Ervaringen
Het heeft enorm geholpen dat de studieadviseurs altijd beschikbaar waren voor vragen die ik had.
- Vooropleiding
- Bachelor Life Sciences bij de HAN in Nijmegen
- Opleiding
- Neurobiology
- Land van vorige opleiding
- Netherlands
- Startdatum studie
Waarom heb je voor de Radboud Universiteit gekozen?
Ik koos voor de Radboud Universiteit omdat ik al erg bekend was met de campus en de stad voordat ik aan mijn master begon. Het voelde als de natuurlijke volgende stap na het afronden van mijn bacheloropleiding.
Hoe heb je de overgang van een bacheloropleiding naar een masteropleiding ervaren?
Het was moeilijk en bevrijdend. In het begin was het moeilijk omdat tijdens mijn bacheloropleiding mijn rooster veel meer duidelijker en gestructureerd was. Daar is er een meer gedefinieerde structuur die je vertelt wat je moet doen en wanneer. Voor de masteropleiding heb je volledige vrijheid in hoe je je academische programma organiseert, en toen ik er eenmaal aan gewend was, vond ik dat erg prettig. Het heeft enorm geholpen dat de studieadviseurs altijd beschikbaar waren voor vragen die ik had.
Wat vind je leuk aan de master en waarom?
Wat ik het leukst vind, is de vrijheid die je hebt om je eigen programma te 'ontwerpen'. Je hebt een kernset van vakken die je moet halen, maar je moet ook een aantal vakken naar keuze volgen. Daarnaast ben je volledig vrij om je twee stages te doen waar je maar wilt. Momenteel doe ik een erg leuke en interessante stage bij het Kolk-lab, dat onderdeel is van de afdeling Molecular Neurobiology hier aan de Radboud Universiteit. Door deze redenen heb je veel controle over de onderwerpen waarin je je wilt specialiseren. Het kan uitdagend zijn omdat het gemakkelijker is als de universiteit je hele programma voor je plant, maar tegelijkertijd is het erg lonend als je de verantwoordelijkheid aankunt.
Wat vind je van de sfeer in de klas?
Over het algemeen is de sfeer in de klas erg ontspannen, docenten zijn zeer benaderbaar en ze zijn altijd erg enthousiast om vragen te beantwoorden.
Wat zijn je plannen nadat je je masterdiploma hebt behaald?
Na mijn masterdiploma begin ik aan een PhD gericht op neurobiologisch onderzoek.
Ben je betrokken bij de studievereniging van je studie?
Nee, ik ben niet direct betrokken geweest bij onze studievereniging, hoewel ik wel enkele evenementen heb bijgewoond. Ik ben echter wel betrokken geweest bij de universitaire sportverenigingen, wat altijd erg leuk was.
Wat vind je leuk aan Nijmegen?
Nijmegen is een zeer diverse stad die allerlei verschillende mensen aantrekt. Ik vind het leuk om nieuwe mensen te ontmoeten en ik heb gemerkt dat de diverse achtergrond van de vele studenten hier heeft geleid tot het opbouwen van een zeer interessante vriendengroep. Bovendien heeft Nijmegen centrum alles wat je nodig hebt op loopafstand, wat ik erg waardeer als iemand uit een kleinere stad.
Heb je bijeenkomsten op de campus bezocht voordat je je inschreef voor je studie?
Ik woonde in Canada toen ik me aanmeldde voor het programma, dus ik kon de Radboud Universiteit niet fysiek bezoeken. Voorafgaand aan mijn inschrijving las ik daarom de studiegidsen en bekeek ik video's die me een goede indruk gaven van hoe de studie zou zijn. Daarnaast heb ik ook vrienden die hier al studeerden gevraagd naar hun mening over de master.
Wat zou je studenten adviseren bij het kiezen van een studieprogramma?
