Ervaringen
Ik denk zeker dat je na SiS een breder scala aan vaardigheden hebt om met je werkgever te delen, zoals het nadenken over alles vanuit meerdere perspectieven.
- Vooropleiding
- Bachelor Biotechnologie
- Opleiding
- Science in Society
- Land van vorige opleiding
- India
Waarom heb je gekozen voor een masterspecialisatie in Science in Society?
Ik ben altijd een student in de wetenschap geweest, maar ik had het gevoel dat ik nooit echt paste of de beste was. Dus zocht ik altijd naar een alternatief waar ik mijn interesse in wetenschap kon gebruiken, maar niet op de traditionele manier. Toen vond ik deze studie op de Radboud-website en heb ik me ervoor aangemeld.
Wat maakt deze studie anders dan een traditionele onderzoeksstudie?
Het eerste wat bij me opkomt is de multidisciplinaire benadering. Andere masterprogramma's maken je vaak heel eenzijdig, terwijl Science in Society (SiS) je geest opent om hetzelfde onderwerp vanuit veel verschillende perspectieven te bekijken. Het geeft je een realistischer beeld van de wereld. Als bioloog zou je misschien alleen in het lab aan een experiment denken, maar met SiS denk je na over wat er verder gebeurt. Hoe zou dit experiment passen in of invloed hebben op de echte wereld? Ik denk niet dat een ander wetenschapsprogramma zo'n andere kijk op wetenschap zelf heeft.
Wat waren enkele van de uitdagingen die je tijdens deze studie tegenkwam?
SiS is een beetje wetenschap en een beetje sociale wetenschap. Ik was altijd een wetenschapsstudent en daardoor was het moeilijk om mijn puur wetenschappelijke manier van denken uit te zetten voor alles. Ik was niet gewend aan het sociaal-wetenschappelijke denken, dus het was een beetje moeilijk om mijn denkwijze te veranderen.
Hoe denk je dat deze masterspecialisatie je voorbereidt op een baan in de toekomst?
Ik denk zeker dat je na SiS een breder scala aan vaardigheden hebt om met je werkgever te delen, zoals het nadenken over alles vanuit meerdere perspectieven. Na deze master zou je als onderzoeker kunnen werken, of betrokken kunnen zijn bij beleidsvorming of advies, of in een ministerie, of journalist worden, of iets wat al deze elementen mengt. Dit zien we ook bij onze docenten. Ze doen veel verschillende dingen. Voorafgaand aan deze studie heb ik nog nooit een wetenschapper ontmoet die betrokken is bij zoveel verschillende activiteiten waar ze gepassioneerd over zijn en waar al hun interesses deel uitmaken van hun werkleven.
Wat zou je toekomstige SiS-studenten adviseren?
Wanneer je over SiS leest op de website, laat het slechts ongeveer 1% zien van wat het programma te bieden heeft. Bijvoorbeeld, mijn stage gaat nu over openbaar beleid en genderstudies, en misschien is dat niet het eerste waar je aan denkt als je naar de SiS-website kijkt. Dus onthoud dat je zoveel verschillende dingen kunt doen met het programma, er zijn geen grenzen.
Ook zijn de docenten heel open voor je eigen ideeën voor een stage, zelfs als je daar niet echt een achtergrond in hebt. Zoals ik had geen achtergrond in genderstudies, maar het is mogelijk om wat extra cursussen te volgen om de basis te leren. Dus mijn advies zou zijn: SiS is veel meer dan ze adverteren, en iedereen zou het moeten doen.
We leren de rol van wetenschap in de samenleving en waar kansen en problemen liggen.
- Vooropleiding
- Bachelor Physics and Astronomy
- Opleiding
- Science in Society
- Land van vorige opleiding
- Nederland
Wat vind je leuk aan het programma en waarom?
