Ervaringen
Stamcelonderzoek stelt ons in staat meer inzicht te krijgen in ons leven en deze inzichten toe te passen op ziekten of om gezond te blijven als we ouder worden.
- Opleiding
- Human Biology
Een van de onderzoeksonderwerpen van Hendrik Marks is het testen van het effect van bepaalde medicijnen in mini-organen tijdens de vroege embryonale ontwikkeling. "Zwangerschap bijvoorbeeld. Met dit onderzoek zullen we meer te weten komen over welke medicijnen veilig zijn om in te nemen tijdens de zwangerschap en welke niet."
Herman de stier
Als leerling op de middelbare school ontwikkelde Hendrik Marks een passie voor biologie. "Destijds was Herman de stier vaak in het Nederlandse nieuws. Een genetisch gemanipuleerde stier, noemden ze hem. Ze bouwden het menselijke gen lactoferrine in zijn DNA. Destijds begreep ik niet wat dat betekende, maar ik las wel wat ze ermee wilden bereiken: het stimuleren van het immuunsysteem van baby's met dit lactoferrine in melk. Ik vond het fascinerend."
Virussen in garnalen
Dit leidde ertoe dat Hendrik Marks Biotechnologie ging studeren in Wageningen na de middelbare school. "Daarna heb ik mijn PhD behaald in Virologie in Wageningen, en postdoctoraal onderzoek gedaan aan de Universiteit van British Columbia in Vancouver." Hendriks PhD-onderzoek in Wageningen richtte zich op virussen in garnalen in commerciële kwekerijen in Vietnam. "Ik leerde moleculaire biologie verder te ontrafelen en virussen te verslaan. Het gaat diep, het fundamentele onderzoek, dat interesseert me. Het is alsof je elke keer een puzzel oplost. En als het lukt, is het echt geweldig."
Embryonale stamcellen
Daarna belandde Hendrik Marks aan de Radboud Universiteit. "Ik bestudeer embryonale stamcellen om beschadigd of ziek weefsel van een mens te repareren, bijvoorbeeld na een hartaanval, met stamcellen uit een ander deel van het lichaam om het hart te repareren. Ik werk ook aan de ontwikkeling van embryonale modelsystemen om de groei van een bevruchte eicel tot een compleet organisme te begrijpen."
Discussies
Hendrik weet ook dat dit leidt tot steeds diepgaandere, vaak ethische, discussies over de oorsprong van het leven. "Dat is belangrijk. Ten tijde van Herman de stier was de publieke opinie niet al te positief. Maar als je kunt uitleggen waarom je iets doet - zoals het onderzoek naar mini-organen dat ik nu doe om zwangerschappen te verbeteren - kun je echt bijdragen aan de ontwikkeling van kennis en het leven verbeteren."
Talent
Naast onderzoek geeft Hendrik Marks ook les aan de Radboud Universiteit en begeleidt hij studenten die onderzoek doen. "Vorig jaar begeleidde ik een student bij het schrijven van een onderzoeksvoorstel. Hij deed dit zo goed dat de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek hem beurzen heeft toegekend. Dit betekent dat we ons onderzoek kunnen voortzetten. Het is echt leuk om te zien hoe talenten zich op deze manier ontwikkelen."
Master in Medische Biologie
Hendrik Marks is ook programmacoördinator van de Master in Medische Biologie aan de Radboud Universiteit. "Elk jaar schrijven ongeveer 150 nieuwe studenten zich in." Hendrik Marks vindt het leuk dat hij voorkomt in de biologieboeken op middelbare scholen. "Ze noemden mij in het boek Biologie voor Jou bij het vouwen van het X-chromosoom." Al met al vind ik dit onderwerp fascinerend. Ik hoop dat meer mensen het ook zullen ontdekken."
Professoren zijn altijd bereid om te helpen en alle vragen te beantwoorden, eigenlijk moedigen ze ons aan om vragen te stellen en niet verlegen te zijn.
- Vooropleiding
- Bachelor Biomedische Wetenschappen aan HAN Hogeschool
- Opleiding
- Human Biology
- Land van vorige opleiding
- Oekraïne
Wat vind je leuk aan de specialisatie en waarom?
Ik vind mijn studie echt leuk omdat het de vrijheid geeft om vakken te kiezen die me echt interesseren, zodat ik kan kiezen tussen cursussen die meer relevant zijn voor mijn toekomstige carrière. Ik denk ook dat de professoren geweldig werk leveren door te proberen om met studenten in gesprek te gaan en de aandacht te trekken met goede voorbeelden uit echt onderzoek, zodat we een idee krijgen van hoe het is in een echt laboratorium. De vakken kunnen soms uitdagend zijn omdat ze niet alleen het onthouden van de theorie vereisen, maar ook hoe deze theorie in het laboratorium kan worden gebruikt en hoe deze kan worden toegepast in het onderzoek. Dit geeft echt het gevoel dat wat we leren erg nuttig is en iets wat we kunnen gebruiken in onze toekomstige carrières.
Hoe vind je de sfeer in de klas?
