Ervaringen
Het is zo leuk om te leren over de geweldige fysica die in ons universum voorkomt en de grenzen van onze kennis over de ruimte!
- Vooropleiding
- Bachelor Physics and Astronomy
- Opleiding
- Particle and Astrophysics
Wat vind je leuk aan de specialisatie en waarom?
Het masterprogramma Physics and Astronomy is voor mij de perfecte keuze. Ik heb mijn bachelor in hetzelfde vakgebied aan de Radboud Universiteit gedaan, waar ik de lessen goed georganiseerd, boeiend en interessant vond. Ook in de master is de inhoud fascinerend en wordt deze gegeven door experts die hun vakgebied tot leven brengen door hun eigen ervaringen. Ze moedigen vragen, deelname en inbreng van studenten aan en maken altijd tijd vrij om onderwerpen in meer detail te bespreken.
Mijn gekozen specialisatie, Particle and Astrophysics, biedt vakken over onderwerpen waar ik een passie voor heb, zoals de evolutie van sterren, zwaartekrachtsgolven en zwarte gaten. Het is zo leuk om te leren over de geweldige fysica die in ons universum voorkomt en de grenzen van onze kennis over de ruimte! Door de combinatie van Deeltjes- en Astrofysica kan ik ook vakken volgen op het snijvlak van deze twee velden, die vaak met elkaar verbonden zijn.
Ik waardeer echt de vrijheid om het programma aan te passen aan mijn eigen interesses, hoewel het soms moeilijk is om te kiezen uit al die geweldige vakken! Ze zijn van hoog niveau en vereisen over het algemeen veel werk. Ik breng het grootste deel van de week door op de universiteit, waar ik colleges volg, boeken en artikelen lees of werk aan opdrachten, computercodes, presentaties en verslagen.
Wat vind je van de sfeer in de klas?
Een van de leuke dingen aan deze master zijn de kleine klassen, die zorgen voor nauwe interacties, discussies en betrokkenheid met mijn medestudenten, onderwijsassistenten en professoren. De andere studenten zijn net zo gepassioneerd, toegewijd en nieuwsgierig naar Deeltjes- en Astrofysica als ik. We bespreken vaak onze interesses, werken samen aan oefeningen en helpen elkaar. De professoren zijn zeer benaderbaar en maken altijd tijd voor hun studenten. Je kunt echt zien dat de meeste professoren een passie hebben voor lesgeven, vooral door de manier waarop ze praten over grensverleggend onderzoek en hun eigen ervaringen!
Wat vind je het meest uitdagend aan je masterspecialisatie?
Het meest uitdagende aan de masterspecialisatie voor mij is het bijhouden van alle vakken. Ik volg er meestal meer dan nodig is, wat betekent dat mijn rooster overvol kan zijn en ik hard moet werken om alle deadlines te halen. De vakken zijn echter goed georganiseerd, dus ik heb zelden overlappende colleges. Ik had ook geen moeite om me aan te passen aan de vakken. Wanneer ze beginnen, vragen de professoren meestal naar onze voorkennis, zodat ze hun lesmateriaal kunnen aanpassen aan onze behoeften. Bijvoorbeeld, professoren bevelen ons literatuur aan of nemen de tijd om dingen in meer detail uit te leggen indien nodig. Omdat er aan het begin van het eerste jaar ook enkele verplichte cursussen zijn, kunnen zelfs studenten met weinig ervaring in Deeltjes- en Astrofysica slagen in deze master als ze er tijd in investeren.
Doe je momenteel een stage? Of waar gaat je scriptie over?
Dankzij de hulp van de faculteit van de afdeling Astronomy ga ik waarschijnlijk naar het buitenland voor mijn onderzoeksstage! Toen ik op zoek was naar een stage, maakten verschillende professoren tijd vrij om met mij te praten over hun werk en mogelijke projecten. Ze stelden spannende projecten voor die mij de kans bieden om naar nieuwe plaatsen te gaan en contact te maken met de astrofysicagemeenschap. Als stagiair word je ook uitgenodigd door de afdeling om deel te nemen aan hun vergaderingen, colloquia en sociale bijeenkomsten om de leden van de afdeling en hun werk te leren kennen.
Wat zijn je plannen zodra je je masterdiploma hebt behaald?
