Marjolein, studente taalwetenschap, licht haar keuze voor dit programma toe: 'Taalwetenschap is een kleine studie, waardoor je best wel in een bubbel zit. Het leek me leuk om ook met andere disciplines samen te werken.' De interdisciplinariteit sprak ook Edine, studente biomedische wetenschappen, aan: 'Ik wilde graag wat extra doen naast mijn studie. Het leek me interessant om met studenten van verschillende disciplines samen te werken.'
Het honoursprogramma is opgedeeld in twee delen. In het eerste semester kies je een thematische studio. Edine koos bijvoorbeeld voor een studio over politiek en Marjolein voor een studio over de groene toekomst. Marjolein licht toe: 'De studio is eigenlijk een opbouw naar de denktank toe.' In het tweede semester neem je deel aan zo’n denktank, waarin je in een groep aan een interdisciplinair vraagstuk werkt. Edine en Marjolein hebben beiden deelgenomen aan de denktank ‘De jeugd van tegenwoordig’, een onderwerp waar ze vanuit hun eigen discipline niet snel aan zouden werken. Marjolein licht het vraagstuk toe: 'Het was een opdracht van VIGO, een jeugdzorgorganisatie. Zij hadden een instrument ontwikkeld voor de identificatie van kwetsbare gezinnen. Ze merkten dat deze niet werd ingezet en vroegen zich af waarom. Wij mochten dat gaan uitzoeken.'
Met een groep van negen studenten is er gewerkt aan dit vraagstuk. De verschillende achtergronden van de studenten zorgden ervoor dat iedereen datgene kon oppakken waar diegene al meer over wist. Edine: 'Het is fijn dat iedereen weer andere dingen kon doen. De ene medestudent kon de interviews transcriberen en de ander wist weer meer over statistiek. Zo had iedereen wel iets dat ze konden inbrengen.' Ook de kennis vanuit hun eigen discipline kon worden toegepast. Marjolein licht toe: 'Ik studeer taalwetenschap, dus ik had weinig voorkennis over het onderwerp. Ik merkte daarentegen wel dat ik qua taal meer ging opletten. Zo bekeek ik bijvoorbeeld of de vragen in het instrument wel goed waren opgesteld.'
Een belangrijk onderdeel van de denktank is een vierdaagse studiereis. Na wat onderzoek gedaan te hebben, is de keuze in de denktank van Marjolein en Edine gevallen op Bergen, Noorwegen. Marjolein: 'De jeugdzorg is daar redelijk hetzelfde als in Nederland.' Edine vult aan: 'Echter zijn er daar relatief veel schandalen geweest die groot zijn uitgemeten in het nieuws.' In Bergen is de groep in gesprek gegaan met een professor die veel te maken heeft met jeugdzorg, maar ze hebben ook gesproken met jongeren uit kwetsbare gezinnen. Voor beide studenten was deze reis het hoogtepunt van hun honoursprogramma. Edine vertelt: 'We hebben daar zo veel geleerd. Dat zou je niet in Nederland op diezelfde manier kunnen leren.' Marjolein vult aan: 'De reis was eigenlijk een eyeopener. Hier kregen we inzicht in hoe we verder konden met onze opdracht.'