Wat ik het leukst vind aan dit programma is dat het theoretische kennis combineert met sociaal-wetenschappelijke problemen waar wij als samenleving mee te maken hebben. We leren de rol van wetenschap in de samenleving en waar kansen en problemen liggen. Tijdens de projecten die we moesten doen, kon ik onderwerpen kiezen die verband houden met mijn achtergrond in natuurkunde en sterrenkunde, wat dit programma voor mij bijzonder geschikt maakte.
Wat vind je van de sfeer in de klas?
Hoewel mijn jaar grotendeels online was, slaagden we er toch in een leuke, veilige en aangename omgeving te creëren voor zowel docenten als studenten. De docenten zijn altijd bereid om te helpen en te luisteren.
Hoe heeft het programma je uitgedaagd?
Voor mij was het een uitdaging om met mijn eigen ideeën, meningen en projecten te komen. We krijgen veel vrijheid hiervoor, wat uitdagend maar verfrissend kan zijn.
Hoe is de begeleiding binnen het programma?
Ik heb het gevoel dat de docenten altijd beschikbaar en benaderbaar waren om je te helpen met je projecten en lessen. Daarnaast zijn er studieadviseurs die er voor je zijn als je ergens mee worstelt.
Wat zijn je plannen nadat je je diploma hebt behaald?
Ik zou graag willen werken op het gebied van wetenschapscommunicatie en participatie. Dit kan zowel in de entertainment- en informele educatiesector (musea, festivals, televisie) als in bestuur en beleid.
Waarom heb je gekozen voor de Radboud Universiteit?
Het programma in Nijmegen is een beetje anders dan de meeste wetenschapscommunicatieprogramma's, wat ik een zeer positieve eigenschap vind. Het is breder dan alleen wetenschapscommunicatie, wat geweldig was voor iemand zoals ik die nog niet wist wat hun interesses zijn.
Wat vind je leuk aan Nijmegen?
Nijmegen is zo'n leuke stad om in te wonen als student. Het is klein genoeg om als een dorp aan te voelen, maar groot genoeg zodat er altijd iets te doen is. Bovendien is het omringddoor natuur, wat ik altijd graag bezoek.
Ben je betrokken bij een studievereniging? Zo ja, op welke manier?
Ik ben al zes jaar actief lid van de studievereniging voor natuurkunde en sterrenkunde. Hier help ik bij het organiseren van evenementen en leg ik deze vast met mijn camera.
Welke informatieactiviteiten vind je waardevol en waarom?
Wat mij het meest heeft geholpen zijn open dagen en meeloopdagen waarbij je een dag met een huidige student meeloopt. Dan kun je al je vragen stellen en echt zien hoe het is om student op een bepaalde plek te zijn.
Wat zou je studenten adviseren bij het kiezen van een studie?
Als je weet welk vak je interesseert, maar je twijfelt tussen verschillende plekken, probeer dan de aangeboden vakken van de verschillende programma's te lezen. De kans is groot dat je sommige interessanter vindt dan andere.
Het programma heeft me uitgedaagd om na te denken over de manieren waarop astrofysica de samenleving kan beïnvloeden.
- Vooropleiding
- Bachelor Physics and Astronomy
- Opleiding
- Science in Society
- Land van vorige opleiding
- Nederland
Wat vind je leuk aan het programma en waarom?
Het Science in Society-programma stelt me in staat om meer te leren over de samenleving en maatschappelijke kwesties, terwijl ik nog steeds vakken volg in mijn eigen discipline, astrofysica. Dit betekent dat ik de kennis en vaardigheden uit mijn bacheloropleiding kan gebruiken en tegelijkertijd een breder perspectief krijg op hoe astrofysica (en wetenschap in het algemeen) kan bijdragen aan de samenleving.
Hoe heeft het programma je uitgedaagd?
Het programma heeft me uitgedaagd om na te denken over de manieren waarop astrofysica de samenleving kan beïnvloeden. In eerste instantie lijkt astrofysica los te staan van maatschappelijke kwesties, maar door mijn onderzoeksstage ontdekte ik dat het aanzienlijke maatschappelijke impact kan hebben, zowel positief als negatief.
Hoe is de begeleiding binnen de master?
