Wil je cursussen volgen aan de Radboud Universiteit, je taalvaardigheden verbeteren, vertrouwd raken met het Nederlandse onderwijssysteem, waardevolle competenties ontwikkelen en jenetwerk in Nederland opbouwen of uitbreiden? Dit kan allemaal via Radboud Welcomes Newcomers, een onderwijsprogramma dat speciaal is bedoeld voor studenten met een vluchtelingenachtergrond.
Onderwijs voor vluchtelingenstudenten

Aan de Radboud Universiteit bieden we ieder semester op maat gemaakte programma’s aan die je helpen groeien, je vertrouwd maken met het Nederlandse onderwijs en een sterk netwerk opbouwen. Je krijgt de kans om een cursus te kiezen en te volgen binnen een van onze faculteiten. Naast je academische cursus neem je deel aan aanvullende trainingssessies die je door het culturele landschap leiden, je helpen bij je zoektocht naar verdere studies of werk, en je helpen om je weg te vinden in de Nederlandse samenleving. Je wordt ook gekoppeld aan een buddy die je introduceert in het campusleven en je vergezelt bij sociale activiteiten georganiseerd door het Radboud Welcomes Newcomers-team.
Dit krijg je bij deelname:
- Een OV-chipkaart (openbaarvervoerkaart)
- Een leenlaptop
- Een sportpas voor Radboud Sport en Cultuur
- Een buddy om je te helpen navigeren binnen de universiteit
- Nederlandse taallessen
- Sociale activiteiten
Toelatingseisen
Je kan meedoen met het programma als:
- Je een academische achtergrond of een vooropleidingsdiploma hebt (Het is niet nodig om al een bachelor- of masterdiploma te hebben).
- Je voldoende beheersing van de Engelse taal hebt (minimaal B2-niveau).
- Je bereid bent om gedurende de volledige cursus (ongeveer 1 semester, 20 uur per week) deel te nemen.
- Je verblijft in een van de azielzoekerscentra in Nijmegen, Arnhem of Grave (Velp).
Registratieproces
Het academisch jaar 2025-2026 is als volgt opgebouwd:
Startdatum 1
Duur: 1 september 2025 - 23 januari 2026
Registratieperiode: 7 juli - 13 juli 2025
Intakegesprekken (verplicht bijwonen): 21 juli - 25 juli 2025
Introductiedag (verplicht bijwonen): donderdag 21 augustus 2025
Bekijk het onderwijsaanbod voor het eerste semester
Startdatum 2
Duur: 26 januari - 10 juli 2026
Registratieperiode: 10 november - 16 november 2025
Intakegesprekken (verplicht bijwonen): 24 - 28 november 2025
Introductiedag (verplicht bijwonen): donderdag 15 januari 2026
Bekijk het onderwijsaanbod voor het tweede semester
Stappen:
- Verken het cursusaanbod. Kies een cursus die aansluit bij je interesses en academische achtergrond.
- Vul het inschrijfformulier in. We vragen om een CV en een motivatiebrief waarin je uitlegt waarom je deze cursus wilt volgen. Onvolledige inschrijfformulieren worden niet in behandeling genomen.
- Beoordeling van je aanvraag. Nadat je het inschrijfformulier hebt ingediend, zullen we je aanvraag beoordelen.
- Kennisgeving en volgende stappen. Als je aan de vereisten voldoet en de cursus geschikt voor je is, ontvang je binnen enkele werkdagen een reactie met de volgende stappen.
- Woon de introductiedag bij. Je wordt uitgenodigd voor een introductiedag waar we je een rondleiding over de campus geven, je door de ICT-systemen en online leeromgeving begeleiden en eventuele vragen beantwoorden, zodat je klaar bent voor je eerste lesdag.
Cursusaanbod
* Deze cursus is op het niveau 'gevorderd'. Enige achtergrondkennis is dus vereist.
