Ervaringen
Ik deel de mening van veel van de docenten dat veel academisch schrijven de beste voorbereiding voor professioneel kunsthistorisch werk is.
- Opleiding
- Kunstgeschiedenis
- Einddatum studie
Hoe heb je de master ervaren?
Mijn algemene ervaring was zeer positief: ik vond de master uitdagend en verdiepend. De nadruk op essays boven tentamens was een goede uitdaging. Ik deel de mening van veel van de docenten dat veel academisch schrijven de beste voorbereiding voor professioneel kunsthistorisch werk is. Wat soms voor een uitdaging zorgde was dat de vereisten voor de verschillende cursussen (tentamen óf essay vs. tentamen én essay bijvoorbeeld) beter op elkaar kunnen afgestemd hadden kunnen worden.
Wat ben je na het afronden van de master gaan doen?
Ik volg een research master aan de Universiteit Utrecht, waar ik voortbouw op mijn vaardigheden in het academisch schrijven en mijn kennis van kunsttheorie en kunstgeschiedenis. Voor mij is een tweede master een kans om me meer te verbreden en verdiepen in onderwerpen die mij interesseren. De research master is eveneens een voorbereiding op professioneel kunsthistorisch onderzoek, en op het schrijven van een proefschrift. Vooral dat laatste is een grote ambitie van mij.
Heb je een tip voor onze masterstudenten?
Zorg ervoor dat je zo vroeg mogelijk begint met het schrijven van een essay. Hoe vroeger je begint, hoe makkelijker het werk te spreiden is, en hoe meer tijd je dus overhoudt.
Kunstwerken die in hun eigen tijd populair en gangbaar waren, zijn juist ook heel interessant en veelzeggend.
- Vooropleiding
- Bachelor Kunstgeschiedenis (Radboud Universiteit)
- Opleiding
- Kunstgeschiedenis
- Einddatum studie
Waar werk je nu en wat houdt jouw werk in?
Ik werk sinds eind 2019 in het Fries Museum in Leeuwarden, en inmiddels al drie jaar als junior conservator oude kunst. Mijn werkzaamheden zijn vooral programmagestuurd, wat betekent dat ze in lijn liggen met de voorbereidingen van een tentoonstelling, en activiteiten wanneer de expositie staat. Ik doe bijvoorbeeld onderzoek naar objecten in onze collectie, kijk mee naar restauratiemogelijkheden en werk aan potentiele bruiklenen die aansluiten bij het verhaal dat we in een tentoonstelling willen vertellen. Verder schrijf ik artikelen, bijvoorbeeld voor een bijbehorende publicatie, maar ook blogs of andere stukjes. Ook ontvangen we vaak vragen over onze collectie vanuit het publiek of van collega's uit andere musea of universiteiten, die zorgvuldig beantwoord moeten worden. Geen dag is hetzelfde!
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan werken?
Op de middelbare school kreeg ik bij het vak tekenen ook kunstgeschiedenis. Ik was meteen gefascineerd door wat één object aan verschillende verhalen kan vertellen. Dat deed mij besluiten om kunstgeschiedenis te gaan studeren. Door het schrijven van werkstukken en scripties, kwam ik erachter dat ik onderzoek doen en dit omzetten in een goedlopend stuk, ontzettend leuk vind. En door het volgen van meerdere stages in verschillende musea, leerde ik dat ik het inzetten van deze kennis voor tentoonstellingen, artikelen, lezingen of rondleidingen het allerleukst vind om te doen.
Wat heb je geleerd tijdens je studie dat je nu gebruikt in je werk?
Allereerst de basis van de kunstgeschiedenis, dat helpt enorm om een bepaald kunstwerk gemakkelijker te dateren en begrijpen, en verbanden te kunnen leggen. Goed kijken naar een kunstwerk, bevragen wat je ziet en waarom het werk er zo uit kan zien door de context van de tijd daarin mee te nemen. De vele excursies naar verschillende musea en steden hebben hierbij écht geholpen. Verder artistieke kwaliteiten kunnen afwegen, én zo neutraal mogelijk naar een werk proberen te kijken, zonder meteen een oordeel over mooi of lelijk, of goed of slecht te vellen. En tegelijkertijd geleerd dat dit heel moeilijk is, dat het onderzoek dat je doet altijd gekleurd zal zijn door de blik (en tijd) van de betreffende onderzoeker. De kunsthistorische canon staat niet vast maar is ook een construct. Een belangrijk gegeven! Ook grondig en structureel onderzoek doen op wetenschappelijk niveau. In mijn werk schrijf ik niet veel wetenschappelijke artikelen meer, maar juist teksten die begrijpelijk zijn voor een groot publiek. Die wetenschappelijke basis maakt het nu juist gemakkelijker om een artikel publieksvriendelijk te maken.
