Over de Tweejarige Educatieve Master Filosofie
Voor Marouscha is de opleiding een fijne plek om te experimenteren met beginnend docentschap. 'Ik vind het prettig dat ik twee opleidingen in één kan volgen en al gelijk aan de slag kan met mijn toekomstige baan, doordat we al vanaf het begin stage konden volgen.'
Persoonlijke en professionele begeleiding
'Het niveau is niet bizar hoog, maar je moet vooral heel veel ballen tegelijk in de lucht houden. Hierbij kreeg ik geschikte begeleiding van de studieadviseur, mijn mentor en anderen docenten die oprecht geven om hun studenten. De docenten zijn erg flexibel en begrijpen de werkdruk naast het normale leven dat je probeert te leiden. In mijn situatie zijn ze er altijd voor me geweest en wilden ze altijd meedenken. Als docenten al aan je zien dat je minder in je vel zit, dan staan ze ervoor open om met je te spreken. Of het nu een persoonlijk probleem is of professioneel, ze staan voor je klaar en geven om jouw welzijn.'
Band met leerlingen
'Ik wilde docent worden, omdat ik geef om kinderen. Ik vind het belangrijk dat ze leren zichzelf te zijn en dat ze een prettige en veilige omgeving hebben waarbij ze daarmee kunnen experimenteren. Ik wil de leerlingen laten zien dat ik echt om ze geef. Ik heb passie voor mijn vak en wil dat delen met de volgende generatie. Leerlingen zijn mij echt gaan vertrouwen. Ze komen naar me toe met problemen en blijven hangen na de les. De band met leerlingen is het allermooiste.'
Balans vinden
'Het is vooral moeilijk om de verschillende aspecten van de opleiding te balanceren. Je hebt aan de ene kant je stage, waar je op een gegeven moment echte verantwoordelijkheid zal dragen en aan de andere kant je eigen studie. De werkdruk is hoog, maar dat mag je ook verwachten bij het doen van een dubbele master. Zolang je hart ligt bij het vak dan zal de werkdruk minder als werkdruk voelen.'
Tip voor aankomend studenten
'Mijn tip is om te beginnen met je stage zodra de stageschool start, ook al heb je dan nog vakantie van de Radboud Docenten Academie. Dit heeft mij mega veel geholpen bij het opbouwen van een band met leerlingen. Verder zou ik gewoon in gesprek gaan met een van de studenten die er al studeren.'