Zorg ervoor dat de belangrijkste focus van het programma iets is waarin je geïnteresseerd bent en iets waarvan je jezelf in de toekomst ziet doen. Ik geloof sterk dat als je iets leuk vindt en consistent hard werkt naar je doel, je zult slagen.
Ik vind het werken in zo'n interdisciplinaire omgeving, met mensen met volledig verschillende perspectieven, heel inspirerend.
- Opleiding
- Neurobiology
Kun je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Fleur Zeldenrust. Na een brede propedeuse (bèta-gamma in Amsterdam) en een BSc in natuurkunde en astronomie, ben ik begonnen aan een MSc in theoretische natuurkunde. Ik ontdekte dat ik de hersenen een zeer interessant onderwerp vond om te bestuderen, maar dat ik ook gecharmeerd was van de gereedschappen en methoden van de natuurkunde. Destijds bestond er nog geen MSc-programma dat zich meer richtte op de theoretische aspecten van de neurowetenschappen, maar ik kreeg gelukkig de kans om min of meer mijn eigen programma samen te stellen, bestaande uit geavanceerde wiskunde (dynamische systemen, signaalanalyse, modellering), maar ook biophysics en neurowetenschappen. Na mijn MSc ben ik begonnen met een PhD in computationele neurowetenschappen, waarbij ik al neurofysiologie en signaalanalyse doceerde. Na een postdoc in Parijs keerde ik terug naar Amsterdam om een track 'computational neuroscience' te ontwikkelen in het BSc-programma 'Psychobiologie'. In 2016 ben ik mijn laboratorium gestart in Nijmegen, en geef ik onderwijs in Neurobiologie, Neurofysica, Cognitieve Neurowetenschappen en AI. Daarnaast organiseer ik jaarlijks de Brain Olympiade en ben ik gestart met het 'BrainHelpDesk'-platform, waar mensen vragen kunnen stellen over de hersenen.
Waarom heb je ervoor gekozen om te studeren/werken in dit vakgebied? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Ik vind de hersenen fascinerend: we hebben er allemaal een, maar we weten nog steeds niet precies hoe het werkt! Neurowetenschappen brengen mensen samen uit zeer verschillende achtergronden, van exacte wetenschappen (natuurkunde, biologie, informatica) tot sociale wetenschappen (psychologie) en kunst (taalkunde, filosofie). Ik vind het werken in zo'n interdisciplinaire omgeving, met mensen met volledig verschillende perspectieven, heel inspirerend. Ik leer nog elke dag nieuwe dingen!
Waar doe je momenteel onderzoek naar?
De hersenen verwerken continu informatie. De fysieke structuur van de hersenen (de 'hardware') vormt deze informatie-verwerking en vice versa: de berekeningen die nodig zijn voor informatie-verwerking (de 'software') worden aangepast aan de fysieke structuur van de hardware. In mijn groep 'Biophysics of Neural Computation' bestuderen we de relatie tussen de fysieke eigenschappen van de hersenen en hun informatie-verwerking: hoe worden neuronen en netwerken gevormd zodat ze functies zoals perceptie kunnen uitvoeren? Welke kenmerken van neuronen en netwerken verbeteren of beperken de informatie-overdracht? Als mensen presteren we nog steeds aanzienlijk beter dan machines en computers in taken zoals gezichtsherkenning of aanpassing aan veranderingen in belichting. Het begrijpen van hoe het brein dit doet, kan ons helpen de prestaties van dergelijke apparaten te verbeteren.
Mijn groep onderzoekt deze vragen met behulp van een verscheidenheid aan theoretische methoden, van (biofysische) neurale netwerkmodellering tot abstracte codeermodellen en geavanceerde data-analyse van experimentele gegevens. We werken nauw samen met experimentele neurologen, die neuronen, netwerken en gedrag bestuderen, om gezamenlijk de fundamentele functies van het brein te ontrafelen.
Welke tip heb je voor studenten die hun gaan studiekeuze maken?
