Ervaringen
Voor mij is het meest uitdagende aan de opleiding ongetwijfeld de link leggen tussen theorie en praktijk.
- Vooropleiding
- Bachelor Natuur- en Sterrenkunde aan de Radboud Universiteit
- Opleiding
- Tweejarige Educatieve Masters in de Bètawetenschappen
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Wat spreekt je aan in de master en waarom?
Voor de klas mogen staan was, na even kort wennen, het leukste wat ik ooit met natuurkunde heb mogen doen. Mentaal stoeien met de leerlingen, ze helpen met allerlei problemen is enorm voldoenend.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
Binnen het educatieve gedeelte is de samenwerking met de studenten heel fijn. Je zit allemaal in hetzelfde schuitje, en kan over allerlei succes- en probleemverhalen praten, naast nieuwe dingen leren. Ook is het contact met de opleiders van de Radboud Docenten Academie heel fijn, het zijn echt mensen die betrokken zijn bij alle studenten.
Wat vind je het meest uitdagend aan de masterspecialisatie?
Voor mij is het meest uitdagende aan de opleiding ongetwijfeld de link leggen tussen theorie en praktijk. Dit is niet iets wat heel natuurlijk komt en, ondanks dat ik het nut er absoluut van zie, is het toepassen moeilijk.
Kun je iets vermelden over je stage en/of je scriptie?
Het lesgeven, zoals ik al zei, is het leukste wat ik ben tegengekomen. Mijn scriptie was ook heel interessant en echt anders dan de meeste natuurkundige onderwerpen, omdat ik de diepte in het begrip van natuurkunde mocht duiken. Een didactisch-gericht onderzoek met ervaringen in de praktijk gaf mij een nieuw beeld van wat er allemaal in onderwijs om kan gaan.
Waarom is het belangrijk dat er mensen zijn met deze masterspecialisatie op zak?
Naast het feit dat lesgeven gewoon super leuk kan zijn, en dat ook zeker is wat ik met mijn master ga doen, kan ik ook een didactische scriptie aanraden. Het geeft nieuwe inzichten en zorgt ervoor dat je heel kritisch wordt op het vormen van een goede basis. Die basis, net als de analytische mindset die zo gewaardeerd wordt in elke sector, is op elk vlak van de natuurkunde toe te passen.
Het is erg leuk om meteen ervaring op te doen in de schoolpraktijk.
- Vooropleiding
- Bachelor natuur- en sterrenkunde en master Physics and astronomy
- Opleiding
- Tweejarige Educatieve Masters in de Bètawetenschappen
Over de Tweejarige Educatieve Master Natuurkunde
Merijn vindt de opleiding tot nu toe erg leuk en leerzaam. 'Tijdens de colleges op de universiteit leer je erg veel theorieën en technieken die je vervolgens meteen op je stage uit kunt proberen. Je leert wat jij als docent belangrijk vindt in het onderwijs en hoe je de stof over kunt brengen. Ook vind ik het erg leuk om mezelf nog verder te verdiepen op het gebied van de natuur- en sterrenkunde naast mijn opleiding tot docent. Het is soms best hard werken doordat de agenda's van de opleiding en de stage niet rekening houden met elkaar. Je moet daarover zelf in gesprek gaan met je begeleiders.'
Begeleiding vanuit de docentenacademie
'De begeleiding vanuit de opleiding is erg fijn. Ik zie mijn begeleider elke week waardoor hij erg persoonlijk betrokken is en mij ook echt kent. Hierdoor is het heel gemakkelijk om te praten over iets waar ik vragen over heb of wat ik moeilijk vind.'
Stage
'De universiteit regelt een stageplaats voor je, wat een hoop werk scheelt. Tijdens de stage heb ik eerst geobserveerd bij mijn begeleider en bij andere collega's. Vervolgens ben ik zelf steeds meer lessen gaan geven. Het is erg leuk om te zien dat leerlingen enthousiast worden van de lessen en ze steeds beter worden in je vak. Tijdens de stage heb ik erg veel gesprekken met mijn begeleider over mijn ontwikkeling als docent.'