Ik geloof dat de vakken en onderzoeksstage afgestudeerden de fundamentele kennis en onderzoekvaardigheden bieden die nodig zijn om succesvol te zijn in zowel de academische wereld als daarbuiten. Bijvoorbeeld, de master heeft me voorzien van vaardigheden waar veel vraag naar is, zoals kritisch denken, data-analyse en programmeren. Aangezien ik van plan ben mijn carrière te wijden aan astrofysisch onderzoek, is het leren hoe ik mijn onderzoek moet uitvoeren, schrijven en presenteren erg nuttig geweest. Bovendien zal de mogelijkheid om samen te werken met een van mijn professoren tijdens de onderzoeksstage mij leren over hoe ik grensverleggend onderzoek moet uitvoeren. Daarom is deze master de perfecte start van mijn onderzoekscarrière!
Hoewel zwaartekracht de eerste kracht was die werd ontdekt, is er nog veel dat we niet begrijpen.
- Opleiding
- Particle and Astrophysics
Zwaartekracht is een ongelooflijk fascinerend onderwerp. Van de vier fundamentele interacties in de natuur is zwaartekracht degene waar we het minst van weten. Hoewel zwaartekracht de eerste kracht was die werd ontdekt, is er nog veel dat we niet begrijpen. Ik doe al jaren onderzoek naar de kwantumaspecten van zwaartekracht, waarbij ik de effecten van zwaartekracht op de Planckschaal, de kleinste denkbare lengteschaal, modelleer.
Er heerst momenteel een enorme opwinding in het vakgebied: kunnen we onze meest recente theoretische inzichten verbinden met de nieuwe astrofysische data afkomstig van zwaartekrachtsgolfdetectoren en de Einstein Telescope? Nu is het moment om deze spannende lijnen van zwaartekrachtonderzoek samen te brengen. Om te zeggen dat dit de eeuw van de zwaartekracht is, is niet overdreven.
Synergietrack Gravity+
Aan de Radboud Universiteit bestrijken we een zeer breed scala aan zwaartekrachtonderzoek, waarbij natuurkundigen, wiskundigen en astronomen betrokken zijn, variërend van fundamentele theorie tot toegepaste onderzoeksprojecten. Toen mijn collega's en ik dit realiseerden, dachten we na over hoe onze studenten het beste konden profiteren van deze collectieve kennis.
Het resultaat is de nieuwe synergy track Gravity+ voor masterstudenten. Het bestaat uit een aantrekkelijk extra pakket aan cursussen, beschikbaar voor studenten die een master in Particle and Astrophysics of in Mathematics volgen. Deze track, die uniek is in Nederland, biedt een breed scala aan onderwerpen in klassieke en kwantumzwaartekracht, van de wiskundige fundamenten van de algemene relativiteitstheorie tot observationele astrofysica.
Ik denk dat Gravity+ de ideale track is voor studenten die geïnteresseerd zijn in een combinatie van natuurkunde en wiskunde, theoretische en toegepaste aspecten van zwaartekracht, en die meer willen weten over zaken als zwarte gaten, kwantumzwaartekracht en zwaartekrachtsgolven. De track is bedoeld voor studenten die een carrière in onderzoek ambiëren, of die op zoek zijn naar een extra uitdaging buiten het standaardcurriculum en een kans om meer te leren over dit wetenschappelijk hot topic. Modern zwaartekrachtonderzoek is een groot internationaal veld, waar de Radboud Universiteit in de voorhoede staat.
De toekomst van zwaartekracht
En de toekomst? Stel je voor dat de Einstein Telescope naar Nederland komt! We zullen veel onderzoekers nodig hebben die bij alle aspecten van dit project betrokken zijn. Gravity+ biedt de perfecte opleiding en voorbereiding hiervoor!
Ik hou van een uitdaging en in de natuurkunde ben je altijd bezig met het oplossen van lastige problemen.
- Opleiding
- Particle and Astrophysics
Er zijn niet veel dingen in de wereld waar dat proces vergelijkbaar is, denk ik, dat je álles moet verantwoorden. Je merkt het vooral in gesprekken met samenwerkingspartners of je supervisor; die prikken er altijd doorheen als de uitkomst niet zo rotsvast is als jij beweert. Ik denk dat dat ook wel een beetje bij het bèta-leven hoort: als je niet kwantitatief kunt aantonen dat jouw methode robuust is, dan heb je niets. Maar het geeft ontzettend veel voldoening als het wél lukt.
