Deze masterspecialisatie wordt alleen nog aangeboden voor nieuwe studenten die starten in februari 2026. Vanaf september 2026 bieden we een nieuwe specialisatie Religie, Politiek en Samenleving aan.
Ervaringen
Gevoelsmatig is het belangrijk dat er mensen met brede kennis van religies zijn. Hiermee kunnen wij als religiewetenschappers complexe situaties in de wereld met betrekking tot religies, beter duiden.
- Vooropleiding
- Bachelor Religiewetenschappen aan de Radboud Universiteit
- Opleiding
- Religiestudies
- Land van vorige opleiding
- Nederlands
Geschiedenis was mijn eerste keus want van kinds af aan was ik bijzonder geïnteresseerd in geschiedenis. Maar tot op de dag van vandaag heb ik geen spijt van mijn keuze. Mijn liefde voor geschiedenis sluit aan bij veel vakken die je in de bachelor Religiewetenschappen volgt. Zo doe ik uiteindelijk toch nog wat ik het liefste wil. Vanwege mijn functiebeperking had ik gedurende mijn bachelor recht op studievertraging maar afgelopen jaar kon k dan toch starten met de master vergelijkende Religiewetenschappen.
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
Wat mij in de master aanspreekt is dat je de diepte ingaat. Ik vond de vakken van de bachelor waanzinnig interessant. Jammer genoeg bleef dat alleen bij algemene inleidende colleges. Tijdens de master kun je de focus leggen op specifieke deelgebieden die je interessant vindt.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding? Bijvoorbeeld de samenwerking tussen studenten en het contact met docenten/onderzoekers.
Vooropgesteld is dat ik veel last heb van de beperkingen die corona opwerpt. Ik baal dus echt enorm dat ik nu thuis zit en niet naar de faculteit kan. Maar de voorgaande studiejaren geven mij wel het gevoel dat we echt een mooie en unieke opleiding hebben. De sfeer en het contact met je docenten en begeleiders is vaak persoonlijk en plezierig. De feedback is vaak positief. De docenten zijn heel benaderbaar en bevlogen. Ik merk dat dit echt een factor is waarom ik het zo uitstekend naar mijn zin had/heb. Over de sfeer tussen studenten onderling ben ik iets minder positief omdat ik het vanwege mijn functiebeperking moeilijk vond om aansluiting te krijgen. Gevoelsmatig stond ik er wel voor open maar werd dat niet opgemerkt door het merendeel van mijn jaargenoten. Dit vond ik wel lastig.
Wat vind je het meest uitdagend aan de master(specialisatie)? Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?
Op dit moment worstel ik het meest met mijn stage die door corona in het water gevallen is. Er lagen overeenkomsten voor een stage intern aan de universiteit, maar door corona ging het niet door. Weliswaar heb ik geprobeerd om online het nodige er aan te doen maar dat is écht niet hetzelfde. Je mist je directe contacten, feedback en overlegmomenten.
Kun je iets vermelden over je stage en/of je scriptie?
Mijn stage bestond uit een literatuurstudie. Uiteindelijk heb ik voor mijn stage een hoofdstuk voor mijn masterscriptie geschreven. Daarin vergelijk ik de mensbeelden van Helena Petrovna Blavatsky (de grondlegster van de Theosofie) en Savitri Devi (een Franse politieke activiste): wat zijn de overeenkomsten en waar ze verschillen van elkaar.
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master(specialisatie) op zak? Wat wil je er zelf mee gaan doen na het afronden van je master?
Gevoelsmatig is het belangrijk dat er mensen met brede kennis van religies zijn. Hiermee kunnen wij als religiewetenschappers complexe situaties in de wereld met betrekking tot religies, beter duiden. Zelf heb ik een baan gevonden bij het museum (voor religieuze kunst) Krona in Uden. Hier heb ik een onderzoeksaanstelling gekregen. Hier doe ik archiefonderzoek voor de tentoonstelling rondom het Brabants Kloosterjaar.
Ik hoopte bij te kunnen dragen aan het spiritueel welbevinden van mensen die steun of begeleiding nodig hebben van sociaal werkers.
- Opleiding
- Religiestudies
Sociaal werker met zinvragen
'Van origine ben ik sociaalpedagogisch hulpverlener. Na werkzaam te zijn geweest in de maatschappelijke opvang en psychiatrie ben ik als docent aan de slag gegaan op de HAN als methodiek docent en later als supervisor. In die rollen ben ik erachter gekomen dat sociaal werkers zich niet zo goed raad weten met zinvragen van cliënten. Dat inzicht gold met terugwerkende kracht ook voor mijzelf: we worden er niet in opgeleid, terwijl zingeving cruciaal is voor mensen die worstelen met psychisch, sociaal of fysiek welbevinden. Dat motiveerde mij om Religiewetenschappen te gaan studeren. Op die manier hoopte ik alsnog te kunnen bijdragen aan het spiritueel welbevinden van mensen die steun of begeleiding nodig hebben van sociaal werkers.'