Het leukste aan docent zijn
'Het leukste aan het docentschap vind ik de veelzijdigheid. Je geeft lessen over veel verschillende onderwerpen aan veel verschillende klassen en niveau's. Je kunt je eigen creativiteit kwijt in je lessen door zelf extra stof in de les te behandelen of door nieuwe werkvormen uit te proberen. Ik vind het ook erg leuk om mijn leerlingen echt te leren kennen en ze te begeleiden in hun ontwikkeling als persoon.'
Tip voor aankomend studenten
'De opleiding vraagt best veel van je. Zorg dus voor genoeg ontspanning en blijf niet piekeren over een les die voor jouw gevoel misschien minder goed ging. Ga ook eens een dagje meelopen op een middelbare school om te kijken wat een docent allemaal doet op een dag en om te kijken of het bij je past. Je oude docenten vinden het vaak super leuk om je een keer terug te zien.'
Ik geniet van de kleine gesprekjes die ik heb met de leerlingen.
- Vooropleiding
- Bachelor Natuur- en Sterrenkunde
- Opleiding
- Tweejarige Educatieve Masters in de Bètawetenschappen
Over de Tweejarige Educatieve Master Natuurkunde
'Doordat je een vak hebt met je vakgenoten en vakdidacticus, ben je erg goed op de hoogte van alles en kan je daar ook je ei kwijt. De colleges zijn erg interactief en leuk om aanwezig te zijn. Iedereen heeft passie voor het beroep waarvoor we studeren, dus iedereen doet goed mee. Het feit dat bijna alle vakken worden afgerond met een groot verslag kan wel werkdruk opleveren. In het begin is het even zoeken om een goede balans tussen vakken en stage te vinden. De drie verschillende leerlijnen zijn leuk. Ook kan je op elke leerlijn je ontwikkeling meten.'
Begeleiding vanuit de docentenacademie
'De begeleiding was fijn. Als ik ergens tegenaan liepen, waren zowel mijn mentor als studieadviseur en instituutsopleider snel te bereiken voor een gesprekje.
Waarom wilde jij docent worden?
'Ik vind het contact met leerlingen onwijs leuk. Het bouwen van een relatie en vanuit daar de basis hebben om de leerlingen iets te leren over natuurkunde. Daarnaast vind ik het belangrijk om de leerlingen ook algemene vaardigheden te leren tijdens het vak natuurkunde, zoals het probleemoplossend vermogen vergroten en ze kritisch laten nadenken.'
Stage
'De universiteit regelt je stageplaats en het was duidelijk wat je daarvoor moest doen. Ik had voor de start van de zomer al een stageplek en daar al een kennismakingsgesprek gehad. Ik had een goede klik met mijn werkplekbegeleider. Hij en de schoolopleider waren alleen nog zo goed als onbekend met het begeleiden van een student van de Radboud Universiteit. De meeste studenten op mijn stageschool kwamen van Fontys, en daar werd de begeleiding inclusief bijeenkomsten ook naar ingedeeld. Daardoor heb ik veel van die bijeenkomsten gemist, omdat ik dan niet op school was.
De begeleiding vanuit de docentenacademie was gelukkig goed. Mijn instituutsopleider herinnerde mij aan alle deadlines en was ook snel aanspreekbaar. Ik heb nog van stageschool willen wisselen, omdat ik als Radboud-student niet mee kon doen met het programma van de andere studenten, maar die verwachtingen er vanuit de stageschool wel waren. Ik ben door mijn instituutsopleider in contact gebracht met de stagecoördinator en heb het hele proces lang goed contact gehad met beiden.'
Wat is het mooiste aan docent zijn?
'Ik geniet van de kleine gesprekjes die ik heb met mijn leerlingen. Door aan de relatie te bouwen, heb je een goede basis voor een fijne werksfeer en onderling vertrouwen.'
En wat is er moeilijk aan het docentschap en/of de opleiding?