De docenten zijn erg benaderbaar en bereid om te helpen. Ze moedigen studenten aan om met hun eigen ideeën en onderzoeksvragen te komen, zowel tijdens stages als in de vakken. Activiteiten en colloquia georganiseerd door de ISiS-afdeling helpen studenten om buiten de colleges om met het personeel in contact te komen en de verschillende onderzoeksprojecten binnen de afdeling te ontdekken.
Wat zijn je plannen na het behalen van je diploma?
Ik heb mijn stage gedaan als onderdeel van het Africa Millimetre Telescope (AMT)-project, dat erop gericht is een radiotelescoop in Namibië te bouwen. Tijdens mijn stage heb ik onderzocht hoe de AMT de Namibische samenleving zou kunnen beïnvloeden, met name door educatieve programma's te ontwikkelen voor kinderen en studenten. Na het behalen van mijn diploma ben ik van plan door te gaan met het project, met de mogelijkheid om het werk uit te breiden naar een promotiepositie.
Wat vind je leuk aan Nijmegen?
Nijmegen is een levendige stad met allerlei activiteiten, maar het is niet te groot of te druk. Daarnaast zijn er veel mogelijkheden voor buitenactiviteiten in de natuur, wat heerlijk is om even pauze te nemen tussen het studeren door.
Wat zou je studenten adviseren bij het kiezen van een studie?
Bij het kiezen van een studie is het belangrijk om de universiteit die je overweegt te bezoeken en met huidige studenten van het programma te praten. Dit helpt je om een indruk te krijgen van de sfeer op de campus en door met studenten te praten kun je bepalen of het programma aan je verwachtingen voldoet.
Ik kwam erachter dat om de grote problemen van de samenleving vandaag de dag volledig aan te pakken, men de sociale dynamiek moet begrijpen die betrokken is bij het definiëren, creëren en oplossen van deze uitdagingen.
- Opleiding
- Science in Society
Kun je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Serge Horbach. Ik heb zowel een Bachelor als een Master in Wiskunde van de Radboud Universiteit. Tijdens mijn promotieproject ben ik overgestapt naar de sociale studies van de wetenschap, een veld waarin ik momenteel nog steeds werk. Na functies aan de Universiteit Leiden en de Aarhus Universiteit in Denemarken, ben ik teruggekeerd naar het Institute for Science in Society (ISiS) van de Radboud Universiteit. Hier werk ik als docent en coördinator voor de masterspecialisatie Science in Society (SiS). Naast het lesgeven begeleid ik scriptiestudenten en organiseer ik verschillende evenementen voor onze SiS-studenten.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Tijdens mijn studie wiskunde waardeerde ik altijd de duidelijke structuur, precieze probleemdefinities en elegante oplossingen. Maar ik kwam erachter dat om de grote problemen van de samenleving vandaag de dag volledig aan te pakken, men de sociale dynamiek moet begrijpen die betrokken is bij het definiëren, creëren en oplossen van deze uitdagingen. Dit is precies wat mijn huidige vakgebied en de master specialisatie SiS proberen te bereiken. Ze slaan een brug tussen het begrip van de natuurlijke wereld en het begrip van sociale interacties en processen die nodig zijn om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Ze zijn zowel interdisciplinair als transdisciplinair, wat ik zeer interessant, soms uitdagend en altijd inspirerend vind.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Mijn onderzoek richt zich voornamelijk op twee gebieden: de sociale dynamiek binnen onderzoeksgemeenschappen en de interacties tussen wetenschap en samenleving. In het eerste heb ik wetenschappelijke communicatie bestudeerd, zoals tijdschriftpublicaties en peer review-processen. Andere onderwerpen van interesse zijn onderzoeksethiek en integriteit, open wetenschap en onderzoeksevaluatie. Wat betreft de interacties tussen wetenschap en samenleving, onderzoekt mijn onderzoek de maatschappelijke percepties van wetenschap en het vertrouwen in wetenschap. Daarnaast ben ik geïnteresseerd in hoe onderzoekers hun publiek anticiperen of begrijpen en hoe ze hun onderzoeks- en communicatiepraktijken ontwerpen, vooral in gevallen waarin hun onderzoek gevoelig of controversieel zou kunnen zijn.