Kunstgeschiedenis draait niet alleen om de grote kunstenaars en stromingen. Niet iedereen had de toets van Rembrandt of de avant-gardistische blik van Manet. Kunstwerken die in hun eigen tijd populair en gangbaar waren, zijn juist ook heel interessant en veelzeggend.
Contacten met docenten zijn waardevol voor later, je blijft elkaar in het werkveld tegenkomen. Dat geldt ook voor de mensen die je tijdens stage(s) ontmoet.
Hoe heb je deze opleiding aan de Radboud Universiteit ervaren? Wat maakte deze opleiding volgens jou bijzonder?
Een prettige omgeving waar de docenten gemakkelijk te benaderen zijn. Dat komt ook door de kleinschaligheid van de opleiding zelf.
Na mijn bachelor twijfelde ik waar ik mijn master zou gaan doen. Uiteindelijk ben ik in Nijmegen gebleven vanwege de ervaren en behulpzame docenten die ook buiten de universiteit actief zijn. Bij het regelen van een stage heeft bijvoorbeeld een docent geholpen. En ik wist dat de themacolleges die in mijn studiejaar(jaren) aan bod zouden komen, precies binnen mijn interessegebied lagen.
Wat zou je studiekiezers aanraden als ze een studie gaan kiezen?
Kies vooral voor dat waar je hart ligt. En heel eerlijk: indien je twijfelt tussen twee studies, onderzoek dan waar de baankansen hoger liggen. Praat met alumni of andere mensen in het werkveld waar je zelf ook terecht zou willen komen. Ik geloof heilig in 'de aanhouder wint' maar het is ook goed om realistisch te blijven.
Tegelijkertijd met dat ik me verdiepte in de kunst van de Middeleeuwen, ben ik op een plek gaan werken waar die kunst centraal staat.
- Opleiding
- Kunstgeschiedenis
- Einddatum studie
Bekijk hier haar ervaring, waarbij zij vertelt over haar baan als directeur bij het Gebroeders Van Lymborgh Huis en als beleids- en kwaliteitsmedewerker bij TVN Zorgt.
Ik leid het team, schrijf subsidieaanvragen en maak tentoonstellingen.
- Opleiding
- Kunstgeschiedenis
- Einddatum studie
Bekijk hier haar ervaring, waarbij zij vertelt over haar werk als freelancer en co-directeur in de beeldende kunstsector.
De master biedt een breed, mondiaal en transhistorisch perspectief, waarin kunst steeds wordt verbonden met actuele thema’s in de maatschappij.
- Vooropleiding
- HBO-Bachelor Docent Beeldende Kunst en Vormgeving, ArtEZ University of the Arts; Pre-Master Kunstgeschiedenis, Radboud Universiteit
- Nationaliteit
- Nederlands
- Opleiding
- Kunstgeschiedenis
- Land van vorige opleiding
- Nederland
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
Wat ik zo waardeer aan de Master Kunstgeschiedenis, is de vrijheid om mijn eigen fascinaties te laten groeien en richting te geven. De master biedt een breed, mondiaal en transhistorisch perspectief, waarin kunst steeds wordt verbonden met actuele thema’s in de maatschappij. Juist de combinatie van theoretisch onderzoek en de mogelijkheid dit te koppelen aan de praktijk maakt de master voor mij heel waardevol.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding? Bijvoorbeeld de samenwerking tussen studenten en het contact met docenten of onderzoekers.
Wat deze opleiding zo prettig maakt, is de warme en open sfeer. Docenten zijn betrokken, inspirerend en altijd bereid om even tijd vrij te maken. Dankzij hun internationale achtergrond krijg je daarnaast een breed scala aan invalshoeken en inzichten.
Wat vind je het meest uitdagend aan de master(specialisatie)? Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?
De grootste uitdaging in de Master is voor mij het balanceren van alle onderdelen: de vakken, de scriptie en de stage vereisen elk hun eigen focus, en het vraagt aandacht om ze goed op elkaar af te stemmen.
Kun je iets vermelden over je stage en/of je scriptie?
Momenteel loop ik stage bij het Kröller-Müller Museum in Otterlo, bij de afdeling Educatie. Hier doe ik onderzoek naar verschillende kunstenaars in het kader van toekomstige tentoonstellingen, educatieve projecten en een inclusief festival. Mijn scriptie heb ik juli’25 afgerond en richtte zich op vrouwelijke agressie binnen de schilderkunst van het vroegmoderne Italië, met bijzondere aandacht voor vrouwelijke kunstenaars.
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master(specialisatie) op zak? Wat wil je er zelf mee gaan doen na het afronden van je master?
Kunsthistorici kunnen bruggen slaan tussen theorie en praktijk, historische context en hedendaagse maatschappelijke thema's, en zo bijdragen aan een breder begrip van kunst. Mijn hart ligt bij het onderwijs, maar tegelijkertijd ben ik tevens zeer geboeid geraakt in het doen van onderzoek. Het mooiste zou zijn om beide passies te blijven combineren in mijn verdere loopbaan.