Waar werk je nu en wat houdt jouw werk in?
Ik werk bij de faculteit Biomedische Technologie van de Technische Universiteit Eindhoven, als Communicatiemedewerker Onderwijs. Mijn grootste focus is studievoorlichting. Ik organiseer voorlichtingsactiviteiten en studiekeuzecheckdagen voor onze faculteit, en houd me bijvoorbeeld bezig met schriftelijke communicatie via de website en brochures. Hierbij hoort ook het maken van video's, het ontwikkelen van voorlichtingsmateriaal, het beheer van social media, het bezoeken van beurzen en het 'hosten' van universiteiten of groepen die ons bezoeken. Ten slotte ben ik het eerste aanspreekpunt voor vragen van studiekiezers via de studievoorlichting mailbox.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan werken?
Ik heb ervoor gekozen om in dit vakgebied te werken omdat ik gedurende mijn opleiding Medische Biologie, en mijn tijd aan de Radboud Universiteit, merkte dat ik veel energie kreeg van het overbrengen van informatie en het geven van voorlichting. Ik heb zelf als student in het Team Student Voorlichters gezeten, en via die weg studiekiezers geholpen en informatie gedeeld over mijn ervaring met (Medische) Biologie. Ik vond mijn studie enorm interessant, maar kwam er mede door stages achter dat ik zelf geen biomedisch onderzoek wilde doen. In de master heb ik vervolgens gekozen voor de specialisatie Science in Society en ben ik gaan kijken naar wetenschapscommunicatie. Mede hierdoor en doordat ik voorlichting geven zo ontzettend leuk vond, ben ik gaan zoeken naar een baan die mijn biomedische achtergrond zou combineren met communicatie en/of voorlichtingswerk in de praktijk. En dat is gelukt!
Wat heb je geleerd tijdens je studie dat je nu gebruikt in je werk?
Tijdens mijn studie (en ook bijbaan) heb ik veel presentaties gegeven en ontdekt dat ik dit erg leuk vond om te doen. Nu is presenteren ook een onderdeel van mijn werk. Zelf op open dagen staan vind ik nog steeds geweldig! Daarnaast heb ik meer algemene skills geleerd zoals plannen, samenwerken en het overzicht bewaren in projecten waar je alleen verantwoordelijk voor bent. Hoewel ik zelf niet direct met de biomedische inhoud bezig ben, helpt mijn studieachtergrond wel enorm in het maken van de vertaalslag naar een ander publiek. Daarnaast denk ik dat ik me de onderwerpen in de faculteit, in grote lijnen, sneller eigen heb kunnen maken.
Hoe heb je deze opleiding aan de Radboud Universiteit ervaren? Wat maakte deze opleiding volgens jou bijzonder?
Ik heb de opleiding Biologie als heel leerzaam en interessant ervaren. Wat de opleiding denk ik bijzonder maakt, en wat ik ook erg fijn vond, is de trechteropbouw. Je begint in de volle breedte van de biologie. Op de helft van het tweede jaar koos ik voor de Medische Biologie richting, die zich focust op het menselijk lichaam. De andere richting, Biologie, focust zich op planten, ecologie en microbiologie. Ik vond het fascinerend om meer te leren over hoe het menselijk lichaam werkt, en om na die brede basis, steeds meer je eigen vakken te kiezen. Met name de keuzevakken in de richting van neurobiologie vond ik erg leuk, maar bijvoorbeeld ook embryologie.
Wat zou je studiekiezers aanraden als ze een studie gaan kiezen?
Kies vanuit je interesse en bedenk over welke onderwerpen jij meer wil leren (zowel voor bachelor als master). Wat je ermee gaat doen volgt in mijn optiek later, omdat je bijvoorbeeld door middel van stages ook praktische ervaring op doet. Hier kun je erachter komen wat je leuk vindt om te doen, binnen of buiten het wetenschappelijk onderzoek, naast de inhoud en/of theorie waar een studie over gaat.