Ervaringen
Ik vond het erg tof om te zien dat de leerlingen enthousiast bezig gingen met mijn lessen.
- Opleiding
- Tweejarige Educatieve Master Nederlands
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
Allereerst spreekt de integratie van vakinhoud en vakdidactiek spreekt mij erg aan. Voor Nederlands zijn de vakinhoudelijke cursussen speciaal voor deze master ontworpen, waardoor steeds de ontwikkeling naar de onderwijspraktijk kan worden gemaakt. Ik heb bijvoorbeeld geleerd hoe mijn onderwijsvisie past binnen hedendaagse discussies over het literatuuronderwijs en hoe moderne media ingezet kunnen worden binnen het schoolvak. Daarnaast heb ik door het volgen van de tweejarige educatieve master ruim de tijd gekregen om mij stap voor stap te ontwikkelen in het lesgeven. In de begeleide stages in jaar 1 staat de ontwikkeling van deellessen naar volledige lessen die op elkaar aansluiten centraal. Doordat ik veel feedback kreeg van mijn begeleiders kon ik mij snel verder ontwikkelen. In de zelfstandige stages van jaar 2 heb je je eigen klassen en je leert je ontwikkelen als docent buiten het lokaal: je bent actiever in de sectie en het team.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
Tijdens de colleges is er voldoende aandacht om je stage-ervaringen uit te wisselen met studiegenoten. De begeleiding van de docenten is prima. Je wordt aangezet tot het nadenken over je visie op onderwijs in het algemeen en op je schoolvak in het bijzonder.
Wat vind je het meest uitdagend aan de master?
Het leukste aan de opleiding vind ik veruit de stage. Daarom zie ik soms wel op tegen de colleges op de andere dagen. Het liefst zou ik namelijk zo veel mogelijk lesgeven!
En hoe staat het met je scriptie?
Momenteel ben ik bezig met mijn masterscriptie. Ik heb twee lessenseries ontworpen die ik heb uitgevoerd in één van mijn stageklassen tijdens de lessen literatuurgeschiedenis. Ik vond het erg tof om te zien dat de leerlingen enthousiast bezig gingen met mijn lessen en dat het het vele werk waard was!
Wat staat er volgend jaar op de planning?
Ik kijk ernaar uit om komend schooljaar als afgestudeerd academisch docent voor de klas te staan. Ik krijg enorm veel energie van het lesgeven en vind het erg leuk om mijn enthousiasme voor het schoolvak over te brengen. Daarom kan ik dan ook deze master van harte aanbevelen!
Ik heb enorm veel plezier in het lesgeven, misschien nog wel meer dan ik vooraf gedacht had.
- Vooropleiding
- Bachelor Franse Taal en Cultuur en bachelor Nederlandse Taal en Cultuur
- Opleiding
- Tweejarige Educatieve Master Nederlands
Over de Tweejarige Educatieve Master Nederlands
Amber is blij dat ze voor de Tweejarige Educatieve Master Nederlands heeft gekozen. Zo kan ze direct de vakinhoud met de onderwijspraktijk combineren, in plaats van eerst een vakmaster te doen en daarna een educatieve master. 'Ik vind de afwisseling erg prettig. Voor mijn keuzevakken had ik college met studenten van de master Communicatie en Beïnvloeding en Literair Bedrijf en ik vond het heel interessant om ook vanuit hun discipline kennis op te doen, die ik vervolgens weer mee de klas in kan nemen.'
Persoonlijke aandacht
'Wat ik zelf erg fijn vind aan de Radboud Docenten Academie, is de persoonlijke aandacht voor de studenten. De docenten kennen iedereen bij naam, er wordt ook vaak gevraagd hoe het met de studenten gaat en er is ook ingebouwde ruimte om je ervaringen te delen en ook om te leren van de ervaringen van medestudenten. Je kunt altijd je verhaal kwijt. Ook de studieadviseur is altijd bereid om mee te denken.'
Het mooiste aan docent zijn
Het mooiste aan docent zijn vindt Amber de band die je opbouwt met leerlingen. 'Ik kan ontzettend lachen om pubers en hun streken, maar tegelijkertijd kun je ook echt mooie gesprekken met ze voeren over allerlei onderwerpen. Vanzelfsprekend gaat lang niet alles zoals je van tevoren had uitgestippeld, maar dat maakt ook weer dat elke les anders is en je ook steeds weer nieuwe dingen bijleert. Daarnaast stimuleert een lerarenopleiding je ook erg om na te denken over wie jij bent als persoon, wat jouw normen en waarden zijn. Hierdoor groei je ook als mens.'
Tip voor aankomend studenten
Amber raadt iedereen aan om zich serieus te oriënteren op een onderwijsbaan, ook wanneer je denkt dat het misschien niks voor je is. 'Geef het een kans, je bent namelijk ontzettend hard nodig! Er zijn binnen de docentenacademie voldoende mogelijkheden hiertoe (denk aan proefstudeerdagen, oriëntatiedagen, etc.), dus maak hier vooral gebruik van.'