Ik onderzoek zwarte gaten en probeer te doorgronden hoe de materie rond een zwart gat zich gedraagt. De grap is: eigenlijk is een zwart gat een vrij simpel object. Wiskundig gezien kun je aan de hand van een aantal parameters best goed beschrijven wat een zwart gat is. Maar het effect van een zwart gat op de materie en het licht dat er omheen beweegt: dát is een stuk lastiger te begrijpen. Om dat te snappen, gebruiken we heel grote computersimulaties, waar alle voor ons relevante wetten van de fysica in verwerkt zijn. Ik doe daarvoor berekeningen op de Nederlandse supercomputer Snellius.
Onlangs kwam er een publicatie uit waar ik aan heb meegewerkt, met Maciek Wielgus en mijn supervisor Monika Mościbrodzka. We zagen in ons onderzoek tekenen van een hete gasbel die om Sagittarius A* draait, het zwarte gat in het centrum van ons Melkwegstelsel. Ik onderzocht de observaties en gaf daar theoretische interpretaties aan. Dit onderzoek leert ons meer over de omgeving van dit zwarte gat. De publicatie was wel een hoogtepunt voor mij. Het was één van de eerste papers waar ik aan mee heb gewerkt. Dat die dan meteen zo breed wordt opgepakt in de media en de onderzoekswereld, is heel leuk.
Ik zou hierna graag een postdoc doen, ik zie nu vooral de leuke dingen en mogelijkheden van het academische leven. Al is het niet altijd makkelijk; het blijft lastig om de goede balans te vinden tussen werk en privé. Je moet ervoor waken dat je niet twaalf uur per dag aan het werk bent. Dus mijn tip aan mezelf en andere phd-ers: ga even sporten, spreek met vrienden af. In the end: het is wetenschap en het is geweldig, maar je moet wel gewoon je leven blijven leiden.'
In de serie Future of Science dit keer Jesse Vos, promovendus bij de afdeling Sterrenkunde.
Astronomie is een vakgebied waar veel nieuwe ontdekkingen worden gedaan.
- Opleiding
- Particle and Astrophysics
Kun je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Peter Jonker. Na mijn promotie heb ik als post-doc in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten gewerkt. De eerste vakken die ik aan de Radboud Universiteit gaf, waren in de bachelor (het vak heette Space Astronomy), en een paar jaar heb ik een vak over zwarte gaten gegeven voor de Honours Academy van Radboud. De afgelopen vijf jaar geef ik samen met Monika Moscibrodzka een vak in de master: Black Holes and Accretion.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Astronomie is een vakgebied waar veel nieuwe ontdekkingen worden gedaan. Het gebruik van het universum als groot natuurkundig laboratorium heeft me gefascineerd sinds ik ongeveer 12 jaar oud was. In die tijd was ik erg geïnteresseerd in hoe het leven op een planeet zoals de aarde is begonnen.
Waar doe je momenteel onderzoek naar?
Mijn onderzoeksgroep richt zich momenteel op het proberen te begrijpen van eigenaardige signalen die in röntgenlicht worden gedetecteerd. Deze gebeurtenissen worden Snelle Röntgenflitsers genoemd. Deze signalen zijn flitsen van röntgenstraling die soms minuten tot uren duren en afkomstig zijn uit andere sterrenstelsels.
Welk advies heb je voor studenten die hun studiekeuze maken?
Kies een onderwerp dat je leuk vindt.
Wat is het beste aan lesgeven?
"Teaching teaches the teacher" is een gezegde dat ik tegenkwam. Ik leer graag nieuwe dingen, bijvoorbeeld door de interacties met studenten die een frisse en nieuwe kijk op de stof kunnen bieden.
Je hebt veel keuzemogelijkheid in het samenstellen van je masterprogramma op basis van jouw interesses.
- Vooropleiding
- BSc Natuur- en sterrenkunde, BSc Filosofie (Radboud Universiteit)
- Opleiding
- Particle and Astrophysics
- Einddatum studie
Waar werk je nu en wat houdt jouw werk in?
