Wat spreekt je aan in de master en waarom?
Ik heb een passie voor het begrijpen van menselijk gedrag, zowel op individueel als op maatschappelijk niveau, en deze master sluit hier perfect op aan. De opleiding brengt mij niet alleen inzichten in de sociale werkelijkheid om me heen, maar ook vaardigheden om te kunnen bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Wat me in het bijzonder aanspreekt is de focus op (beleid) onderzoek. Dit zorgt ervoor dat ik de theoretische kennis die ik vooral in de pre-master heb opgedaan, ook kan omzetten naar praktijkgerichte oplossingen.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
De sfeer binnen de opleiding is erg open. Het contact met medestudenten motiveert mij, vooral doordat we dezelfde passie voor onderzoek en sociologie delen. Ook het contact met de docenten en onderzoekers is zeer toegankelijk. Dankzij het open-deurenbeleid binnen de universiteit is het eenvoudig om advies te vragen of even met hen van gedachten te wisselen, bijvoorbeeld over toekomstplannen. Deze laagdrempelige benadering maakt dat ik me gezien en ondersteund voel.
Wat vind je het meest uitdagend aan de master? Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?
De grootste uitdaging die ik ervaar in de master is de grotere zelfstandigheid die van mij wordt verwacht in het onderzoek. In de master schrijf je meerdere beleidsonderzoeken en papers, waarbij je meer autonomie hebt dan in de pre-master. Dit betekent dat je zelf beslissingen moet nemen over de richtingen en methoden van onderzoek. Deze zelfstandigheid kan soms voor wrijving zorgen, maar zoals het gezegde luidt: 'zonder wrijving geen glans.'
Kun je iets vermelden over je stage en/of je scriptie?
Ik ga stage lopen bij Oberon, een toonaangevend onderzoeksbureau dat zich richt op belangrijke vraagstukken in het onderwijs. Tijdens mijn stage zal ik werken aan de evaluatie van het programma 'Transformatieve scholen', waarbij ik me richt op de werkzame mechanismen en de contextfactoren die bijdragen aan het succesvol uitvoeren van het programma binnen scholen. Dit biedt mij de kans om naast kwantitatief onderzoek ook kennis op te doen van kwalitatief onderzoek. Voor mijn scriptie richt ik mij op de overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs, met een focus op de toelatingseisen vanuit scholen. Dit spreekt mij in het bijzonder aan omdat dit onderwerp direct raakt aan de maatschappelijke vraagstukken rondom gelijke kansen in het onderwijs.
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master op zak? Wat wil je er zelf mee gaan doen na het afronden van je master?
Deze master is belangrijk omdat het inzicht geeft in de onderzoeksmethoden die nodig zijn om op wetenschappelijke basis beleid te evalueren. Daarnaast stelt deze master je in staat om beleidsadvies te formuleren dat daadwerkelijk bijdraagt aan het verbeteren van beleid en het effectief aanpakken van sociale problemen. Ik zie mezelf na het behalen van deze master werken binnen een onderzoeksbureau als beleidsonderzoeker. De stage biedt mij de kans om, binnen al de mogelijkheden die deze master biedt, richting te bepalen.