Het is erg moeilijk om te werken aan of te studeren over een onderwerp waar je niet in geïnteresseerd bent, dus kies in eerste instantie iets wat je boeiend vindt. Soms kunnen de methoden echter interessanter zijn dan het onderwerp zelf. Ik ontdekte zelf dat ik de methoden van de natuurkunde leuk vond, maar ook het onderwerp van neurowetenschappen. Uiteindelijk hoef je natuurlijk niet elk vak leuk te vinden: sommige vakken heb je gewoon nodig om te komen waar je naartoe streeft. Doe je best, en wellicht vind je ze uiteindelijk nog leuk ook!
Wat vind je het mooiste aan het docentschap?
Ik vind lesgeven erg inspirerend. Vaak krijg ik vragen die me een nieuw perspectief laten zien. Ik vind het ook leuk om de enthousiasme en nieuwsgierigheid over te brengen die ik zelf als wetenschapper voel.
Studenten hebben verschillende achtergronden, wat de groepssamenstellingen bijzonder maakt. De colleges van professoren zijn zeer inspirerend.
- Vooropleiding
- MBO Laboratoriumonderzoek (Summa College Laboratorium Eindhoven), HBO Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek (Avans Hogeschool Breda), Pre-Master Medical Biology (Radboud Universiteit Nijmegen)
- Opleiding
- Neurobiology
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
Deze Master helpt mij bij het verwezenlijken van mijn droom om onderzoek te mogen verrichten als neurowetenschapper. De academische vaardigheden die deze masteropleiding biedt, vormen een waardevolle aanvulling op de praktische en theoretische kennis die ik tijdens mijn mbo- en hbo-opleidingen heb opgedaan.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
Het is fijn om met mensen in contact te komen die dezelfde passie voor neurowetenschappen delen! Studenten hebben verschillende achtergronden, wat de groepssamenstellingen bijzonder maakt. De colleges van professoren zijn zeer inspirerend. Daarnaast zijn de onderzoekers gemakkelijk benaderbaar omdat de Radboud Universiteit verbonden is aan verschillende instituten, zoals het Donders Instituut.
Wat vind je het meest uitdagend aan de master(specialisatie)? Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?
Elke cursus heeft zijn eigen elementen, zoals (schrijf)opdrachten, presentaties en een tentamen. Het kan voorkomen dat deadlines van verschillende cursussen samenvallen. Daarom zijn goede organisatorische vaardigheden heel belangrijk, niet alleen om alles op tijd af te krijgen, maar ook om voldoende tijd voor jezelf te behouden. Persoonlijk vind ik het vaak moeilijk om 'af te schakelen' van mijn studie, en zou ik wat meer tijd voor mijzelf moeten vrijmaken.
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master(specialisatie) op zak? Wat wil je er zelf mee gaan doen na het afronden van je master?
Er bestaan ontzettend veel specialisaties, zoals bijvoorbeeld cognitieve, computationele, moleculaire of klinische neurowetenschappen. Een professor vertelde mij: "Het is onmogelijk om in alles expert te worden. Daarom is het essentieel om je te specialiseren, en jouw expertise te delen met andere neurowetenschappers". Daarom ben ik na het behalen van mijn master vastbesloten om als neurowetenschapper een waardevolle bijdrage te leveren aan de wereld.
In onze maatschappij is een groot tekort aan arbeidskrachten in de zorg en de landbouw. Wij werken aan innovatieve ideeën om daar een oplossing voor te zoeken.
- Opleiding
- Neurobiology
Nieuwe digitale technologie ontwikkelen voor een gezonde en duurzame wereld. Dat is het doel van OnePlanet, het multidisciplinaire samenwerkingsverband van Wageningen University & Research, Radboud Universiteit en Radboudumc en Imec, een toonaangevend Belgisch onderzoekscentrum.