Tijd voor vertraging en verdieping
'Eerst heb ik de pre-master gedaan, daarna de masterspecialisatie Religiestudies. Dit alles in deeltijd, dus 30 ECTS per jaar. Dat tempo beviel mij uitstekend in combinatie met mijn werk als docent: genoeg tijd voor vertraging en verdieping en ik zag concrete toepassingsmogelijkheden. Tijdens mijn master heb ik een onderzoeksstage gedaan bij een lectoraat van de HAN, waar ik met studenten van de HAN van 3 verschillende opleidingen onderzoek heb gedaan naar zingevingsvragen bij ex-dakloze mensen en (ex-)verslaafde mensen van RIBW Arnhem en IrisZorg in Nijmegen. Het afstudeeronderzoek ging over hoe zorgboeren streven naar geluk voor zichzelf en hun cliënten op een zorgboerderij, aan de hand van drie casestudies. Daar is onlangs nog een mooi artikel uit voortgekomen: “Achieving happiness at care farms in the Netherlands”.'
Minor zingeving ontwikkeld
'Verder ben ik concreet met het thema ‘zingeving’ aan de slag gegaan door met collega’s, studenten en werkveld de minor Zingevingsgericht werken te ontwikkelen. Deze draait sinds 2015 ieder semester een groep van 20-24 studenten, voltijd en deeltijd samen. Ook ben ik zelf sensitiever geworden voor zingevingsvraagstukken die zich tijdens supervisie aandienen. Ik promoot waar het maar kan het idee, dat voor een deel van de afstuderende sociaal werkers een master Religiewetenschappen, of een andere master behorende tot de geesteswetenschappen echt een toegevoegde waarde is voor het werkveld: hulpverleners die alert zijn op de spirituele aspecten van het leven.
Ik ben geboeid geraakt door hoe we in de samenleving, en specifiek in het sociaal agogisch domein, denken over kwaliteit van leven. Is daarbij ruimte voor spiritualiteit? Daarom ben ik per februari 2018 gestart als promovendus.'
Ik wilde een zinvol leven met meer betekenis en het heft in eigen handen nemen.
- Opleiding
- Religiestudies
Proberen kan geen kwaad
Na het afronden van zijn studie werkte Stijn een jaar in museumpark Oriëntalis en hield hij zich bezig met educatie. Helaas bleken er door financiële beperkingen niet genoeg mogelijkheden te zijn om hem een volledige baan te bieden. Hij vroeg zich af of hij op zoek wilde gaan naar een nieuwe baan of dat hij iets heel anders wilde gaan proberen. Tijdens zijn studie heeft hij kennisgemaakt met het kloosterleven en door zijn scriptie raakte Stijn geïnteresseerd in de verschillende manieren waarop een mens een gelukkig en goed leven kan leiden op een eigen manier en niet volgens de standaard maatschappelijke patronen. Hierop heeft Stijn contact gezocht met Thomas Quartier (universitair hoofddocent aan de faculteit). Thomas is monnik en woont in de Sint Willibrordsabdij. Stijn wilde ervaren hoe het was om in het klooster te leven en mocht een maand in de abdij verblijven om het kloosterleven uit te proberen. ‘Dit beviel gelijk heel goed. Ik wilde mijn leven wijden aan iets dat belangrijker is dan een gewoon baantje met alle heisa en de stress die daarbij komt kijken. Ik wilde een zinvol leven met meer betekenis en het heft in eigen handen nemen.’
Een religiewetenschapper in het klooster
Stijn voelt zich nog steeds een religiewetenschapper, ook in het klooster. Het helpt hem om een brede blik te behouden. ‘In het klooster wordt je leven heel klein en dat is heel mooi en ook aantrekkelijk eraan, maar er bestaat ook het risico dat je een nauwe blik op de wereld krijgt en minder oog hebt voor hoe het er in de andere delen van de wereld of met andere religies aan toe gaat. De beleving van het christendom kan erg vanzelfsprekend worden en eventueel voor oogkleppen zorgen. Met een religiewetenschappelijke blik kan je het leven relativeren en in een groter perspectief plaatsen.’
Terugkijkend zou Stijn opnieuw voor zijn master hebben gekozen. Een opleiding en baan als geestelijk verzorging had hem ook zinvol geleken, al had dat er wel voor gezorgd dat hij daarmee vast zou hebben gezeten aan dat beroep. Het nadeel van algemene religiestudies is dat het niet in een duidelijk beroep uitmondt, maar het geeft wel vrijheid. Door zijn keuze voor het monastieke leven is zijn master iets minder belangrijk geworden.