Ervaringen
De onderwerpen zijn altijd relevant in de maatschappij en de master stelt daarop ook onderwerpen af. Hierdoor ben je veel meer betrokken bij de lesstof.
- Vooropleiding
- Fysiotherapie (Fontys Hogeschool)
- Opleiding
- Sociologie
- Einddatum studie
Hoe heb je de master ervaren?
Ik heb de master als erg leuk ervaren. Ik ben via de pre-master ingestroomd en vond het ontzettend leuk om de verdieping in te gaan die de master aanbiedt. Daarnaast vond ik het erg fijn dat er veel vrije keuzeruimte is in de master om de onderwerpen te kiezen die ik zelf het interessants vond.
Wat vond je het meest uitdagend aan de master? Zijn er dingen waar je tegenaan liep?
Het meest uitdagende aan mijn master was het schrijven van mijn scriptie. Daarentegen was de begeleiding vanuit mijn studie goed. De begeleiding heeft geholpen om het einddoel voor ogen te blijven houden.
Wat maakt het werken binnen dit vakgebied zo interessant en belangrijk?
Het werken in het vakgebied van beleidssociologie is zo interessant omdat het altijd actuele onderwerpen zijn. De onderwerpen zijn altijd relevant in de maatschappij en de master stelt daarop ook onderwerpen af. Hierdoor ben je veel meer betrokken bij de lesstof.
Heb je een tip voor onze masterstudenten?
Probeer een master te kiezen waarin je plezier hebt. Het maakt de master veel makkelijker als je met plezier naar de universiteit gaat of artikelen moet lezen.
Deze master daagt je uit om na te denken over de koppeling met de praktijk en dat sprak me heel erg aan.
- Vooropleiding
- Bachelor Sociologie (Radboud Universiteit)
- Opleiding
- Sociologie
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Wat spreekt je aan in deze master en waarom?
Ik heb voor mijn master gekozen omdat ik beter wilde leren hoe ik mijn theoretische kennis kan omzetten naar de praktijk. Ik heb eerst de bachelor Sociologie gedaan en heb daar veel geleerd over maatschappelijke vraagstukken, maar vond het nog moeilijk te begrijpen hoe onderzoeken die ik eerder heb gedaan, ook van nut kunnen zijn in de ontwikkeling van beleid. Deze master daagt je uit om na te denken over deze koppeling met de praktijk en dat sprak me heel erg aan. Bovendien heb ik veel verschillende interessegebieden en deze master focust op veel verschillende sociale vraagstukken, waardoor ik altijd wel mijn ei kwijt kon in de cursussen.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
Ik ben erg tevreden over de sfeer binnen deze opleiding. Het contact met de docenten is erg laagdrempelig en informeel en je kan hen gemakkelijk opzoeken als je een vraagt hebt. De docenten helpen je graag en zijn bereid om hun netwerk voor je in te zetten. De opleiding is erg klein en daarom heb je ook veel contact met jouw medestudenten, waardoor iedereen elkaar graag helpt. Bovendien zijn er veel mensen met andere vooropleidingen waardoor iedereen een unieke input levert in de cursus.
Wat vind je het meest uitdagend aan de master? Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?
Soms is het moeilijk om kritisch te zijn op jezelf, op anderen of op eerder ontwikkeld beleid. Tijdens deze master word je echt uitgedaagd om kritisch na te denken. De vertaling van theorie naar beleid is vaak nog niet zo makkelijk en oplossingen voor complexe sociale problemen nog minder! Een campagne verzinnen voor bewustzijn van een sociaal probleem klinkt bijvoorbeeld als een goede oplossing, maar hoe meet je of mensen deze bekijken en hoe meet je of er echt meer bewustzijn wordt gecreëerd door de campagne? Dat soort kritische vragen leer je stellen met behulp van de docenten, maar het blijft soms ingewikkeld.
Kun je iets vertellen over je stage en scriptie?
Ik ga stage lopen bij een onderzoeksteam van de Radboud Universiteit, Active Living. Het doel van dit onderzoeksteam is om inactief gedrag en gezondheidsproblemen te analyseren en oplossingen hiervoor aan te dragen. Ik zal bijdragen aan hun onderzoek door onderzoek te doen naar e-sports en mensen die dit beoefenen. Daarnaast zal ik het onderzoeksteam ondersteunen door samen met hen te kijken naar het vertalen van hun onderzoeksresultaten naar beleid. In mijn scriptie zal ik sportparticipatie voor, tijdens en na coronatijd analyseren en kijken naar stimulerende en belemmerende factoren die de keuze om te gaan sporten beïnvloeden.
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master op zak? Wat wil je er zelf mee gaan doen na het afronden van je master?
