
- Vooropleiding
- Bachelor Psychologie (Radboud Universiteit)
- Opleiding
- Gezondheidszorgpsychologie
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
Wat me aanspreekt in de master is de verdieping. Waar je in de bachelor heel veel leert over allerlei onderwerpen, duik je in het masterprogramma nog dieper in de stof. Met name de Vaardigheidstrainingen vind ik daarom super leuk: je leert van iemand uit het werkveld, je leest uit de wetenschappelijke literatuur én je gaat er zelf praktisch mee aan de slag. Ik heb het idee dat ik daarmee word voorbereid op wat me te wachten staat als masterpsycholoog.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
Binnen de opleiding volg je hoorcolleges met alle medestudenten en studeer je in werkgroepen met een kleiner aantal. Deze afwisseling bevalt mij hartstikke goed. Juist door de kleinschaligheid van de werkgroepen (her)ken je een hoop medestudenten. Dat is niet alleen gezellig om mee te kletsen, maar ook handig wanneer je wat hulp kunt gebruiken.
Met onderzoekers en docenten heb ik fijn contact: mijn ervaring is dat docenten graag en passievol vertellen over hun vakgebied en werk. Ik kan dan ook zeker aanraden om alle vragen die je hebt te stellen. Je nieuwsgierigheid wordt hartstikke gewaardeerd. Gesprekken met docenten en onderzoekers hebben mij ook geholpen om mijn interesse verder te ontdekken.
Wat vind je het meest uitdagend aan de masterspecialisatie? Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?
De grootste uitdaging ligt voor mij in de zelfstandigheid. Waar ik in de bachelor nog soms aan de hand werd genomen door uitgebreide handleidingen, loont het nu om zelf initiatief te nemen en zelf uit te vogelen wat je wilt leren. Net zoals in het werkveld, zijn niet alle taken en opdrachten (of casussen) eenduidig. Verschillende oplossingen bestaan! Een andere uitdaging is de hoeveelheid nieuwe dingen die je gaat doen. Dat kan soms spannend zijn, maar achteraf kijk ik er vaak voldaan op terug.
Kun je iets vermelden over je stage en/of je scriptie?
Mijn scriptie schreef ik bij een onderzoeker aan het Donders Instituut. Samen met twee studiegenoten verzamelden we data, hadden we overleggen met onze begeleider en voerden we zelfstandig onze eigen onderzoeksproject uit. Ik onderzocht de onderwerpen emotieregulatie, psychopathie en agressie.
Afgelopen week startte ik mijn stage in een psychologenpraktijk. Omdat ik pas net begonnen ben kan ik kan hier eerlijk gezegd nog niet zo heel veel zinnigs over zeggen, maar ik heb wel een leerzame week achter de rug met nieuwe inzichten!
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master op zak? Wat wil je er zelf mee gaan doen na het afronden van je master?
De toenemende wachtlijsten in de GGZ, de steeds hogere eisen die de maatschappij en wijzelf stellen, en de almaar complexer wordende wereld: ik denk dat er een meer dan genoeg redenen zijn waarom werken als psycholoog in de geestelijke gezondheidszorg belangrijk is. Het lijkt me enorm inspirerend om, al is het maar een klein aandeel, bij te dragen aan de mentale gezondheid van mensen.
Na het afronden van de master ga ik op zoek naar een baan als masterpsycholoog. Binnen de GGZ zijn er instellingen die zijn gespecialiseerd in een bepaalde doelgroep, maar ook praktijken die behandeling bieden aan allerlei verschillende cliëntgroepen.
Tijdens werkgroepen en vaardigheidstrainingen werk je in kleinere groepen. Hierdoor leer je de meeste studenten al snel goed kennen.