Cursuscode | Opleiding | Titel | Taal |
FTR-FIPPSB101 | Philosophy | Ethics: Theory and Contemporary Issues | ENG |
JUR-2INSTITUT | Law | Institutional Law of the EU | ENG |
JUR-3FUNDRIGHTS | Law | Fundamental Rights in Europe | ENG |
JUR-4CRIMENG | Law | Criminology | ENG |
JUR-4SECTRA | Law | Secured Transactions in a Historical and Comparative context | ENG |
JUR-4SYSRF | Law | Philosophy of International Law | ENG |
LET-ACWB108 | Cultural Studies | European culture in a global world | ENG |
LET-DTCB107 | German Language and Culture | Sprachpraxis Deutsch | German |
LET-GLTCB233 | Griekse en Latijnse taal en cultuur | Voortleven van de oudheid in de moderne tijd | NL |
LET-RTCBS217 | Romance Languages and Cultures | Struggles of identity in the Hispanic world | ENG |
MED-KCNS4 | Medicine | Early Life: The Key to Preventing Lifelong Physical and Mental Disease * | ENG |
SOW-BKI248 | Artificial Intelligence | Societal Impact of AI | ENG |
SOW-BKI259 | Artificial Intelligence | Artificial Intelligence: Principles & Techniques * | ENG |
SOW-BKI323 | Artificial Intelligence | Brain Computer Interfacing * | ENG |
SOW-BKI334 | Artificial Intelligence | Theoretical Modeling for Cognitive Science * | ENG |
Course code | Faculty | Title | Language |
FTR-FIPPSB102 | FFTR | Political Philosophy | ENG |
LET-CIWB152-IBC | Faculty of Arts | Intercultural Communication | ENG |
LET-CIWB358 | Faculty of Arts | Social interaction in times of climate crisis | ENG |
LET-DTCB103 | Faculty of Arts | Sprachwissenschaft 1: Phonetik und Phonologie | German |
LET-DTCB108B | Faculty of Arts | Geschichte der deutschen Literatur | German |
LET-ETCAMB206 | Faculty of Arts | United States Foreign Relations | ENG |
LET-ETCAMB217 | Faculty of Arts | American and British Popular Culture | ENG |
LET-ETCENB104 | Faculty of Arts | English from Old to New | ENG |
LET-GLTCB113 | Faculty of Arts | Klassieke mythologie in tekst en beeld | Dutch |
LET-GLTCB234 | Faculty of Arts | Identiteit in de Oudheid | Dutch |
MED-BMS10 | Faculty of Medical Sciences | Laboratory Animal Science | ENG |
MED-BMS23 | Faculty of Medical Sciences | Biomedical imaging: seeing is understanding | ENG |
MED-KCNS1a | Faculty of Medical Sciences | Introduction into medical neuroscience | ENG |
MED-KFARM2A | Faculty of Medical Sciences | Molecular pharmacology in drug design | ENG |
MED-KHEV9 | Faculty of Medical Sciences | Journal Club Clinical research | ENG |
MED-KRAD2 | Faculty of Medical Sciences | Artificial Intelligence for Health | ENG |
Course code | Faculty | Title | Language |
FTR-FIPPSB110 | FFTR | History of Contemporary Philosophy | ENG |
LET-ACWB103 | Faculty of Arts | History of the Western Arts 3: 1850-1940 | ENG/Dutch |
LET-CIWER802 | Faculty of Arts | Social media and new media | ENG |
LET-RTCBF221 | Faculty of Arts | Culture and Power in the French-Speaking World | ENG |
LET-GESB932 | Faculty of Arts | The Byzantine and Islamic Worlds in Late Antiquity and the Middle Ages | ENG |
MAN-BCU336 | Management | European Governance | ENG |
MAN-BKV65 | Management | Migration and Society | ENG |
MAN-CI45 | Management | Natural Resources, Conflict and Governance | ENG |
NWI-BP006B | Faculty of Science | Histology | ENG |
