Over de Tweejarige Educatieve Master Nederlands
Amber is blij dat ze voor de Tweejarige Educatieve Master Nederlands heeft gekozen. Zo kan ze direct de vakinhoud met de onderwijspraktijk combineren, in plaats van eerst een vakmaster te doen en daarna een educatieve master. 'Ik vind de afwisseling erg prettig. Voor mijn keuzevakken had ik college met studenten van de master Communicatie en Beïnvloeding en Literair Bedrijf en ik vond het heel interessant om ook vanuit hun discipline kennis op te doen, die ik vervolgens weer mee de klas in kan nemen.'
Persoonlijke aandacht
'Wat ik zelf erg fijn vind aan de Radboud Docenten Academie, is de persoonlijke aandacht voor de studenten. De docenten kennen iedereen bij naam, er wordt ook vaak gevraagd hoe het met de studenten gaat en er is ook ingebouwde ruimte om je ervaringen te delen en ook om te leren van de ervaringen van medestudenten. Je kunt altijd je verhaal kwijt. Ook de studieadviseur is altijd bereid om mee te denken.'
Het mooiste aan docent zijn
Het mooiste aan docent zijn vindt Amber de band die je opbouwt met leerlingen. 'Ik kan ontzettend lachen om pubers en hun streken, maar tegelijkertijd kun je ook echt mooie gesprekken met ze voeren over allerlei onderwerpen. Vanzelfsprekend gaat lang niet alles zoals je van tevoren had uitgestippeld, maar dat maakt ook weer dat elke les anders is en je ook steeds weer nieuwe dingen bijleert. Daarnaast stimuleert een lerarenopleiding je ook erg om na te denken over wie jij bent als persoon, wat jouw normen en waarden zijn. Hierdoor groei je ook als mens.'
Tip voor aankomend studenten
Amber raadt iedereen aan om zich serieus te oriënteren op een onderwijsbaan, ook wanneer je denkt dat het misschien niks voor je is. 'Geef het een kans, je bent namelijk ontzettend hard nodig! Er zijn binnen de docentenacademie voldoende mogelijkheden hiertoe (denk aan proefstudeerdagen, oriëntatiedagen, etc.), dus maak hier vooral gebruik van.'