Wat voor advies heb je voor studenten die hun studiekeuze maken?
Het kiezen van een studie is een belangrijke en soms moeilijke beslissing. Mijn advies zou zijn om een discipline te zoeken die niet alleen je nieuwsgierigheid prikkelt, maar je ook uitdaagt om kritisch en creatief te denken. Interdisciplinaire velden kunnen je in staat stellen om verschillende perspectieven te combineren, aangezien hier vaak nieuwe inzichten ontstaan en waar de maatschappelijke eisen steeds meer op gericht lijken te zijn. Bij het maken van zulke keuzes is het altijd nuttig om in gesprek te gaan met huidige studenten en docenten in je toekomstige vakgebieden om inzicht te krijgen in de dagelijkse realiteit, uitdagingen en kansen van die disciplines. Dus voel je vrij om contact op te nemen met mij, mijn collega’s of onze huidige Science in Society-studenten. We vertellen je graag wat we doen en helpen je met het kiezen van een studie.
Wat is het beste deel van docent zijn?
Een van de meest lonende aspecten van het docent zijn in de master specialisatie Science in Society is de mogelijkheid om in contact te komen met studenten uit verschillende achtergronden. Naast het feit dat het erg waardevol is om hun leerproces te faciliteren wanneer ze nieuwe gebieden verkennen, geniet ik echt van de voortdurende interacties met en tussen deze studenten. Het biedt me de mogelijkheid om verbonden te blijven met verschillende onderzoeksvelden. In ons programma hebben studenten veel mogelijkheden om te werken aan casestudy’s of voorbeelden van hun eigen interesses, meestal gerelateerd aan hun eigen academische achtergrond. Naast het bieden van een interdisciplinaire omgeving aan onze studenten, geniet ik ook van deze diversiteit, wat mij blijft uitdagen om me te verhouden tot andere disciplines. Docent zijn in deze master is een zeer dynamische en dankbare rol.
Mijn studieachtergrond helpt enorm in het maken van de vertaalslag naar een ander publiek
- Vooropleiding
- BSc (Medische) Biologie (Radboud Universiteit)
- Opleiding
- Science in Society
- Einddatum studie
Waar werk je nu en wat houdt jouw werk in?
Ik werk bij de faculteit Biomedische Technologie van de Technische Universiteit Eindhoven, als Communicatiemedewerker Onderwijs. Mijn grootste focus is studievoorlichting. Ik organiseer voorlichtingsactiviteiten en studiekeuzecheckdagen voor onze faculteit, en houd me bijvoorbeeld bezig met schriftelijke communicatie via de website en brochures. Hierbij hoort ook het maken van video's, het ontwikkelen van voorlichtingsmateriaal, het beheer van social media, het bezoeken van beurzen en het 'hosten' van universiteiten of groepen die ons bezoeken. Ten slotte ben ik het eerste aanspreekpunt voor vragen van studiekiezers via de studievoorlichting mailbox.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan werken?
Ik heb ervoor gekozen om in dit vakgebied te werken omdat ik gedurende mijn opleiding Medische Biologie, en mijn tijd aan de Radboud Universiteit, merkte dat ik veel energie kreeg van het overbrengen van informatie en het geven van voorlichting. Ik heb zelf als student in het Team Student Voorlichters gezeten, en via die weg studiekiezers geholpen en informatie gedeeld over mijn ervaring met (Medische) Biologie. Ik vond mijn studie enorm interessant, maar kwam er mede door stages achter dat ik zelf geen biomedisch onderzoek wilde doen. In de master heb ik vervolgens gekozen voor de specialisatie Science in Society en ben ik gaan kijken naar wetenschapscommunicatie. Mede hierdoor en doordat ik voorlichting geven zo ontzettend leuk vond, ben ik gaan zoeken naar een baan die mijn biomedische achtergrond zou combineren met communicatie en/of voorlichtingswerk in de praktijk. En dat is gelukt!
