Ervaringen
Met deze master kan ik blijven doen wat ik leuk en belangrijk vind, maar dan met de wetenschappelijk onderbouwde kennis om dit ook zo goed mogelijk te doen!
- Vooropleiding
- Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO) aan de Radboud Universiteit en HAN in Nijmegen
- Opleiding
- Nederlands als Tweede Taal: Docent en Expert
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
Ik werk ondertussen nu vier jaar als leerkracht op een basisschool waar veel leerlingen Nederlands niet als moedertaal hebben. Mijn interesse in de master kwam voort uit de behoefte naar meer kennis over dit specifieke taalproces, om een betere leerkracht te worden. Daarnaast vind ik het belangrijk om de mensen die naar Nederland komen, te helpen zelfredzaam te worden in dit voor hen vreemde land. Ik heb vrijwilligerswerk gedaan bij opvanglocatie Heumensoord en bij het AZC in Nijmegen, maar altijd enkel vanuit interesse. Met deze master kan ik blijven doen wat ik leuk en belangrijk vind, maar dan met de wetenschappelijk onderbouwde kennis om dit ook zo goed mogelijk te doen!
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
De masteropleiding is kleinschalig, hierdoor ken je de andere masterstudenten van jouw specialisatie allemaal. Veel cursussen die je volgt, zijn ook keuzevakken voor andere masterspecialisaties binnen Taalwetenschappen. Op deze manier leer je ook veel masterstudenten kennen die niet in jouw specialisatie zitten. De groepen zijn vaak klein en de cursussen hebben daarmee de vorm van een werkgroep. Hierdoor kennen de docenten de studenten vaak snel bij naam. De docenten zijn geïnteresseerd in de verschillende achtergronden van de studenten in de groep en doen hun best om het programma aan te laten sluiten op de voorkennis en interesses van de studenten. Ook het contact met de studieadviseur Mattie Lagarrigue en de mastercoördinator Marianne Starren is laagdrempelig en persoonlijk. Het voelt voor mij alsof je onderdeel bent van een team binnen de grotere masteropleiding Taalwetenschappen, waarbinnen je toch de mogelijkheid hebt je breed te ontwikkelen met keuzevakken en contact met andere studenten.
Wat vind je het meest uitdagend aan de master?
De masterspecialisatie is naast het doen van onderzoek ook echt gericht op het onderwijzen van NT2. Zelf ben ik al leerkracht op een basisschool en vond ik het onderwijsdeel van de master dus (iets té) makkelijk te doorlopen. Voor studenten die nog nooit voor de klas hebben gestaan, is het daarentegen vaak best spannend om stage te gaan lopen. Je wordt hier uiteraard op voorbereid, maar het is goed om te weten dat dit al in periode 2 staat te gebeuren.
Kun je iets vermelden over je stage?
Hoewel de meeste studenten een stage lopen in het volwassenenonderwijs, heb ik stagegelopen bij leerlingen in de basisschoolleeftijd. Het doel van de groep waarin ik stage mocht lopen, was leerlingen voor te bereiden op het regulier basisonderwijs. Op ieder moment konden er leerlingen instromen en dus was het heel belangrijk dat de docent het overzicht had en precies wist wat de volgende stap was in het leerproces van de individuele leerlingen en de groep in haar totaliteit. Ik werk als leerkracht van groep 8 naast mijn master, daarom neem ik een half jaar langer de tijd waarin ik de onderzoeksstage en het schrijven van mijn scriptie zal gaan doen. Op dit moment ben ik dus nog bezig met solliciteren voor een masterstage. Mijn scriptie ga ik richten op het verschil in opbrengst na impliciet of expliciet grammaticaonderwijs bij volwassenen. Ik kon er ook voor kiezen om mij in mijn masterscriptie opnieuw op kinderen te richten, maar ik kies bewust voor volwassenen om mijzelf breder te ontwikkelen.
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master op zak?
Jaarlijks komen veel mensen naar Nederland die de taal nog niet beheersen; studenten, specialisten, vluchtelingen. Deze mensen willen (of moeten) al snel vaardiger worden in het Nederlands, omdat ze daarmee zelfredzamer zijn. Met een basisvaardigheid in het Nederlands, vergroot het zelfvertrouwen en de kansen op de studie- of arbeidsmarkt voor deze mensen. Via deze masterspecialisatie kun jij daar aan bijdragen! Zelf wil ik na het afronden van mijn master in ieder geval docent blijven op de basisschool waar ik al werk en daarnaast mijn NT2-specialisatie inzetten in een bredere onderwijscontext. Hoe die combinatie er precies uit moet komen te zien, weet ik op dit moment nog niet.
Wat mij zeker aanspreekt is het goede oog voor de praktijk. Tijdens de cursussen wordt veel aandacht besteed aan hoe de theorie toegepast zou kunnen worden in de onderwijspraktijk.
- Vooropleiding
- BA Taalwetenschap (Radboud Universiteit)
- Opleiding
- Nederlands als Tweede Taal: Docent en Expert
- Startdatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
Wat mij zeker aanspreekt in deze master is het goede oog voor de praktijk. Tijdens de cursussen wordt veel aandacht besteed aan hoe de theorie toegepast zou kunnen worden in de onderwijspraktijk. Daarnaast dacht ik dat ik stagelopen echt verschrikkelijk zou vinden maar ik heb ervaren dat in de praktijk leren in het geval van onderwijs echt 100 keer beter werkt dan leren uit boeken en daarom is het maar goed dat de docentstage een aardig aandeel in het curriculum van de opleiding heeft.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
Er hangt een goede sfeer binnen de opleiding. Het is een kleinschalige specialisatie binnen de master Taalwetenschappen dus er hangt wel een soort van ons-kent-ons sfeer. De lijntjes zijn kort en het is zeer gemakkelijk om een docent ergens over aan te spreken of anders door verwezen te worden naar iemand die beter geschikt is om antwoord te geven op je vraag.
Wat vind je het meest uitdagend aan de master? Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?
Het meest uitdagende vind ik het (redelijk) volle programma van theoretische vakken en stage. Het moeilijkste is om ervoor te zorgen dat je hier een balans in vindt (wat af en toe echt een uitdaging is).
Kun je iets vertellen over je stage?
Ik geef momenteel (semi)zelfstandig les aan hoogopgeleide cursisten en dat doe ik met ontzettend veel plezier.
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master op zak? Wat wil je er zelf mee gaan doen na het afronden van je master?
Als ik mijn master heb afgerond ga ik zeker lesgeven. In welke vorm en aan welke doelgroep ik les ga geven is voor mij ook nog niet helemaal duidelijk maar ik neig wel naar hoogopgeleide cursisten.
Toen ik allemaal vakken over toetsing volgde, wist ik dat ik hier heel graag iets mee wilde doen.
- Vooropleiding
- Taalwetenschap en Onderwijskunde
- Opleiding
- Nederlands als Tweede Taal: Docent en Expert
- Einddatum studie
Loes vertelt over wat zij leuk vond aan de opleiding en over haar stage en werk bij Cito. Daar werkt zij op dit moment als toetsdeskundige.