Professoren zijn altijd bereid om te helpen en alle vragen te beantwoorden, eigenlijk moedigen ze ons aan om vragen te stellen en niet verlegen te zijn. De klas bestaat uit mensen uit verschillende landen, maar natuurlijk zijn de meeste studenten Nederlands. Dit heeft me echt veel geleerd over hoe belangrijk het is om in deze internationale sfeer te werken, omdat het soms moeilijk kan zijn om je aan te passen aan de werkgewoonten van iedereen, vooral als het gaat om groepswerk. Toch heeft werken met mensen uit verschillende landen me echt veel geleerd en me waardevolle ervaring gegeven in communicatie en groepsorganisatie.
Wat vind je het meest uitdagend in je master?
Ik vond sommige vakken nogal moeilijk omdat het echt vereiste dat ik een volledig begrip kreeg van het onderwerp en niet alleen het onthouden van de theorie. Soms heb ik moeite met het implementeren van theorie in de praktijk, daarom heb ik het meest moeite met vakken waarin je de theorie moet toepassen in experimenteel ontwerp.
Ben je momenteel bezig met een stage?
Momenteel doe ik mijn eerste Masterstage aan het project over de kindernefrologie. Ik vind het echt leuk om onderzoek te doen en dit inspireert me echt om na mijn afstuderen onderzoek te blijven doen.
Wat zijn je plannen zodra je je masterdiploma hebt behaald?
Ik denk dat dit diploma de vrijheid geeft om te leren waar je maar in geïnteresseerd bent, dus je kunt het programma echt aanpassen aan je interesse, zodat je als jonge professional kennis hebt van verschillende onderwerpen op het gebied van biomedische wetenschappen. Na mijn afstuderen zie ik mezelf mogelijk een PhD doen op het gebied van kinderoncologie, wat me echt inspireert om nu hard te werken en alle bruikbare kennis te verwerven die ik later in mijn eigen onderzoek kan toepassen.
Dit vakgebied geeft je de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de moleculaire gebeurtenissen die bepalen hoe onze cellen en lichamen functioneren.
- Opleiding
- Human Biology
Kun je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Peter Tessarz en sinds september 2023 ben ik hoogleraar Human Biology aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Radboud Universiteit. Hiervoor werkte ik bij het Max Planck Institute for Biology of Ageing in Keulen, Duitsland. Ik geef al meer dan 10 jaar les, voornamelijk op het gebied van moleculaire biologie en biochemie. Bij Radboud ben ik betrokken bij de Bachelor cursus Human Biology in het eerste jaar, maar mogelijk kom je me ook tegen bij Cellular Biochemistry. Daarnaast ben ik de specialisatiecoördinator voor de Human Biology specialisatie binnen de Master Medical BIology.
Waarom heb je ervoor gekozen om te gaan studeren/werken in dit vakgebied? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Ik vind dit vakgebied leuk omdat het je de mogelijkheid geeft om inzicht te krijgen in de moleculaire gebeurtenissen die bepalen hoe onze cellen en lichamen werken en omdat het zich vrijwel precies tussen de wetenschappen en geneeskunde bevindt.
Waar doe je momenteel onderzoek naar?
Mijn onderzoek richt zich op de vraag hoe celmetabolisme verweven is met epigenetica, oftewel hoe genexpressie in bredere zin wordt gereguleerd. We zijn vooral geïnteresseerd in het begrijpen van hoe deze interactie wordt gehandhaafd of veranderd tijdens veroudering of leeftijdsgebonden ziekten.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Belangrijkste tip: Ga af op je interesse en passie! Tegelijkertijd is het raadzaam om een weloverwogen beslissing te nemen over je studierichting, bezoek open dagen, praat met studenten die ingeschreven zijn voor het programma en kom zoveel mogelijk te weten over de structuur en verwachtingen.
Wat vind je het mooiste aan het docentschap?
Het beste deel van de rol als docent is om te zien wanneer studenten concepten beginnen te begrijpen en beginnen verbanden te leggen tussen de verschillende disciplines en schalen in de biologie, evenals om te zien hoe ze groeien en hun passie voor een specifiek vakgebied ontwikkelen.
In mijn toekomst hoop ik dan ook bij te dragen aan dit proces, waarbij ik mijn wetenschappelijke kennis inzet om klinische uitdagingen aan te pakken en oplossingen te vinden die patiënten vooruithelpen.
- Vooropleiding
- Biologie en Medisch Laboratorium Onderzoek (Saxion)
- Opleiding
- Human Biology
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
Wat mij vooral aanspreekt in de master is de connectie met de praktijk. Tijdens de master wordt er veel meer gekeken hoe je de kennis die je hebt geleerd (en nog krijgt) kan inzetten in casussen of experimenten.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
Het contact is zeer laagdrempelig. Je wordt vaak ingedeeld in werkgroepen met andere studenten of je moet samen presenteren. De docenten en onderzoekers zijn makkelijk te bereiken voor vragen tijdens en na de colleges
Wat vind je het meest uitdagend aan de master(specialisatie)? Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?
