Simon Lohse

Simon Lohse
Hoe betrouwbaar zijn onze inzichten over de wereld? Welke basisaannames moeten we altijd maken?
Naam
Simon Lohse
Nationaliteit
Duits
Opleiding
Science in Society
Huidige functie
Universitair docent - Science in Society Studies

Simon Lohse is een universitair docent - Science in Society Studies.

Kun je jezelf voorstellen? 

Mijn naam is Simon Lohse en ik ben wetenschapsfilosoof. Ik heb een academische achtergrond in filosofie, sociale en onderwijswetenschappen en behaalde mijn PhD in wetenschapsfilosofie aan de Leibniz Universiteit Hannover (Duitsland). In 2013 was ik gastonderzoeker tijdens mijn promotie aan de London School of Economics and Political Science (VK). Na mijn promotie had ik postdoc-posities bij het Centre for Ethics and Law in the Life Sciences in Hannover, waar ik werkte aan epistemische barrières voor alternatieve methoden voor dierproeven, en bij het Institute for History of Medicine and Science Studies aan de Universiteit van Lübeck, waar ik betrokken was bij een excellentiecluster over precisiegeneeskunde. 

In 2022 begon ik als universitair docent bij het Institute for Science in Society aan de Radboud Universiteit. Mijn onderzoek en onderwijs aan de RU zijn voornamelijk gericht op ethische en epistemologische vraagstukken van de wetenschappen en uitdagingen voor (interdisciplinaire) kennisintegratie in verschillende contexten. Ik verzorg ook een aantal kernvakken in de masterspecialisatie Science in Society.

Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant? 

Tijdens mijn studie was ik vanaf het begin geïnteresseerd in ethische kwesties en vraagstukken over maatschappelijke verandering. Daarnaast ben ik altijd aangetrokken geweest tot fundamentele vragen over kennisproductie. Hoe stabiel zijn onze inzichten over de wereld? Welke basisaannames moeten we altijd maken? Dit leidde me uiteindelijk naar de wetenschapsfilosofie en later naar onderzoek naar "ethische, juridische en maatschappelijke aspecten" (ELSA) van de wetenschappen. Ik denk dat de combinatie van aspecten uit de geesteswetenschappen, sociale en natuurwetenschappen en in het bijzonder de vraag naar de maatschappelijke integratie van wetenschap het vakgebied Science & Society fascinerend maken.

Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar? 

Mijn huidige werk richt zich op theoretische en ethische problemen van de levens- en sociale wetenschappen. Bijvoorbeeld, welke onzekerheden ontstaan er bij de synthese van verschillende soorten bewijsmateriaal in precisiegeneeskunde? Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan in onderzoeks- en klinische settings? 

Een andere interesse draait om dieronderzoek en de zogenaamde replicatiecrisis. Hier probeer ik beter te begrijpen hoe methodologische en ethische kwesties met elkaar verweven zijn en in hoeverre dit gevolgen zou moeten hebben voor wetenschapshervorming. Onlangs heb ik een project afgerond dat onderzocht hoe wetenschap het volksgezondheidsbeleid tijdens de COVID-19-pandemie heeft beïnvloed en de normatieve implicaties voor wetenschapsgeïnformeerd beleid heeft beoordeeld. Belangrijke resultaten van dit project waren een dieper begrip van sociologische en epistemologische remmers voor interdisciplinaire kennisintegratie in deze context en aanknopingspunten voor verbetering van de status quo.

Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken? 

Ik raad studenten altijd aan om hun horizon wat te verbreden, dus kijk ook eens naar een paar studierichtingen waar je misschien nog niet aan gedacht had. Soms kan dit leiden tot verrassende herzieningen van eerste voorkeuren.

Wat vind je het leukste aan het werken met studenten? 

In mijn onderwijs moet ik me vaak verdiepen in nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen om de filosofische implicaties ervan te kunnen beschouwen. Dit is uitdagend maar ook zeer verrijkend, vooral omdat ik vaak nieuwe dingen kan leren van de studenten in mijn cursussen.