Kun je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Charlotte Perquin-Deelen en ik ben alumnus van de Radboud Universiteit (Onderzoeksmaster O&R en Master Cognitiefilosofie). Tijdens de Onderzoeksmaster mocht ik werkgroepen Ondernemingsrecht verzorgen. Het lesgeven beviel heel goed, en inmiddels ben ik al bijna tien jaar docent aan de universiteit. Na het afronden van mijn promotieonderzoek in 2020 bleef ik verbonden als universitair docent binnen het vak Recht & Ethiek. Sinds 1 januari 2024 ben ik als Universitair Hoofddocent verantwoordelijk voor het vak Recht & Ethiek en verzorg ik het college Verdiept Stichtingenrecht binnen de Ondernemingsrechtmaster. Ik ben daarnaast senior advocaat bij Dirkzwager legal & tax waar ik mij focus op governance binnen het semipublieke domein (zorg, onderwijs en cultuur).
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Als student rechtsgeleerdheid had ik behoefte aan een ander perspectief. Dat bracht mij op het combineren van de studie rechten met de studie filosofie. Ethische vraagstukken, integriteitsdilemma's, belangenverstrengelingkwesties; onderwerpen die ook steeds belangrijker zijn binnen het recht en die raken aan de praktijk van de advocaat. De combinatie van beide vakgebieden maakt het werk afwisselend én verdiepend.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Ik doe onderzoek naar governance binnen het semipublieke domein, met een focus op de zorgsector. Daarbij komt de rol van en verhouding tussen bestuurders, toezichthouders en aandeelhouders in enkelvoudige en meervoudige zorgorganisaties (concerns, samenwerkingsverbanden) aan bod. Bijzondere aandacht besteed ik aan integriteitsvraagstukken binnen die verhoudingen.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Kies een richting die bij je past!
Indien van toepassing: Wat brengt jouw werk in de praktijk (buiten jouw rol als docent/onderzoeker aan de Radboud Universiteit) jou in je academisch werk, en andersom?
Verdieping; het werk aan de universiteit stelt mij in staat wetenschappelijke inzichten te vervlechten met mijn werk als advocaat. Bovendien leidt lesgeven aan studenten altijd tot nieuwe inzichten, alleen al omdat in de Onderzoeksmaster het gesprek en de discussie met de studenten centraal staat. Er is geen sprake van enkel 'zenden'. Gelukkig!