Voor mij is het meest uitdagende aspect dat ik de kennis die ik opdoe niet alleen moet begrijpen, maar ook echt moet leren toepassen in de praktijk. Het gaat er dus niet alleen om dat ik de theorie goed beheers, maar ook dat ik weet hoe ik deze kan inzetten om experimenten op te zetten en specifieke casussen op te lossen. Ik merk dat het belangrijk is om inzicht te krijgen in hoe ik theoretische concepten kan vertalen naar praktische toepassingen en om deze kennis te gebruiken om problemen in de echte wereld aan te pakken. Dit vraagt niet alleen om een diepgaand begrip van de stof, maar ook om kritisch denken en de vaardigheid om abstracte ideeën om te zetten in concrete experimenten en praktische oplossingen. Het is precies deze combinatie van theorie en praktijk die ik uitdagend vind, maar ook erg interessant.
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master(specialisatie) op zak? Wat wil je er zelf mee gaan doen na het afronden van je master?
Mensen met deze master spelen een cruciale rol, omdat ze de brug vormen tussen fundamentele biologie en klinische toepassingen. Door de biologische kennis te verbinden met klinische studies, kunnen we inzichten verkrijgen die direct toepasbaar zijn in de geneeskunde en de gezondheidszorg. Dit betekent dat professionals met deze achtergrond niet alleen begrijpen hoe biologische processen werken, maar ook hoe ze deze kennis kunnen gebruiken om behandelingen te ontwikkelen, ziekten beter te begrijpen en uiteindelijk de patiëntenzorg te verbeteren. In mijn toekomst hoop ik dan ook bij te dragen aan dit proces, waarbij ik mijn wetenschappelijke kennis inzet om klinische uitdagingen aan te pakken en oplossingen te vinden die patiënten vooruithelpen.
In mijn toekomst zie ik mezelf graag een PHD-traject volgen. Het idee dat ik mijn kennis kan inzetten om klinische en biologische uitdagingen te onderzoeken en oplossingen te ontwikkelen motiveert mij enorm om na mijn master dit traject proberen te bereiken. Met een PhD kan ik namelijk dieper in het onderzoek duiken en meer bijdragen aan nieuwe wetenschappelijke inzichten dan met alleen een master. Hierdoor kan ik mij ook na mijn master verder ontwikkelen als onderzoeker.
Ik heb nu het gevoel dat mijn praktische en theoretische kennis in balans raken!
- Vooropleiding
- Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek (Hogeschool Saxion, Enschede)
- Opleiding
- Human Biology
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
Ik ben begonnen met een hbo-bachelor. Daar heb ik veel praktijk gehad, maar miste ik soms wel de theoretische diepgang. Ik wilde verder de diepte in en onderzoek sprak mij erg aan. Gelukkig biedt mijn master precies wat ik miste op het hbo. Ik heb nu het gevoel dat mijn praktische en theoretische kennis in balans raken!
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
De sfeer binnen de opleiding is zeer goed. Je komt makkelijk in contact met docenten en medestudenten. Vrijwel elke course heeft werkcolleges waar je in groepen tot een oplossing of antwoord moet komen. Docenten en onderzoekers laten vaak hun huidige of recente bevindingen zien tijdens hun lectures en staan altijd open voor vragen. Daarnaast zijn er veel studentenverenigingen waarbij je je kunt aansluiten.
Kun je iets vermelden over je stage en/of je scriptie?
Ik loop nu stage op het Radboudumc op de afdeling gynaecologie, in nauwe samenwerking met genetica. Ik doe onderzoek naar cancer genomics. Ik word zeer goed geholpen en uitgedaagd om zo autodidactisch mogelijk te zijn. Er wordt ook gestimuleerd om een artikel te publiceren. Mijn onderzoek doet ertoe!
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master(specialisatie) op zak? Wat wil je er zelf mee gaan doen na het afronden van je master?
Mensen met deze master zijn belangrijk omdat er veel kennis is over de biologische aspecten van ziektes. Dus wat gebeurt er op DNA/eiwit niveau en hoe vertaalt dit zich op klinisch niveau? Wij kunnen artsen helpen op biologisch en moleculair vlak en zij kunnen ons helpen op klinisch vlak. Zo vormt zich een supergave multidisciplinaire samenwerking.
Ik hoop na mijn master een PhD te kunnen doen in cancer genomics, want ik heb door mijn stages ontdekt dat daar echt mijn passie ligt.
We are researching the biology of aging in the lab.
- Nationaliteit
- Japans
- Opleiding
- Human Biology
Dat gezond eten helpt, daarvan is universitair hoofddocent Aki Minoda inmiddels wel overtuigd. Maar wat speelt nog meer allemaal een rol in de verouderingsprocessen van ons lichaam? Welk effect hebben externe factoren zoals luchtverontreiniging, bijvoorbeeld? Die vraag probeert de Japanse onderzoeker met haar collega’s te beantwoorden. Ze kijken daarvoor naar de kleinste levende bouwstenen van ons lichaam: cellen.
Gepubliceerd op Voxweb (29 april 2025)