Ervaringen
Een band opbouwen met je klassen, met je leerlingen, dat vind ik het leukst.
- Opleiding
- Tweejarige Educatieve Master Geschiedenis
Sem vertelt over de Tweejarige Educatieve Master en de uitdagingen van het docent-zijn.
De docenten zien ons als professionals in spe.
- Vooropleiding
- Geografie, Planologie en Milieu aan de Radboud Universiteit
- Opleiding
- Tweejarige Educatieve Master Geschiedenis
- Startdatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
In de Tweejarige Educatieve Master combineer je verdiepende, theoretische vakken enerzijds, met op de praktijk gericht onderwijs anderzijds. Ik ben dus zowel bezig met verdiepende vakken over geschiedenis, als met onderwijsonderzoek en didactische vaardigheden. Dat die twee hand in hand gaan, vind ik mooi aan de master. Ik volg het verkorte traject van anderhalf jaar, waardoor ik momenteel nog geen stage loop. Omdat ik al een onderwijsbevoegdheid op zak heb, krijg ik vrijstelling en hoef ik nu dus geen begeleide stage meer te lopen.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
Ik ervaar de sfeer als positief. Het contact tussen studenten en docenten is redelijk amicaal, zeker niet afstandelijk. Bij de master krijg ik het gevoel dat de relatie tussen student en docent wat gelijker is dan tijdens de bachelor. Ik heb vaker het idee dat we gewoon twee volwassenen zijn die met elkaar spreken, in plaats van een docent-student relatie. De docenten zien ons als professionals in spe, sommigen van ons zijn al werkende in het onderwijs zelfs.
Wat vind je het meest uitdagend aan de masterspecialisatie?
Ieder college vergt vrij veel voorbereiding. Je moet je ervan bewust zijn dat doordeweekse uren zonder college, in principe altijd nuttig besteed moeten worden.
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master op zak?
Omdat middelbaar onderwijs en academisch onderwijs hand in hand zouden moeten gaan, vooral in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Er gebeurt continu iets in de academische wereld dat interessant is voor het voortgezet onderwijs, en andersom. Door academisch geschoolde docenten voor de klas te hebben staan, denk ik dat het middelbaar onderwijs naar een hoger niveau getild wordt. Ik wil zelf graag voor de klas staan na mijn master. Het lijkt me dankbaar werk.
Deze master is interessant omdat je je op twee manieren gaat kwalificeren: als historicus en als eerstegraads docent.
- Vooropleiding
- HBO tweedegraads lerarenopleiding Geschiedenis aan de HAN
- Opleiding
- Tweejarige Educatieve Master Geschiedenis
- Startdatum studie
Waarom heb je voor deze master gekozen?
Deze master spreekt mij aan omdat het een combinatie is van inhoud en praktijk. Cursussen vanuit de geschiedenismasters worden gecombineerd met cursussen van de docentenacademie, wat zorgt voor een afwisselend programma.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
De sfeer binnen de opleiding is goed. We zijn allemaal docenten (in opleiding) en dat zorgt voor een vriendelijke, proactieve sfeer. Studenten zijn betrokken en bereid om met een ander mee te denken.
Wat vind je het meest uitdagend aan de master?
De uitdaging van deze master is om goed te plannen en prioriteiten te stellen. De onderzoeks- en themacollege's hebben een zware studielast en dat is soms lastig te combineren met didactische cursussen en stage. Alle vakken vragen op verschillende momenten aandacht en hebben een verschillend tempo. Je moet goed in de gaten houden wanneer wat van je wordt verwacht.
Wat vind je van de stage?
De stage is de praktische kant van de studie. Je bent per week twee dagen op je stageschool en dat bevalt goed. Daardoor is er voldoende ruimte in de week om colleges bij te wonen en lessen voor te bereiden. Daarnaast is het leuk om op de universiteit ervaringen uit te wisselen.
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master op zak?
Deze master is interessant omdat je je op twee manieren gaat kwalificeren: als historicus en als eerstegraads docent. Dit vergroot je mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Met een diploma van deze master laat je zien dat je praktische invulling kan geven aan je studie omdat je hebt lesgegeven en je laat zien dat je qua inhoudelijke onderzoeksvaardigheden het masterniveau aankan.