Momenteel werk ik als docent Natuurkunde aan het Lorentz Lyceum in Arnhem. Als docent ben je enerzijds bezig met het overbrengen van de vakinhoud die je tijdens je studie hebt opgedaan. Anderzijds houd je je echter ook bezig met de ontwikkeling van jongeren in brede zin.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan werken?
Tijdens mijn studie merkte ik onder andere dankzij bijbanen dat ik het erg leuk vond om met jongeren te werken en hen iets bij te brengen. Als docent kun je op een creatieve manier de passie voor je vak overbrengen, maar speel je ook een rol in de sociaal-emotionele ontwikkeling, emancipatie en burgerschapsvaardigheden van je leerlingen. Daarom heb ik voor het onderwijs gekozen!
Wat heb je geleerd tijdens je studie dat je nu gebruikt in je werk?
Als docent gebruik ik op vrij directe wijze de kennis die ik bij mijn Natuurkunde studie heb opgedaan. Dat de masteropleiding daarin verder gaat dan het middelbare schoolcurriculum is niet overbodig maar juist een aanvulling. Die kennis stelt je bijvoorbeeld in staat om leerstof in een bredere context te plaatsen, interessante uitstapjes te maken en goed in te kunnen spelen op diepgaande vragen zoals bij profielwerkstukken.
Daarnaast neem je ook de vaardigheden vanuit je studie mee. Zo wil je een onderzoekende houding meegeven aan je leerlingen en zet je die ook zelf iedere dag in, of het nou gaat over het experimenteren met nieuwe werkvormen of het analyseren van toetsresultaten.
Hoe heb je deze opleiding aan de Radboud Universiteit ervaren? Wat maakte deze opleiding volgens jou bijzonder?
Ik heb veel plezier gehad in mijn opleidingen aan de Radboud Universiteit! Twee zaken die ik uit zou willen lichten zijn de in mijn ervaring laagdrempelige sfeer met medestudenten en medewerkers, en de aanzienlijke keuzemogelijkheid in het samenstellen van je masterprogramma op basis van jouw interesses.
Wat zou je studiekiezers aanraden als ze een studie gaan kiezen?
Kies iets waar jij passie bij voelt en houd daarbij een open vizier. Plezier hebben in wat je doet is namelijk niet alleen leuk in zichzelf, maar draagt bij aan duurzaam welzijn op de lange termijn. En door de kennis en vaardigheden die je tijdens je studie opdoet kun je vaak verrassend veel kanten op. Zo had ik mezelf ook niet van begin af aan voor de klas verwacht!
Ik doe onderzoek naar de hoogst energetische deeltjes in het heelal. Ik ben nieuwsgierig naar waar ze vandaan komen en hoe ze dan aan zo'n grote energie komen.
- Nationaliteit
- Nederlands
- Opleiding
- Particle and Astrophysics
Kun je jezelf voorstellen?
Ik heb natuurkunde gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) en ben daarna aan de UvA gepromoveerd. Ik heb een brede belangstelling en heb me naast natuurkunde ook in wiskunde, sterrenkunde en informatica verdiept door gemengde studieprogramma's te volgen. Ik geef het college Speciale Relativiteitstheorie in het eerste jaar van de bachelor Natuur- en Sterrenkunde. Naast mijn onderzoek en onderwijs ben ik actief in management en bestuur binnen en buiten de universiteit.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Mijn interesse was al op de lagere school gevormd, vooral door boeken te lezen uit de openbare bibliotheek met spannende verhalen over de jacht op het atoom. Mijn vader werkte op een instituut voor hersenonderzoek en dat vormde mijn andere belangstelling. In mijn late pubertijd heb ik besloten dat het brein te complex is voor mijn simpele brein en dat elementaire deeltjes overzichtelijker zijn.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Ik doe onderzoek naar de hoogst energetische deeltjes in het heelal: ultrahoogenergetische kosmische straling. Dat zijn elementaire deeltjes met een gigantische energie, veel meer dan ze met aardse versnellers kunnen krijgen. We zien die deeltjes, maar weten er verder eigenlijk vrij weinig van. Ik ben nieuwsgierig naar waar ze vandaan komen en hoe ze dan aan zo'n grote energie komen en wat er allemaal gebeurt als ze op kernen van gasatomen in de atmosfeer botsen.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Volg je interesse. Als je iets leuk vindt is het makkelijker om er goed in te worden. Als je er goed in bent is het makkelijker er leuk werk mee te vinden. Van leuk werk word je blij.