Sensortechnologie is een van de speerpunten. Richard van Wezel is sinds 1 januari 2024 directeur Health bij onderzoekscentrum OnePlanet. Daarnaast is hij werkzaam als hoogleraar Neuroscience bij het Donders Institute for Brain, Cognition and Behavior onderdeel van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Bedrijvigheid stimuleren
‘One Planet is vijf jaar geleden tot stand gekomen dankzij steun van de provincie Gelderland om bedrijvigheid en innovatie te stimuleren. Het mooie van deze samenwerking is dat we dingen ontwikkelen, die we daadwerkelijk op de markt brengen. Bij ieder idee dat we willen uitwerken, stellen we onszelf de vraag of er een markt voor is: willen mensen of bedrijven hiervoor gaan betalen?’, vertelt Van Wezel.
‘Dat is voor universitaire onderzoekers een heel ander uitgangspunt dan de onderzoeken waar academici zich normaliter mee bezighouden.’
Darmflora
Een pil voorzien van een inslikbar sensor, die onder andere de temperatuur in je maag en darmen meet en bijhoudt hoe lang voedsel in je darmen verblijft, is inmiddels al getest op gezonde proefpersonen. Aan een pil, die een monster kan nemen uit je maag of darmen om te analyseren, wordt nog hard gewerkt. De eerste studies hiervan bij mensen worden in 2025 verwacht.
‘Dit zijn belangrijke ontwikkelingen om patiënten met chronische ziektes zoals de Ziekte van Crohn beter te behandelen. Maar ook voor andere ziektes, zoals Parkinson, speelt darmflora een belangrijke rol, die van invloed is op je gezondheid. Een sensor helpt bij het vaststellen van diagnoses en bij optimalisering en verdere ontwikkeling van medicatie.’
Stikstofsensor
Aan nieuwe sensoren voor de voedingsindustrie en landbouw wordt ook hard gewerkt, vertelt Richard van Wezel.
‘In onze maatschappij is er een groot tekort aan arbeidskrachten in de zorg en de landbouw. Met onze producten proberen we daar een oplossing voor te zoeken. Zo hebben we bijvoorbeeld een stikstofsensor ontwikkeld om rondom een boerderij metingen te doen en een lasertechniek om de rijpheid van vruchten in de boomgaard te meten, zodat je weet wanneer ze geplukt kunnen worden. Een ander voorbeeld is een boomgaard 3D in kaart brengen, zodat je vooraf kunt aangeven aan medewerkers of aan een robot welke takken gesnoeid moeten worden. Dat scheelt tijd en arbeidskracht en verhoogt de productie.’
Eén project
Niet alleen aan de ontwikkeling van de sensor wordt veel tijd en energie besteed, ook het zorgvuldig omgaan met alle verzamelde data en het waarborgen van de privacy vragen aandacht.
‘Binnen One Planet werken we met zo’n honderd medewerkers samen. Er zijn collega’s, die zich bezighouden met marktonderzoek en business development, maar ook collega’s die werken aan wetgeving, veiligheid en elektronica. Dat maakt dat we samen in een paar jaar tijd een product kunnen bedenken en het ook echt op de markt kunnen gaan brengen. Dat is echt uniek.’
Deze testimonial verscheen eerder op TechGelderland.nl
Foto: Raphael Drent
Ik onderzoek hoe zenuwcellen gezond blijven en goed met elkaar communiceren, met een focus op processen die hierbij fout kunnen gaan bij ziektes zoals Parkinson.
