Wat spreekt je aan in de master en waarom?
In de Tweejarige Educatieve Master combineer je verdiepende, theoretische vakken enerzijds, met op de praktijk gericht onderwijs anderzijds. Ik ben dus zowel bezig met verdiepende vakken over geschiedenis, als met onderwijsonderzoek en didactische vaardigheden. Dat die twee hand in hand gaan, vind ik mooi aan de master. Ik volg het verkorte traject van anderhalf jaar, waardoor ik momenteel nog geen stage loop. Omdat ik al een onderwijsbevoegdheid op zak heb, krijg ik vrijstelling en hoef ik nu dus geen begeleide stage meer te lopen.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
Ik ervaar de sfeer als positief. Het contact tussen studenten en docenten is redelijk amicaal, zeker niet afstandelijk. Bij de master krijg ik het gevoel dat de relatie tussen student en docent wat gelijker is dan tijdens de bachelor. Ik heb vaker het idee dat we gewoon twee volwassenen zijn die met elkaar spreken, in plaats van een docent-student relatie. De docenten zien ons als professionals in spe, sommigen van ons zijn al werkende in het onderwijs zelfs.
Wat vind je het meest uitdagend aan de masterspecialisatie?
Ieder college vergt vrij veel voorbereiding. Je moet je ervan bewust zijn dat doordeweekse uren zonder college, in principe altijd nuttig besteed moeten worden.
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master op zak?
Omdat middelbaar onderwijs en academisch onderwijs hand in hand zouden moeten gaan, vooral in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Er gebeurt continu iets in de academische wereld dat interessant is voor het voortgezet onderwijs, en andersom. Door academisch geschoolde docenten voor de klas te hebben staan, denk ik dat het middelbaar onderwijs naar een hoger niveau getild wordt. Ik wil zelf graag voor de klas staan na mijn master. Het lijkt me dankbaar werk.