Tijdens deze master word je opgeleid als kritisch socioloog met geavanceerde analysevaardigheden. Daarnaast leer je veel over hoe onderzoek doen in de praktijk werkt. Je leert hoe je teksten bondig en duidelijk kan formuleren en hoe je informatie aantrekkelijk kan presenteren. De koppeling met de arbeidsmarkt is daarom erg groot. Bovendien krijg je meerdere gastcolleges van mensen die werkzaam zijn in het beleidsveld, waardoor je beter weet waar je op voorbereid bent tijdens het zoeken van je eerste baan. Veel afgestudeerden van deze master zullen gaan werken als beleidsmedewerker en de opleiding stoomt je daar echt voor klaar.
Mijn onderzoek heeft te maken met onderwerpen als ongelijke kansen, inclusie, diversiteit en discriminatie, vooral op de arbeidsmarkt. Ik vind het belangrijk om vragen te stellen die spelen op wetenschappelijk niveau én in de praktijk of in beleidsdiscussies.
- Opleiding
- Sociologie
Kun je jezelf voorstellen?
In Nijmegen volgde ik de bachelor Sociologie en de Research Master Social and Cultural Science. Daarna ruilde ik de Radboud Universiteit tijdelijk in voor de Universiteit van Utrecht, waar ik ben gepromoveerd en een tijd als postdoc heb gewerkt. Als student vond ik de Radboud Universiteit een fijne plek en Sociologie een ontzettend leuke opleiding. Ook de stad Nijmegen is natuurlijk een mooie plaats! Met meer dan genoeg redenen om terug te gaan begon ik daarom mijn aanstelling als Universitair Docent aan de Radboud Universiteit. In de opleiding van de master Sociologie ben ik te vinden bij de cursus Onderwijs en Arbeidsmarkt Beleidsonderzoek, maar ook als scriptiebegeleider.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Tijdens mijn bachelor groeide mijn interesse in onderzoek naar sociale processen. Ik was dan ook erg blij dat er een onderzoeksmaster in Nijmegen bestond! In twee jaar tijd kon ik mijn ei kwijt in alle theorieën, onderzoeken en expertise van docenten. Het bestuderen van sociaalmaatschappelijke kwesties vond ik super boeiend; ik was altijd al geïnteresseerd de rol van sociale context. Uit wat voor een gezin komt iemand, wat is de sociaaleconomische achtergrond van een persoon? Hoe zit het met de cultuur of het beleid in het land of de gemeente waarin iemand woont, of de organisatie waarin iemand werkt? Nagaan hoe deze factoren van invloed zijn op de kansen en ervaringen van individuen is maatschappelijk van groot belang.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Mijn onderzoek heeft te maken met onderwerpen als ongelijke kansen, inclusie, diversiteit en discriminatie, vooral op de arbeidsmarkt. Wat kunnen bedrijven en andere werkgevers doen aan ongelijke kansen? Ik heb verschillende onderzoeken gedaan naar arbeidsmarktdiscriminatie. Hoe vaak en waar komt het voor en welke factoren hebben invloed op discriminatie? Ook richt ik mijn onderzoek ook op de hogere functies binnen bedrijven. Hoe komen mensen aan de top? Welke factoren zijn daar op van invloed en welke factoren vormen een belemmering? Inmiddels richt ik mijn onderzoek ook op hoe discriminatie en kansenongelijkheden verminderd of voorkomen kunnen worden. Wat kunnen bedrijven doen als ze de situatie willen verbeteren? Ik doe onderzoeken naar de effectiviteit van verschillende beleidsmaatregelen, bijvoorbeeld wat betreft werving- en selectieprocedures. Ook bestudeer ik hoe betrokkenen aankijken tegen zulke maatregelen. Steunen ze die of juist niet?
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Mijn grootste tip: als je je gaat oriënteren op een master of baan, durf erop uit te gaan. Ga op zoek naar mensen op de studie die je leuk lijkt of bij de organisatie waar je wilt solliciteren. Nodig ze uit voor een kop koffie, ga naar een open dag, vraag in gesprekken mensen naar hun daadwerkelijke ervaring. Je zult verbaasd zijn over het feit dat veel mensen het hartstikke leuk vinden om je meer te vertellen over hun studie of baan. Daarnaast zou ik je mee willen geven: durf te kiezen. Je kunt later in je carrière nog altijd bijsturen op (nieuwe) interesses en ambities! Denk aan apenkooien; er zijn meerdere paden mogelijk naar hetzelfde punt.
Wat brengt jouw werk in de praktijk jou in je academisch werk, en andersom?
In mijn onderzoek gebruik ik verschillende onderzoeksmethoden. Zo werk ik veel met data die zijn verzameld met vragenlijsten, maar ik verzamel ook data middels bijvoorbeeld experimenten, diepte-interviews en case-studies. Daarvoor werk ik soms samen met organisaties. Zo interviewde ik voor een onderzoek leden van Raden van commissarissen of Raden van bestuur over recente benoemingen van nieuwe commissarissen en bestuuders. In een ander onderzoek onderzochten we bij een grote gemeente de kansen van sollicitanten vóór en na de invoering van een nieuwe werkwijze wat betreft werving en selectie (een zogenaamd 'quasi-experiment'). Zo krijg ik inzicht in processen die tot ongelijke kansen leiden en in welke maatregelen werken om die te verkleinen. Het samenwerken met organisaties levert ook kennis op over wat er in de praktijk speelt. Ik vind het belangrijk om vragen te stellen die spelen op wetenschappelijk niveau én in de praktijk of in beleidsdiscussies. Daarom zorg ik dat relevante onderzoeksuitkomsten en adviezen op basis daarvan óók terecht komen bij mensen die er wat mee kunnen. Ik heb dus regelmatig contact met beleidsmakers.