Wat heb je geleerd tijdens je studie dat je nu gebruikt in je werk?
Tijdens mijn studie (en ook bijbaan) heb ik veel presentaties gegeven en ontdekt dat ik dit erg leuk vond om te doen. Nu is presenteren ook een onderdeel van mijn werk. Zelf op open dagen staan vind ik nog steeds geweldig! Daarnaast heb ik meer algemene skills geleerd zoals plannen, samenwerken en het overzicht bewaren in projecten waar je alleen verantwoordelijk voor bent. Hoewel ik zelf niet direct met de biomedische inhoud bezig ben, helpt mijn studieachtergrond wel enorm in het maken van de vertaalslag naar een ander publiek. Daarnaast denk ik dat ik me de onderwerpen in de faculteit, in grote lijnen, sneller eigen heb kunnen maken.
Hoe heb je deze opleiding aan de Radboud Universiteit ervaren? Wat maakte deze opleiding volgens jou bijzonder?
Ik heb de opleiding Biologie als heel leerzaam en interessant ervaren. Wat de opleiding denk ik bijzonder maakt, en wat ik ook erg fijn vond, is de trechteropbouw. Je begint in de volle breedte van de biologie. Op de helft van het tweede jaar koos ik voor de Medische Biologie richting, die zich focust op het menselijk lichaam. De andere richting, Biologie, focust zich op planten, ecologie en microbiologie. Ik vond het fascinerend om meer te leren over hoe het menselijk lichaam werkt, en om na die brede basis, steeds meer je eigen vakken te kiezen. Met name de keuzevakken in de richting van neurobiologie vond ik erg leuk, maar bijvoorbeeld ook embryologie.
Wat zou je studiekiezers aanraden als ze een studie gaan kiezen?
Kies vanuit je interesse en bedenk over welke onderwerpen jij meer wil leren (zowel voor bachelor als master). Wat je ermee gaat doen volgt in mijn optiek later, omdat je bijvoorbeeld door middel van stages ook praktische ervaring op doet. Hier kun je erachter komen wat je leuk vindt om te doen, binnen of buiten het wetenschappelijk onderzoek, naast de inhoud en/of theorie waar een studie over gaat.
Hoe betrouwbaar zijn onze inzichten over de wereld? Welke basisaannames moeten we altijd maken?
- Nationaliteit
- Duits
- Opleiding
- Science in Society
Kun je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Simon Lohse en ik ben wetenschapsfilosoof. Ik heb een academische achtergrond in filosofie, sociale en onderwijswetenschappen en behaalde mijn PhD in wetenschapsfilosofie aan de Leibniz Universiteit Hannover (Duitsland). In 2013 was ik gastonderzoeker tijdens mijn promotie aan de London School of Economics and Political Science (VK). Na mijn promotie had ik postdoc-posities bij het Centre for Ethics and Law in the Life Sciences in Hannover, waar ik werkte aan epistemische barrières voor alternatieve methoden voor dierproeven, en bij het Institute for History of Medicine and Science Studies aan de Universiteit van Lübeck, waar ik betrokken was bij een excellentiecluster over precisiegeneeskunde.