'Het moeilijke aan de opleiding is dat je te veel tijd gaat stoppen in je stage. Dat is namelijk de praktijk - waar je het voor doet - maar je moet ook nog genoeg tijd besteden aan je vakken.
Het moeilijke van het docentschap vind ik het consequent blijven. Je gunt de leerlingen heel veel, maar soms moet je ook even goed de teugels strak trekken.'
Heb je een tip voor aankomend studenten?
'Het is fijn om voordat je je stage start al een keer mee te lopen op een school, liefst nog met een student, om te kijken of het iets is wat je écht wilt. Verder is het belangrijk om je planning op orde te hebben en je voor te bereiden voor colleges. Zo kan je alles goed meedoen, en leer je er het meest van.'
Lesgeven is als autorijden
'Als docent blijf je jezelf ontwikkelen - ook als je al bent afgestudeerd. Daarom is het belangrijk om te weten dat het niet direct allemaal perfect hoeft. Je moet eerst je draai weten te vinden en vervolgens kan je verder leren. Mijn begeleider zei altijd: 'Lesgeven is net als autorijden: je moet heel veel dingen tegelijkertijd doen, maar door het vaak te doen, leer je vervolgens dingen op de automatische piloot te doen.''
Iedereen heeft wel een docent van vroeger die hem bijblijft. Ik vind het fijn als ik zo’n docent kan zijn.
- Vooropleiding
- Bachelor Science
- Opleiding
- Tweejarige Educatieve Masters in de Bètawetenschappen
Toen Dennis begon aan zijn bachelor Science (voorheen Algemene Natuurwetenschappen) had hij niet kunnen bedenken dat hij voor de klas terecht zou komen. In zijn derde jaar koos hij de educatieve minor met het idee dat hij in ieder geval een extra diploma op zak zou hebben als het leraarschap niets voor hem zou zijn. Maar hij bleek het geweldig te vinden. “Door die minor wist ik dat ik echt het onderwijs in wilde,” vertelt Dennis. “Ik heb nog even getwijfeld over een master die een brug slaat tussen politiek en wetenschap, maar ik vond het onderwijs te leuk.” En het ging hem ook goed af; zo bleek tijdens de minorstage op zijn vroegere middelbare school, het Valuascollege. Dennis: “Ik merkte dat ik het leuk vond om voor de klas te staan en met leerlingen over van alles en nog wat te praten. Na twee maanden werd ik gevraagd om in te vallen en kreeg ik een vast contract aangeboden. Sindsdien werk ik hier als docent natuurkunde. Ik ben hier, nadat ik mijn diploma had behaald, eigenlijk maar twee jaar weg geweest ”
Voor de klas en in de collegebanken
Stage lopen, zijn bacheloropleiding afronden, vervolgens een tweejarige master doorlopen en daarnaast voor de klas staan. Dat moet toch behoorlijk pittig geweest zijn? Dennis vertelt daar vrij laconiek over: “Ik begon met vier lesuren tijdens mijn bachelor. Wat het pittig maakte was het heen en weer reizen tussen de school in Venlo en de universiteit in Nijmegen en het schakelen tussen het docentschap en het zelf volgen van vakinhoudelijke colleges. Maar ik wilde toch mijn bachelor in drie jaar halen en dat is gelukt. Daarna startte ik met de tweejarige master Science & Education en bleef ik een aantal uren lesgeven. In het eerste masterjaar heb ik de inhoudelijke schoolvakken gevolgd en een stage bij de Radboud Docentenacademie gedaan, waar ik onderzoek deed voor CITO. In het tweede jaar had ik een aanstelling van 0.5 fte. Het was zeker druk, maar het voelde goed en ik voelde me als oud-leerling thuis op deze school.“
Academisch leren leren
Dennis geeft nu les in de boven- en onderbouw. Samen met zijn vroegere docent die nu zijn collega is, staat hij voor acht clusters natuurkunde in de bovenbouw. Daarnaast geeft hij nog les aan drie derde klassen in de onderbouw. Waar merkt hij aan dat hij een academisch opgeleide docent is? Dennis: “Misschien zit dat hem in hoe ik mijn lessen vormgeef; ik vlieg de dingen soms iets anders aan. Sowieso leg ik altijd uit waarom leerlingen iets moeten leren, anders doen ze er minder voor. Maar ik laat ze bijvoorbeeld ook een vraag stellen en daar een oplossing voor uitwerken. Dat gebeurt in duo’s waarbij de een bijhoudt met welke oplossingsstrategie de ander bezig is. Je kunt een vraagstuk stapsgewijs aanpakken; lezen, analyseren, uitwerken, etc., maar onderzoek wijst uit dat mensen die gemiddeld hoger scoren die stappen niet chronologisch doorlopen. Die switchen tussen lezen, analyseren, lezen, uitwerken. Ik vertel mijn leerlingen dat ze op een hoger gemiddelde kunnen komen door het op deze manier aan te pakken. Zo probeer ik ze een academische manier van leren aan te leren.”