Wat is het mooiste aan het docentschap?
Het allermooist aan docentschap vind ik het feit dat ik studenten kan volgen. Ik kan zien hoe ze zich ontwikkelen, uitvinden waar hun kracht ligt, waar ze enthousiast van raken. Studenten ontdekken een hoop over zichzelf en hun interesses in de masteropleiding. In de loop van de master ontwikkelen ze zich stapsgewijs van student tot bijvoorbeeld beleidsonderzoeker of beleidsadviseur. Als docent vind ik het gaaf om deze groei mee te maken.
Hoewel ik met mijn cursussen uiteraard ook inhoudelijke kennis wil overbrengen, vind ik het tof om de brug te slaan naar de praktijk. De vaardigheden die studenten opdoen zijn op allerlei manieren nuttig, ongeacht in welke functie of in welk bedrijf je eindigt. Dit probeer ik hen ook mee te geven. Het liefst voeg ik een stukje arbeidsmarktoriëntatie toe: zo betrekken we gastdocenten vanuit verschillende typen organisaties. Stuk voor stuk brengen zij praktijkervaringen en inspirerende verhalen mee naar de collegezaal.
De opleiding brengt mij niet alleen inzichten in de sociale werkelijkheid om me heen, maar ook vaardigheden om te kunnen bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken.
- Vooropleiding
- Bedrijfseconomie (Avans Hogeschool); pre-master Sociologie (Radboud Universiteit)
- Opleiding
- Sociologie
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
Ik heb een passie voor het begrijpen van menselijk gedrag, zowel op individueel als op maatschappelijk niveau, en deze master sluit hier perfect op aan. De opleiding brengt mij niet alleen inzichten in de sociale werkelijkheid om me heen, maar ook vaardigheden om te kunnen bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Wat me in het bijzonder aanspreekt is de focus op (beleid) onderzoek. Dit zorgt ervoor dat ik de theoretische kennis die ik vooral in de pre-master heb opgedaan, ook kan omzetten naar praktijkgerichte oplossingen.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
De sfeer binnen de opleiding is erg open. Het contact met medestudenten motiveert mij, vooral doordat we dezelfde passie voor onderzoek en sociologie delen. Ook het contact met de docenten en onderzoekers is zeer toegankelijk. Dankzij het open-deurenbeleid binnen de universiteit is het eenvoudig om advies te vragen of even met hen van gedachten te wisselen, bijvoorbeeld over toekomstplannen. Deze laagdrempelige benadering maakt dat ik me gezien en ondersteund voel.
Wat vind je het meest uitdagend aan de master? Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?
De grootste uitdaging die ik ervaar in de master is de grotere zelfstandigheid die van mij wordt verwacht in het onderzoek. In de master schrijf je meerdere beleidsonderzoeken en papers, waarbij je meer autonomie hebt dan in de pre-master. Dit betekent dat je zelf beslissingen moet nemen over de richtingen en methoden van onderzoek. Deze zelfstandigheid kan soms voor wrijving zorgen, maar zoals het gezegde luidt: 'zonder wrijving geen glans.'
Kun je iets vermelden over je stage en/of je scriptie?
Ik ga stage lopen bij Oberon, een toonaangevend onderzoeksbureau dat zich richt op belangrijke vraagstukken in het onderwijs. Tijdens mijn stage zal ik werken aan de evaluatie van het programma 'Transformatieve scholen', waarbij ik me richt op de werkzame mechanismen en de contextfactoren die bijdragen aan het succesvol uitvoeren van het programma binnen scholen. Dit biedt mij de kans om naast kwantitatief onderzoek ook kennis op te doen van kwalitatief onderzoek. Voor mijn scriptie richt ik mij op de overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs, met een focus op de toelatingseisen vanuit scholen. Dit spreekt mij in het bijzonder aan omdat dit onderwerp direct raakt aan de maatschappelijke vraagstukken rondom gelijke kansen in het onderwijs.
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master op zak? Wat wil je er zelf mee gaan doen na het afronden van je master?
Deze master is belangrijk omdat het inzicht geeft in de onderzoeksmethoden die nodig zijn om op wetenschappelijke basis beleid te evalueren. Daarnaast stelt deze master je in staat om beleidsadvies te formuleren dat daadwerkelijk bijdraagt aan het verbeteren van beleid en het effectief aanpakken van sociale problemen. Ik zie mezelf na het behalen van deze master werken binnen een onderzoeksbureau als beleidsonderzoeker. De stage biedt mij de kans om, binnen al de mogelijkheden die deze master biedt, richting te bepalen.