Kunt u uzelf voorstellen?
Ik ben universitair docent aan de Radboud Universiteit, waar ik lesgeef aan aankomende docenten natuurwetenschappen. Mijn onderzoek richt zich op het betrekken van studenten bij geavanceerde digitale leeromgevingen, waarbij gebruik wordt gemaakt van onderzoekend en projectmatig leren, het ondersteunen van docenten en studenten bij het ontwikkelen van hun kritisch denken, modelleerpraktijken en systeemdenken.
Mijn masterdiploma behaalde ik in celonderzoek en immunologie. Mijn proefschrift richtte zich op de ontwikkeling van onderzoeks- en kritische denkvaardigheden bij biologieleerlingen in het voortgezet onderwijs. Mijn postdoctoraal onderzoek deed ik bij het CREATE for STEM Institute aan de Michigan State University. Daarna was ik onderzoeksmedewerker bij de afdeling Biologiedidactiek aan de Freie Universität in Berlijn. Ik was ook docent natuurwetenschappen in het voortgezet onderwijs en programmadirecteur voor een wetenschapsprogramma voor jongeren.
Ik heb veel cursussen gegeven met focus op biologie- en wetenschapsonderwijs, in combinatie met digitale tools en klassenpedagogiek.
Waarom koos u ervoor om in dit vakgebied te studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Ik was altijd gefascineerd door wetenschap en vond het leuk om anderen te onderwijzen over wetenschappelijke onderwerpen en wetenschappelijke manieren van denken. In mijn onderzoek vind ik het interessant om het denken van studenten en docenten te verkennen en nieuwe benaderingen te onderzoeken om hun kennis en vaardigheden te bevorderen op gebieden zoals computationeel modelleren, systeemdenken en kritisch denken.
Waar doet u momenteel zelf onderzoek naar?
Momenteel richt mijn onderzoek zich op het ontwikkelen van de modelleringscompetenties van studenten en docenten, vooral met behulp van computationele tools. Ik onderzoek ook de ontwikkeling van systeemdenken en kritische denkvaardigheden.
Welk advies heeft u voor studenten die een studiekeuze maken?
Als je gepassioneerd bent over wetenschap en onderwijs, dan is dit de carrière voor jou—hetzij als docent natuurwetenschappen of als onderzoeker in wetenschapsonderwijs.
Wat is het leukste aan het werken met studenten?
Om de vonk in de ogen van studenten te zien wanneer ze iets nieuws leren of om te zien hoe ze volledig betrokken zijn bij wetenschappelijke verkenning en betekenis geven aan de wereld om hen heen.