Ook maatschappelijke vraagstukken zoals de energietransitie worden besproken tijdens de natuurkundeles. Dennis vindt het daarnaast leuk om de juniorversie van de AIVD-kerstpuzzel met zijn leerlingen te doen. “Voor dit soort puzzels heb je ook een academische manier van denken nodig, dat vind ik mooi om te gebruiken.”
Klein duwtje, groot effect
Dennis wil leerlingen graag enthousiast maken voor het vak natuurkunde en toont zich ook een ware ambassadeur van het leraarschap. Zijn leerlingen mogen altijd terugkomen naar school om een keer mee te lopen. Daarnaast wil hij ook een sociale docent zijn. “Soms komen ze ook als ze twijfelen over hun studiekeuze en advies nodig hebben,” vertelt Dennis. “Vorig jaar had ik een leerlinge die natuurkunde wilde gaan studeren, maar zich afvroeg of ze zou passen tussen de overwegend mannelijke studentengroep. Ze was bovendien een sociaal type en het stigma van natuurkundigen is dat die niet bepaald sociaal zijn. Na de introductieweek stond ze hier bijna in tranen. Ik heb toen met haar gepraat en kreeg na een week een mailtje dat ze een aantal soulmates had gevonden en dat het goed ging. Je doet het daar niet voor, maar het is mooi als een leerling met zo iets kleins gelukkig is. Iedereen heeft wel een docent van vroeger die hem bijblijft. Ik vind het fijn als ik zo’n docent kan zijn.”
“Ik teamleider? Nee, het lesgeven is veel te leuk”
Over zijn verdere schoolcarrière denkt Dennis nog niet teveel na. Hij is sinds kort MR-lid, is ooit gevraagd om leerlingcoördinator te worden, en ook zien sommige collega’s hem wel als teamleider. Dennis vindt het allemaal interessant, maar geeft aan: “Ik vind het lesgeven veel te leuk. Met andere taken erbij zou ik minder lesgeven en als teamleider helemaal niet meer. Dan kom ik voor mijn gevoel te ver van de leerlingen af te staan, dus ik houd het voorlopig bij de MR, dat is ook een mooie plek om een extra steentje bij te dragen aan de school.”
Hij stipt tot slot nog even het hardnekkige beeld aan dat je als docent slecht verdient. Dennis: “In de eerste les van het jaar vertel ik de leerlingen mijn verhaal. Standaard vragen ze dan waarom ik met een universitaire studie voor de klas ga staan. Daar verdien je toch niks mee? Ik zeg dan: heb je wel eens opgezocht wat je kunt verdienen als leraar? Stomverbaasd zijn ze als ze die bedragen horen. Je kunt altijd wel meer verdienen, maar je moet doen waar je gelukkig van wordt. Ik vind het docentschap een supermooi beroep.”
Iedereen die dat mooie beroep overweegt, is van harte uitgenodigd om een dagje met Dennis mee te lopen.