- Nationaliteit
- Nederlandse
- Opleiding
- Neurobiology
Kun je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Marijn Kuijpers. Ik heb biologie gestudeerd en na de masteropleiding Neuroscience and Cognition mijn PhD behaald in Utrecht. Daarna werkte ik acht jaar als postdoc in Berlijn. Mijn interesse ligt in het veld van de moleculaire neurowetenschappen. Tijdens mijn PhD en postdoc heb ik veel geleerd en veel verschillende cellulaire processen bestudeerd, van eiwit transport en afbraak tot synaptische communicatie en moleculaire mechanismen van hersenziektes. In 2022 begon ik mijn eigen laboratorium in Nijmegen.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
De continue ontwikkeling van technieken, zoals microscopie, maakt het mogelijk om de binnenkant van cellen, zoals zenuwcellen (neuronen), steeds nauwkeuriger te bestuderen. We kunnen kijken hoe specifieke eiwitten gemaakt worden, zich in een cel verplaatsen en weer afgebroken worden, en hoe deze processen ervoor zorgen dat een zenuwcel goed functioneert (of juist niet!). Het "live" kijken naar deze processen onder een microscoop vind ik fascinerend. Het gevoel van "ik ben de eerste persoon die dit ziet" vond ik als student geweldig.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Ik onderzoek hoe zenuwcellen gezond blijven en goed met elkaar communiceren, met een focus op processen die hierbij fout kunnen gaan bij ziektes zoals Parkinson. Vooral kijk ik naar hoe eiwitten in zenuwcellen worden afgebroken en gerecycled, een proces dat cruciaal is om de zenuwverbindingen soepel te laten werken. Daarnaast bestudeer ik een speciaal onderdeel van de cel, het endoplasmatisch reticulum (ER), dat een belangrijke rol speelt in de aanmaak en het transport van eiwitten. We proberen te begrijpen hoe dit systeem bijdraagt aan de communicatie tussen zenuwcellen en wat er gebeurt als dit proces verstoord raakt. Het doel van mijn onderzoek is om meer inzicht te krijgen in hoe neurodegeneratieve ziektes ontstaan, zodat we in de toekomst mogelijk betere behandelingen kunnen ontwikkelen.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Een studie draait niet alleen om kennis opdoen, maar ook om groeien als persoon. Je leert omgaan met vrijheid en verantwoordelijkheid. Wees niet bang om te kiezen. Het is prima om van richting te veranderen als je onderweg iets ontdekt dat beter bij je past.
Wat vind je het leukste aan het werken met studenten?
Wat ik het leukste vind aan het werken met studenten, is ze mee te nemen in mijn onderzoek, zowel in mijn lezingen als in de praktijk. Ik vind het fijn om ze te laten zien hoe wetenschappers te werk gaan en ze actief te betrekken bij het daadwerkelijke proces. Wat ik hoop en mooi vind, is dat ze daardoor gepassioneerd raken over onderzoek en de nieuwsgierigheid ontwikkelen om zelf vragen te stellen en te ontdekken.
Het begrijpen van de interactie tussen slaap en onze geheugensystemen vind ik echt fascinerend.
- Nationaliteit
- German/US
- Opleiding
- Neurobiology
Kun je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Lisa Genzel en ik heb oorspronkelijk Geneeskunde gestudeerd, maar werk nu in fundamenteel neurowetenschappelijk onderzoek. Ik geef les in de Bachelor en Master Biologie (bijvoorbeeld bij het vak 'Systems and Behavioral Neuroscience') en begeleid stagiairs met verschillende studieachtergronden. Ik ben al 20 jaar actief in mijn onderzoeksveld en 9 jaar hier bij de Radboud Universiteit.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Ik probeer te begrijpen hoe we van individuele ervaringen naar kennisnetwerken gaan, vooral welke rol slaap speelt in dit proces. Heb je je ooit afgevraagd waarom we 30% van ons leven slapend doorbrengen? Het begrijpen van de interactie tussen slaap en onze geheugensystemen is wat ik echt fascinerend vind.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
We trainen knaagdieren (en soms mensen) om grote omgevingen en de regelmatigheden daarin te leren kennen. We combineren dit met moleculaire en elektrofysiologische methoden (soms fMRI) om te zien hoe de hersenen informatie leren en bijwerken.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken? En wat vind je het leukste aan het werken met studenten?
Kies wat je gepassioneerd en enthousiast maakt, dan zijn werk en studie plezierig! Het zien hoe studenten groeien en veerkracht, zelfvertrouwen en vaardigheden ontwikkelen is voor mij het leukste om met studenten te werken.