- Vooropleiding
- BSc Psychologie (Universiteit Utrecht)
- Opleiding
- Gezondheidszorgpsychologie
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
De master spreekt mij vooral aan wegens de focus op de praktijk. Tijdens de bachelor doe je al veel kennis op over allerlei onderwerpen, maar in de master leer je hoe je al die kennis kan toepassen. Daardoor krijg je ook een steeds beter beeld hoe het later in de beroepspraktijk eraan toe gaat. Daar begin je direct in het eerste blok al mee, waardoor je heel snel groeit in ervaring. Vooral de Vaardigheidstrainingen zijn heel leuk, omdat je daar praktisch aan de slag gaat. Het is een mooie manier om je goed voor te bereiden op de stage!
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
In vergelijking met mijn bacheloropleiding aan de Universiteit Utrecht ervaar ik deze opleiding als kleinschaliger. Je volgt de hoorcolleges met alle studenten van dat startmoment, maar tijdens werkgroepen en de vaardigheidstrainingen werk je in kleinere groepen. Hierdoor leer je de meeste studenten al snel goed kennen. Het is ook fijn dat je bij elkaar terecht kan voor hulp. Daarnaast heb je in het eerste halfjaar ook een mentorgroep, dat is een klein groepje dat bedoeld is om met elkaar in gesprek te gaan over onderwerpen waar je tijdens je studie tegenaan loopt.
Ook met de docenten en onderzoekers is er fijn contact. Door het kleinschalige onderwijs is er meer ruimte om vragen te stellen. Docenten zijn erg gepassioneerd over hun vakgebied, en vinden het leuk om met jou daarover in gesprek te gaan. Ook zijn ze erg betrokken en willen ze je graag helpen bij het ontdekken van jouw interesses en toekomstperspectief!
Wat vind je het meest uitdagend aan de masterspecialisatie? Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?
De grootste uitdaging voor mij was de zelfstandigheid binnen het studieprogramma. De master heeft een vol en intensief programma, waardoor je echt zelf de touwtjes in handen moet nemen als het gaat om planning. Je moet een actieve houding aannemen, want naast je colleges en opdrachten komt er ook veel kijken bij het zoeken naar een geschikte thesis- of stageplek. Zelf initiatief nemen is hierin onmisbaar. Tegelijkertijd is dit ook een mooie kans om je eigen weg te vinden, verantwoordelijkheid te nemen en jezelf verder te ontwikkelen op zowel persoonlijk als professioneel vlak. Het geeft een voldaan gevoel om te merken dat je steeds zelfstandiger wordt en het meeste uit de master weet te halen.
Kun je iets vermelden over je stage en/of je scriptie?
Bij deze master kan je zelf solliciteren op een thesisonderwerp dat jou aanspreekt. Daarnaast kun je solliciteren op een stageplek. Hierdoor kun je alvast in meerdere keukens kijken van bepaalde vakgebieden! De scriptie en stage zou je ook kunnen combineren bij dezelfde stageplek, maar je kan ook een thesis via onderzoeken bij andere instellingen of de universiteit schrijven.
Ik schrijf mijn thesis over het gebruik van Ecological Momentary Assessments bij neuropsychologisch onderzoek. Ik wilde graag de neuropsychologische kant op, dus het is leuk om over cognitieve functies te kunnen nadenken tijdens mijn thesis. De dataverzameling voor mijn eigen onderzoek is al gebeurd. Ter compensatie help ik daarom mee met neuropsychologisch onderzoek bij het Radboudumc voor een ander onderzoek. Dat is juist een leuk onderdeel van mijn thesis, want ik mag dus zelf (onder supervisie) neuropsychologische testen afnemen!
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master op zak? Wat wil je er zelf mee gaan doen na het afronden van je master?
De lange wachtlijsten in de GGZ, de complexiteit van de problematiek en tekort aan psychologen maken dat deze master heel waardevol is! Na deze master kan je in verschillende instellingen aan de slag als basispsycholoog. Deze master geeft jou ook toegang om je nader te specialiseren tot GZ-psycholoog. Het is een mooi beroep om anderen met geestelijke problemen te helpen, en daar stoomt deze master je ook klaar voor!
