Annabel Slijderink

Annabel Slijderink
Deze studie is daarom echt van toegevoegde waarde voor mij en wellicht ook voor andere kunstdocenten die met hetzelfde worstelen als ik.
Naam
Annabel Slijderink
Opleiding
Tweejarige Educatieve Master Kunstgeschiedenis en Culturele en Kunstzinnige Vorming
Startdatum studie
Einddatum studie
Vooropleiding
Pre-master Kunstgeschiedenis aan de Radboud Universiteit

Annabel volgt de Tweejarige Educatieve Master om kunstdocent te worden.

Wat spreekt je aan in de master en waarom?

Deze master spreekt mij aan omdat, deze studie mijn docentschap nog meer verdieping geeft. Ik heb tijdens mijn Hbo-docentenopleiding niet de kans gehad om ervaring en kennis op te doen voor de vakken; CKV en Kunst Algemeen. Dat biedt deze master mij wel. 

Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?

Er zijn maar weinig studenten die deze opleiding volgen, maar ik heb daardoor veel contact met de docenten. Zij doen altijd hun best om mij zo goed mogelijk te begeleiden. Docenten en onderzoekers stellen zich heel betrokken en toegankelijk op. Ook vind ik het heel inspirerend om met docenten in opleiding voor andere schoolvakken in contact te komen. 

Wat vind je het meest uitdagend aan de master?

Dat ik vaak met veel tegelijk bezig ben. Je tijd kunnen scheiden tussen wanneer je aan stage en aan de uni werkt, moet ik altijd goed in de gaten houden. Ook duren lesvoorbereidingen erg lang en red ik dat niet in de twee stagedagen. Door goed te plannen kom je al een heel eind en de studieadviseur was altijd bereid om met me mee te denken.

Wel raad ik aan om de pre-master Algemene Cultuurwetenschappen te doen in plaats van de pre-master Kunstgeschiedenis, omdat die master ingaat op meer verschillende disciplines in plaats van alleen beeldende kunst. Dit is vooral van toegevoegde waarde voor het vak Kunst Algemeen dat ingaat op de disciplines; Dans, Muziek, Theater en Beeldende Kunst. Hier kwam ik zelf te laat achter.

Kun je iets vertellen over je stage?

Mijn stage loop ik op het Merletcollege te Cuijk en daar geef ik aan 4 havo en vwo CKV en aan 5 vwo Kunst algemeen. Ik heb hier veel geleerd en houd me ook bezig met onderzoeken welke taken naast lesgeven interessant voor mij zijn. Hiermee doel ik bijvoorbeeld op het mentoraat en de functie van cultuurcoördinator.

En je scriptie?

Voor mijn scriptie houd ik me bezig met de discussie rondom de oude en nieuwe stijl van het kunsttheoretische examenvak. Curriculum.nu heeft een aanbeveling opgesteld waarin zij stellen dat de vakinhoud inclusiever moet worden. Dus meer kunst uit verschillende culturen door zowel mannen als vrouwen. De reden hiervoor, volgens Curriculum.nu, is omdat leerlingen zichzelf en elkaar dan in kunst kunnen herkennen. Door deze stelling werd ik nieuwsgierig. Daarom doe ik onderzoek naar in hoeverre 5 vwo-leerlingen zich herkennen in beeldende kunstwerken. Aan de hand van kleine opdrachten ga ik met leerlingen in gesprek om antwoord te kunnen geven op deze onderzoeksvraag. 

Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze master op zak?

Ik vond mezelf na de hbo-docentenopleiding nog niet startbekwaam om het complexe theoretische vak Kunstgeschiedenis of Kunst algemeen te geven. Deze studie is daarom echt van toegevoegde waarde voor mij en wellicht ook voor andere kunstdocenten die met hetzelfde worstelen als ik. Mij lijkt het juist fantastisch om alle verschillende kunstvakken te kunnen geven in zowel onder- als bovenbouw. Dat maakt het vak en de inhoud van mijn werk later gevarieerd.