In 2022 begon ik als universitair docent bij het Institute for Science in Society aan de Radboud Universiteit. Mijn onderzoek en onderwijs aan de RU zijn voornamelijk gericht op ethische en epistemologische vraagstukken van de wetenschappen en uitdagingen voor (interdisciplinaire) kennisintegratie in verschillende contexten. Ik verzorg ook een aantal kernvakken in de masterspecialisatie Science in Society.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Tijdens mijn studie was ik vanaf het begin geïnteresseerd in ethische kwesties en vraagstukken over maatschappelijke verandering. Daarnaast ben ik altijd aangetrokken geweest tot fundamentele vragen over kennisproductie. Hoe stabiel zijn onze inzichten over de wereld? Welke basisaannames moeten we altijd maken? Dit leidde me uiteindelijk naar de wetenschapsfilosofie en later naar onderzoek naar "ethische, juridische en maatschappelijke aspecten" (ELSA) van de wetenschappen. Ik denk dat de combinatie van aspecten uit de geesteswetenschappen, sociale en natuurwetenschappen en in het bijzonder de vraag naar de maatschappelijke integratie van wetenschap het vakgebied Science & Society fascinerend maken.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Mijn huidige werk richt zich op theoretische en ethische problemen van de levens- en sociale wetenschappen. Bijvoorbeeld, welke onzekerheden ontstaan er bij de synthese van verschillende soorten bewijsmateriaal in precisiegeneeskunde? Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan in onderzoeks- en klinische settings?
Een andere interesse draait om dieronderzoek en de zogenaamde replicatiecrisis. Hier probeer ik beter te begrijpen hoe methodologische en ethische kwesties met elkaar verweven zijn en in hoeverre dit gevolgen zou moeten hebben voor wetenschapshervorming. Onlangs heb ik een project afgerond dat onderzocht hoe wetenschap het volksgezondheidsbeleid tijdens de COVID-19-pandemie heeft beïnvloed en de normatieve implicaties voor wetenschapsgeïnformeerd beleid heeft beoordeeld. Belangrijke resultaten van dit project waren een dieper begrip van sociologische en epistemologische remmers voor interdisciplinaire kennisintegratie in deze context en aanknopingspunten voor verbetering van de status quo.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Ik raad studenten altijd aan om hun horizon wat te verbreden, dus kijk ook eens naar een paar studierichtingen waar je misschien nog niet aan gedacht had. Soms kan dit leiden tot verrassende herzieningen van eerste voorkeuren.
Wat vind je het leukste aan het werken met studenten?
In mijn onderwijs moet ik me vaak verdiepen in nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen om de filosofische implicaties ervan te kunnen beschouwen. Dit is uitdagend maar ook zeer verrijkend, vooral omdat ik vaak nieuwe dingen kan leren van de studenten in mijn cursussen.
Wanneer je nog niet zo goed weet welke kant je op wilt is er genoeg ruimte dit te onderzoeken.
- Vooropleiding
- BSc Life Sciences (HAN)
- Opleiding
- Science in Society
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
Binnen de master zelf is veel ruimte tot verdieping en/of verbreding in een breed aanbod van onderwerpen. Wanneer je nog niet zo goed weet welke kant je op wilt is er genoeg ruimte dit te onderzoeken. En wanneer je dat al wel weet kan je je helemaal op dat onderwerp focussen en zo de vakken kiezen die jou het meest gaan helpen in je carrière.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
Contact tussen studenten is natuurlijk altijd afwachten, maar voor mijzelf geld dat ik terecht kwam in een groep studenten die allemaal nieuw waren bij de Radboud en daardoor ook nog geen vriendengroep hadden in Nijmegen, wat zorgde dat wij met elkaar al gauw een hechte groep vormden. Ik merk dat docenten toegankelijk zijn en je altijd terecht kan wanneer je die stap zelf neemt naar hen toe. Maar doordat je voor korte tijd veel verschillende ‘vakken’ volgt leer je docenten en onderzoekers niet heel goed kennen.
Wat vind je het meest uitdagend aan de master(specialisatie)? Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?
Iedereen volgt eerst dezelfde verplichte vakken, hier vorm je echt een groep samen. Maar daarna gaat iedereen een eigen kant op en moet je zelf ook echt je eigen weg weer vinden en zelf de keuzes maken wat jij nu wilt doen en interessant vindt, dat maakt het ook juist wel weer heel leuk.
Kun je iets vermelden over je stage en/of je scriptie?
