Hoe heb je de master ervaren?
Het was heel fijn om wat meer richting te krijgen in de materie. De bacheloropleiding van cultuurwetenschapper is enorm breed, maar tijdens de master kon ik me helemaal toeleggen op de beleidsmatige en financiële kant van de culturele sector.
Wat vond je het meest uitdagend aan de master?
Zoals velen met mij vond ik het schrijven van de scriptie de grootste uitdaging. Op geen enkel ander moment van je academische carrière wordt er zó veel van je gevraagd als tijdens het scriptieonderzoek. Ondanks een goede planning en veel discipline heb ik toch een half jaar studievertraging opgelopen om de scriptie te kunnen afronden.
Kun je iets vertellen over je huidige functie en werkzaamheden?
Als fondsenwerver bij het Kröller-Müller Museum zorg ik voor extra middelen om tentoonstellingen, restauraties en educatieprojecten mee te financieren. Het is extreem waardevol dat de mechanismen achter het mecenaat zo uitgebreid zijn behandeld tijdens de master. Wanneer je begrijpt wat voor een donateur belangrijk is, kun je daar veel beter op inspelen.
Wat maakt het werken binnen dit vakgebied zo interessant en belangrijk?
Voldoende financiering is geen vanzelfsprekendheid in de culturele sector. Als fondsenwerver zorg je dat kwetsbare projecten tóch door kunnen gaan. Het biedt voldoening om als een soort matchmaker een project en een fonds samen te brengen. Uiteindelijk winnen beide partijen; ook fondsen zijn immers op zoek naar geschikte projecten.
Heb je een tip voor onze masterstudenten?
Probeer om al tijdens de master de theorie in de praktijk te brengen in een stage of met vrijwilligerswerk. Hiermee heb je echt een streepje voor in sollicitatieprocedures.