NWI-BP030 | Faculty of Science | Ecology | ENG |
NWI-BP031 | Faculty of Science | Genomics and Big Data | ENG |
NWI-MOL003 | Faculty of Science | Mechanics 1 | ENG |
NWI-MOL124 | Faculty of Science | Organic Chemistry 1 | ENG |
NWI-MOL167 | Faculty of Science | Comparative Physiology | ENG |
SOW-BKI122A | Faculty of Social Science | Artificial Intelligence Lab Skills (you will work on Python) | ENG |
SOW-PSB2AS15E | Faculty of Social Science | Theoretical Psychology | ENG/Dutch |
SOW-PSB3BC16E | Faculty of Social Science | Psychopharmacology and Psychopathology | ENG |
SOW-PSB3BE25E | Faculty of Social Science | Evolutionary Foundations of Behaviour | ENG |
SOW-PSB3BE35E | Faculty of Social Science | Intergroup Relations from Multicultural Perspectives | ENG |
SOW-PSB3DH55E | Faculty of Social Science | Adolescence: Chances and Risks | ENG |
SOW-SOB2031 | Faculty of Social Science | Social Capital: From ambiguity towards two research lines | ENG |
SOW-SOB2040 | Faculty of Social Science | Political change and opposition | ENG |
SOW-VSB9009 | Faculty of Social Science | Introducing Gender Theories | ENG |
Course code | Faculty | Title | Language |
FTR-FIPPSB112 | FTR | History of Contemporary Philosophy | ENG |
LET-ACWB104 | Faculty of Arts | History of the Western Arts 4:1940 - Present | ENG/Dutch |
LET-ACWB110-ACS | Faculty of Arts | Gender and the arts | ENG |
LET-KGB1720 | Faculty of Arts | Architecture from 1600-present | ENG |
LET-KGB293 | Faculty of Arts | Asian Architecture: Exchange and Globalization | ENG |
MAN-BCU345 | Management | Cross-Cultural Management and Communication | ENG |
MAN-CI39 | Management | Negotiation and Peacemaking | ENG |
NWI-BP024C | Faculty of Science | Mathematics for Biologists | ENG |
NWI-BP027B | Faculty of Science | Biodiversity | ENG |
NWI-MOL014 | Faculty of Science | Electricity and Magnetism 1 | ENG |
NWI-MOL139 | Faculty of Science | Sustainable Chemistry | ENG |
SOW-BKI138 | Faculty of Social Sciences | Frequentist Statistics **(programming background required) | ENG |
SOW-CWB2027 | Faculty of Social Sciences | Media, entertainment and culture | ENG |
SOW-PSB2AS20E | Faculty of Social Sciences | Philosophy of Mind, Brain, and Behaviour | ENG/Dutch |
SOW-PSB3BC40E | Faculty of Social Sciences | Learning, Remembering, and Forgetting | ENG |
SOW-PSB3BC45E | Faculty of Social Sciences | Consciousness and Perception | ENG |
SOW-PSB3BE40E | Faculty of Social Sciences | Work Psychology | ENG |
SOW-PSB3BE45E | Faculty of Social Sciences | Social Influence | ENG |
SOW-PSB3DH30E | Faculty of Social Sciences | Fear, Anxiety, and related disorders | ENG |
SOW-PSB3DH50E | Faculty of Social Sciences | Psychotherapy | ENG |
SOW-PSB3DH60E | Faculty of Social Sciences | Adulthood and Ageing: Chances and Risks | ENG |
SOW-PSB3FE10E | Faculty of Social Sciences | Psychology of Sexuality | ENG |
SOW-PWVK050 | Faculty of Social Sciences | Gifted education | ENG |
SOW-VSB9047 | Faculty of Social Sciences | Global Sex: The Travels of Desires, Identities, and Politics in a Globalizing World | ENG |
SOW-VSB9048 | Faculty of Social Sciences | Sexuality in Contemporary Media Culture: Pornification, Censorship, Innocent Pleasure? | ENG |