Nu ik dit schrijf moet ik nog beginnen aan mijn eerste stage, die ga ik aan de Universiteit van Utrecht doen. Het stage zoeken is wel een proces waar je wel handvaten voor krijgt maar toch ook echt zelf moet uitzoeken. Binnen de Radboud(umc) zijn veel verschillende opties, als je daar buiten een externe stage wilt is het wel moeilijker er tussen te komen (maar met een beetje doorzettingsvermogen lukt dat ook).
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master(specialisatie) op zak? Wat wil je er zelf mee gaan doen na het afronden van je master?
Ik wil volgend jaar de specialisatie Science in Society gaan doen. We hebben allemaal het belang van goede science communicatie gemerkt tijdens de pandemie; zelf ben ik erg geïnteresseerd in hoe dit verbeterd kan worden en in het belang van wetenschappers in de maatschappij en hun verantwoordelijkheid hierin. Verder denk ik dat de gewone master medische biologie ook veel extra kennis en ervaring bied die studenten net wat meer tools geven naast de bachelor. Dit kan verdieping zijn in een onderwerp maar ook extra kennis in bijvoorbeeld data verwerking, leiding geven of andere specifieke skills.
Mijn studie heeft me veel meer geleerd dan alleen feiten en kennis, maar mijn hele denken gevormd.
- Vooropleiding
- Bachelor Computing Science (Radboud University)
- Nationaliteit
- German
- Opleiding
- Science in Society
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
De combinatie van Science in Society met Data Science heeft mijn horizon verbreed over wat het betekent om een computerwetenschapper te zijn. Ik heb geleerd dat mijn studie me veel meer heeft geleerd dan alleen feiten en kennis, maar mijn hele denken heeft gevormd.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
De docenten hebben veel waardering voor de motivatie en interesses van studenten. Als je ze benadert met vragen of ideeën, steunen ze je graag op alle mogelijke manieren.
Wat vind je het meest uitdagend aan de master(specialisatie)? Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?
Leren over ontwikkelingen die aan de rand van onze kennis staan is zo'n gave maar uitdagende ervaring, omdat het lesmateriaal nog steeds beperkt is tot slechts een paar bronnen.
Kun je iets vermelden over je stage en/of je scriptie?
Mijn scriptie gaat over desinformatie, interventies daartegen en hoe technologie onze democratie beïnvloedt. Het brengt mijn technisch inzicht en denken samen met de maatschappelijke impact en waarden van Science in Society.
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master(specialisatie) op zak? Wat wil je er zelf mee gaan doen na het afronden van je master?
Informatici met dit diploma kunnen beter nadenken over hun perspectief en rol in de maatschappij. Nu technologie overal aanwezig is, is dit een belangrijke vaardigheid om te hebben.
De sfeer tijdens de SiS specialisatie is erg speciaal, het contact met de docenten is laagdrempelig en door de kleine groepen is er plek voor fijne en open discussies.
- Vooropleiding
- BSc Toegepaste Biologie HAS Hogeschool
- Nationaliteit
- Nederlands
- Opleiding
- Science in Society
- Land van vorige opleiding
- Nederland
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
De kleine groep studenten, de kans om je studie en thesis te vormen naar je eigen wensen en de nieuwe kennis die je leert om anders tegen onderwerpen in jouw vakgebied aan te kijken.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
De sfeer tijdens de SiS specialisatie is erg speciaal, het contact met de docenten is laagdrempelig en door de kleine groepen is er plek voor fijne en open discussies. Vooral tijdens de thesis is er de mogelijkheid om veel op de afdeling van het Institute for Science and Society te werken en word je welkom geheten alsof je onderdeel van het team bent.
Kun je iets vermelden over je stage en/of je scriptie?
Mijn thesis heeft zich gefocust op het gebruik van "Iktest", een digitale zelf-test voor mensen tussen de 50 en 75 jaar oud. Ik heb een combinatie van interviews en een scriptanalyse gedaan, waardoor ik met mensen in gesprek kon gaan en mijn opgedane SiS kennis kon toepassen. De mogelijkheid om op deze manier een onderzoek uit te voeren heeft voor mij bevestigd dat ik de goede keuze heb gemaakt door te kiezen voor SiS.