Ervaringen
De master combineert voor mij de twee dingen waar ik enorm van hou, namelijk bezig zijn met taal en mensen helpen.
- Vooropleiding
- BA Taalwetenschap (Radboud Universiteit)
- Opleiding
- Taal- en Spraakpathologie
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
De master combineert voor mij de twee dingen waar ik enorm van hou, namelijk bezig zijn met taal en mensen helpen. Doordat je je taalkundige kennis toepast in een gezondheidscontext kan ik me nuttig maken. Ook ben je veel bezig met verschillende soorten onderwerpen, wat de opleiding lekker divers maakt!
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
De opleiding voelt als een soort team. Je bent allemaal bezig in dezelfde vrij specifieke sector en we zijn constant bezig elkaar te helpen om betere taal- spraakpathologen te worden. De drempel om contact of hulp te zoeken met zowel medestudenten als docenten is laag, wat de sfeer gemoedelijk maakt.
Wat vind je het meest uitdagend aan de master? Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?
De hoeveelheid literatuur in het verplichte programma is soms ietwat uitdagend. Ik zie het nut er wel van in: als je op de hoogte bent van de nieuwste theorieën kun je dat beter toepassen. Desalniettemin kan het soms veel zijn.
Kun je iets vermelden over je scriptie?
Mijn scriptie ben ik op dit moment aan het schrijven in samenwerking met de Universiteit Twente in Enschede. Hier ben ik bezig om te onderzoeken welk type robotspraak het meest geschikt is om in te zetten bij een ziekenhuisrobot. Een uitdagend multidisciplinair onderzoek, maar wel enorm interessant!
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master op zak? Wat wil je er zelf mee gaan doen na het afronden van je master?
Ik vind het zelf heel belangrijk dat er een kort lijntje is tussen theorie en praktijk. Zo kunnen we direct onderzoek doen naar daar waar de praktijk behoefte aan heeft. Daarom ga ik zelf na deze master nog een verkorte opleiding logopedie doen: zo kan ik zelf in de praktijk ervaren waar we in de onderzoekswereld aandacht aan moeten besteden!
De master is een theoretische verdieping van taal-, spraak- en gehoorstoornissen en een uitbreiding van je kennis. Het is dus een mooie en waardevolle aanvulling op de opleiding logopedie.
- Vooropleiding
- Logopedie, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
- Opleiding
- Taal- en Spraakpathologie
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
De master is een theoretische verdieping van taal-, spraak- en gehoorstoornissen en daarmee een uitbreiding van je logopedische kennis. Daarnaast leer je onderzoeksvaardigheden en leer je een kritische blik te hebben op huidige onderzoeken. Het is dus een mooie en waardevolle aanvulling op de opleiding logopedie.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
Er heerst een hele fijne en gemoedelijke sfeer. Het is een redelijk kleine opleiding waardoor je je hele jaargang kent. Bij vragen kunnen we altijd bij elkaar, maar zeker ook bij de docenten terecht.
Wat vind je het meest uitdagend aan de master? Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?
In het begin moest ik wel wennen aan het reilen en zeilen van een universitaire opleiding. Het tempo, de hoeveelheid stof en opdrachten waren anders dan ik gewend was.
Kun je iets zeggen over je scriptie?
Tijdens mijn scriptie die ik momenteel aan het schrijven ben, houd ik mij bezig met de ontwikkeling en validering van een woordproductietaak. Deze scriptie is een onderdeel van het project 'Taalvariatie en Afasie'. De woordproductietaak zal een onderdeel worden van een grotere testbatterij die taalvariatie binnen afasiepatiënten, in kaart zal brengen.
Je leert vanuit verschillende perspectieven te kijken naar de oorzaken van communicatiestoornissen en de evidentie voor diagnostiek en behandeling van taal- en spraakstoornissen op waarde te schatten.
- Opleiding
- Taal- en Spraakpathologie
Kun je jezelf voorstellen?
Als universitair docent ben ik verbonden aan het Centre for Language Studies en verzorg ik sinds 2010 verschillende cursussen die worden aangeboden binnen het Departement Taal en Communicatie. Zo doceer ik binnen de cursussen Afasie, Gezondheidscommunicatie, Cognitieve communicatiestoornissen t.g.v. verworven hersenletsel en Verdieping Taalstoornissen.
Ik ben afgestudeerd aan de Radboud Universiteit in een tijd voor de huidige BaMa-structuur. Na een propedeuse psychologie heb ik de bovenbouwstudie Spraak- en Taalpathologie afgerond (de masterspecialisatie heet nu Taal- en Spraakpathologie), die ik combineerde met een verkorte opleiding Logopedie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).
Naast mijn werkzaamheden als onderzoeker en docent, ben ik lid van het management van het departement en de ethische toetsingscommissie. Als nevenfuncties ben bestuurslid bij de Stichting Afasie Nederland, lid van de beroepenveldcommissie bij de HAN en verzorg ik af en toe post-HBO-onderwijs voor logopedisten.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Als spraak- en taalpatholoog/logopedist heb ik ruime ervaring met de klinische revalidatie van mensen met verworven taalstoornissen. Als zodanig heb ik een voorkeur voor toegepast onderzoek op basis van theoretische inzichten.
Het vakgebied van de afasiologie is zo interessant omdat je - om het taalgedrag van mensen met afasie te kunnen verklaren – je blik niet alleen op het taaldomein moet richten, maar ook overige, niet-talige cognitieve functies in ogenschouw moet nemen. Cognitieve functies, zoals executieve controle, bepalen namelijk of mensen met afasie zich aan hun taalproblemen kunnen aanpassen, bijvoorbeeld door in eenvoudige zinnen in plaats van complexe zinnen te spreken. Een belangrijke vraag is daarmee welk deel van het taalgedrag van mensen met afasie komt door de taalstoornis en welk deel ontstaat door aanpassingsgedrag, en hoe mensen daarin onderling verschillen. Als we door onderzoek antwoorden vinden op dergelijke vragen, kunnen we de diagnostiek en behandeling van afasie verder verbeteren.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Ik ben betrokken bij verschillende onderzoeksprojecten, waarvan de meeste betrekking hebben op taalstoornissen en hun revalidatie. Zo doe ik onderzoek naar de variatie in het taalgedrag van mensen met afasie, het meten van functionele communicatievaardigheid met behulp van Virtual Reality en het gebruik van e-health om de uitkomsten van onderzoek in de klinische praktijk te implementeren. Ook ben ik betrokken bij een interdisciplinaire studie waarin onder andere onderzocht wordt hoe effectief gecommuniceerd kan worden met kwetsbare groepen als ten tijde van een pandemie als in de zorg meer gebruik moet worden gemaakt van eHealth-toepassingen, zoals videoconsulten.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
In de masterspecialisatie Taal- en Spraakpathologie leer je onder andere vanuit verschillende perspectieven te kijken naar de oorzaken van communicatiestoornissen en leer je de evidentie voor diagnostiek en behandeling van taal- en spraakstoornissen op waarde te schatten. Het kunnen innemen van verschillende perspectieven en het kunnen vertalen van evidentie naar een advies zijn discipline-overstijgende academische vaardigheden, die je ook buiten het werkveld van de taal- en spraakpathologie kunt inzetten. Mijn tip is daarom te zoeken naar een onderzoeks- en werkveld dat je interesseert en je tegelijkertijd te blijven realiseren dat de kennis en vaardigheden die je in een studie opdoet vaak breder inzetbaar zijn dan specifiek binnen het vakgebied waarop je bent afgestudeerd.