Wat vind je het leukste aan het werken met studenten?
Ik herken bij veel studenten de honger naar kennis, de onbevangen nieuwsgierigheid. Dan is het heel leuk te zien als het muntje valt.
Je kunt precies kiezen wat je het interessantst vindt.
- Vooropleiding
- BSc Natuur- & Sterrenkunde en Wiskunde (Radboud Universiteit)
- Opleiding
- Particle and Astrophysics
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
Je duikt dieper in de sterrenkunde en hebt een breed pakket aan keuzevakken. Zo kun je precies kiezen wat je het interessantst vindt.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
De sfeer is erg goed. De meeste docenten zijn erg toegankelijk en bereid om je te helpen. De andere studenten zijn erg aardig en het is leuk om samen te werken tijdens de werkcolleges.
Wat vind je het meest uitdagend aan de master(specialisatie)? Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?
Het ene vak is een stuk moeilijker dan het andere, dat is afhankelijk van de docent. Dat vind ik jammer, want een vak dat ik erg interessant vond klinken, werd erg vervelend om te volgen.
Kun je iets vermelden over je stage en/of je scriptie?
Het was makkelijk om een stage te vinden, wat voor mijn vrienden ook gold. Het onderwerp is interessant en ik krijg een goed beeld hoe de wetenschap werkt. Het contact met mijn stagebegeleider is soms moeizaam, omdat hij regelmatig weg is. Daar hebben mijn vrienden soms ook last van. Mijn stagebegeleider doet gelukkig wel zijn best om me zo goed mogelijk te helpen.
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master(specialisatie) op zak? Wat wil je er zelf mee gaan doen na het afronden van je master?
Ik vind de sterrenkunde erg interessant en zou het daarom mooi vinden om een PhD te doen, zodat ik onderzoek kan gaan doen. Toch weet ik niet zeker of dat helemaal bij mij past, dus ik kijk ook naar andere opties. Werken bij een duurzaam bedrijf klinkt ook interessant, maar studieadviseur lijkt me iets dat 100% bij me past.
Het mooie van mijn onderzoek is dat we de zon – onze dichtstbijzijnde ster – beter leren begrijpen.
- Opleiding
- Particle and Astrophysics
Het mooie van mijn onderzoek is dat we de zon – onze dichtstbijzijnde ster – beter leren begrijpen. Door Type III zonne-uitbarstingen te bestuderen, leren we meer over hoe sterren werken en kunnen we zelfs ruimteweer voorspellen. Ruimteweer heeft een directe impact op de Aarde - één enkele zonnevlam kan telecommunicatie verstoren, inclusief GPS, radar en vliegtuigcommunicatie.
Ik werk bij het Radboud Radio Lab en LIRA, Paris Observatory. De radiosignalen die ik bestudeer, komen van de Solar Orbiter, een ruimtesonde die om de zon draait. Uit deze signalen willen we de Type III zonne-uitbarstingen identificeren om een uitgebreide Type III catalogus te maken. Computeralgoritmes kunnen zwakkere zonne-uitbarstingen niet betrouwbaar herkennen, maar mensen wel. Daarom heb ik veel vrijwilligers nodig voor mijn citizen science project. Vrijwilligers krijgen alle informatie die nodig is om Type III zonne-uitbarstingen te identificeren en kunnen mij ook vragen stellen. Het is heel interactief.
De catalogus gebruiken we om te onderzoeken waarom de buitenste laag van de zon veel heter is dan het oppervlak, en om de periodiciteit van de uitbarstingen tijdens de zonnecyclus te bestuderen. Ook gaan we de dataset gebruiken om een algoritme te trainen dat in de toekomst automatisch Type III zonne-uitbarstingen detecteert.
Wat ik zo leuk vind aan het citizen science project is de communicatie over wetenschap: al je kennis die je jarenlang in je hoofd hebt eenvoudig genoeg te maken zodat je ze kunt uitleggen. Ik wil mensen de schoonheid van de wetenschap laten zien, net zoals een natuurkundeleraar dat vroeger bij mij deed. Wetenschap is niet ver weg of onbereikbaar – iedereen kan meedoen!”
Bijdragen aan het onderzoek van Katerina? Kijk op het platform Solar Radio Burst Tracker.