Na het afronden van deze master zou ik direct willen doorstromen naar een opleidingsplek tot GZ-psycholoog, of op zoek gaan naar als een baan als basispsycholoog. Die opties liggen nog open!
Dit is dé opleiding om psycholoog mee te worden, in de verschillende takken.
- Vooropleiding
- BSc Psychologie en Biologie (Universiteit Utrecht)
- Opleiding
- Gezondheidszorgpsychologie
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
Ik heb mijn bachelor in Utrecht gevolgd, maar ik wilde graag de master in Nijmegen gaan doen vanwege de generalistische aanpak. In Utrecht kies je een specifieke richting (bijvoorbeeld Kind & Jeugd, Klinisch met focus op volwassenen of Neuropsychologie) terwijl in Nijmegen al deze richtingen gecombineerd worden. Daarbij vind ik de focus op en aansluiting met de praktijk in Nijmegen heel sterk, bijvoorbeeld met vakdocenten en dat de opleiding Nederlandstalig is. Ook vind ik dat de samenwerkingen met stageplekken redelijk goed geregeld zijn, vergeleken met andere universiteiten.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
De opleiding is redelijk kleinschalig en er is een fijne sfeer. Docenten zijn open, delen veel over hun ervaringen in het werkveld en hetzelfde geldt eigenlijk voor studenten onderling.
Wat vind je het meest uitdagend aan de masterspecialisatie? Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?
De werkdruk ligt redelijk hoog en ook het vinden van een goede stageplek kan een uitdaging zijn. Je wordt hierin wel begeleid, maar alsnog kan de studie wel als vrij intensief worden bestempeld en ligt hier ook een verantwoordelijkheid bij jou als student.
Kun je iets vermelden over je stage en/of je scriptie?
In principe bestaat het tweede semester uit een stage (28 uur per week) en gelijktijdige scriptie (12 uur). Er is een redelijk aantal stageplekken dat een vaste samenwerking heeft met de Radboud Universiteit. De kwaliteitseisen aan de stages zijn goed, wat fijn is voor je leerproces en begeleiding. Op dit moment loop ik stage bij het Leo Kannerhuis, een instelling voor jongeren met autisme spectrum stoornis (ASS). In mijn stage focus ik mij zowel op diagnostiek, dus testonderzoek en verslaglegging, en behandeling. Hier schrijf ik ook mijn scriptie, dat vind ik een leuke combinatie tussen onderzoek en praktijk. In mijn scriptie verdiep ik me in ASS in combinatie met traumaklachten en hoe we die comorbiditeit beter kunnen begrijpen.
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze masterspecialisatie op zak? Wat wil je er zelf mee gaan doen na het afronden van je master?
Dit is dé opleiding om psycholoog mee te worden, in de verschillende takken. Ik vind het mooi dat je van alle stromingen, zoals kind en jeugd, neuropsychologie en volwassenzorg, wat meekrijgt. Dit is voor de praktijk ook heel belangrijk, omdat je vaak veel overlap ziet tussen stoornissen en comorbiditeit. Ook ontstaat problematiek van volwassenen vaak in de jeugd, en komen ook in volwassenzorg bijvoorbeeld ontwikkelingsstoornissen aan de orde. Doordat je een brede basis hebt, weet je wat belangrijke dingen zijn om op te letten, leer je beter differentiëren tussen problematiek en weet je ook wanneer je een andere specialist nodig hebt. Op stage nu zie ik bijvoorbeeld heel veel comorbiditeit en dus ook hoe zinvol het is dat je van verschillende stromingen en doelgroepen wat weet en die overkoepelende visie kan hebben.
Ik wil graag klinisch werk gaan doen en het lijkt me wel leuk om dit te kunnen combineren met bijvoorbeeld onderzoek en/of onderwijs. Ook hoop ik de post-master tot GZ-psycholoog te volgen, zodat ik zelfstandig mag behandelen en zelf verantwoordelijkheid voor cliënten mag dragen.