FAQ
Heb je een vraag voor Radboud Academy? Wellicht staat het antwoord op onze FAQ-pagina bij de veelgestelde vragen. Zo niet, dan kun je uiteraard altijd nog contact opnemen om je vraag te stellen.
Dit zijn de antwoorden van Radboud Academy op de veelgestelde vragen. Volg je een cursus of training bij een van de aangesloten opleidingscentra, dan kan het zijn dat de antwoorden afwijken.
Aanbod aan bij- en nascholing
Waar vind ik het bij- en nascholingsaanbod van de Radboud Universiteit?
In deze portal vind je de bij- en nascholingsmogelijkheden van de Radboud Universiteit. Middels handige zoekfilters zoals vakgebied, kosten en startmaand, vind je makkelijk de cursus, training, webinar, lezing of opleiding die bij je past. Het betreft niet alleen het vervolgonderwijs van Radboud Academy zelf, maar dus ook van de aangesloten opleidingscentra.
Valt al het bij- en nascholingsaanbod van de Radboud Universiteit onder Radboud Academy?
Radboud Academy is het overkoepelend centrum voor Leven Lang Ontwikkelen van de Radboud Universiteit, dat al het nascholingsaanbod van de Radboud Universiteit en het Radboudumc ontsluit en toegankelijk maakt voor een breed publiek van hogeropgeleiden.
Onze brede universiteit is opgesplitst in zeven faculteiten, welke bijna allemaal een opleidingscentrum voor professionals hebben. Alle aanbieders van het bij- en nascholingsaanbod vind je op deze pagina, waar het vervolgonderwijs per vakgebied wordt aangeboden.
Samen met de experts uit de faculteiten ontwikkelt Radboud Academy bovendien ook zelf cursussen en trainingen, waarbij de kennis van de diverse vakgebieden op een betekenisvolle manier met elkaar gecombineerd wordt.
Hoe blijf ik op de hoogte van het nieuwe aanbod aan bij- en nascholing?
Als je je gegevens via dit Houd me op de hoogte-formulier achterlaat, houden we je per mail op de hoogte van onze nieuwe cursussen en trainingen. Naast het vervolgonderwijs van Radboud Academy, nemen we ook het aanbod van de andere opleidingscentra mee in de mailing.
Inschrijven
Hoe verloopt het inschrijfproces?
Je kunt je via de webpagina van de betreffende cursus of training inschrijven. Je ontvangt vervolgens een mail dat je bent toegelaten en een plek in de cursus hebt. Mochten we op basis van je inschrijving ontdekken dat je toch niet aan de juiste toelatingsvoorwaarden voldoet, dan nemen we contact met je op.
Het is niet mogelijk om je telefonisch aan te melden voor een cursus of training.
Hoe kan ik een wijziging doorgeven?
Een wijziging in je telefoonnummer, e-mailadres of andere gegevens, kun je per mail doorgeven via radboudacademy@ru.nl.
Wanneer krijg ik meer informatie over de start van de cursus?
Eén tot twee weken voor de start van de cursus ontvang je een voorbereidingsmail voor de eerste bijeenkomst. Heb je een week voor de start van de cursus nog niks ontvangen? Controleer dan je spambox en/of neem contact met ons op.
Gaat de cursus door als er te weinig of te veel aanmeldingen zijn?
Heb je je aangemeld, maar zijn er te weinig deelnemers? Dan kan het zijn dat de cursus of training naar een latere periode verzet wordt. Je ontvangt hier tijdig bericht over.
Heb je je aangemeld, maar zijn er teveel deelnemers? Dan word je op een wachtlijst geplaatst. Het kan zijn dat er deelnemers afvallen, dat er naar een grotere locatie gezocht wordt of dat de cursus in een latere periode herhaald wordt.
Waar vind ik de algemene voorwaarden?
Om een cursus, training, masterclass of ander onderwijsprogramma bij Radboud Academy te volgen, dien je akkoord te gaan met de algemene voorwaarden van Radboud Academy, die je hier kunt downloaden (pdf, 224 kB).
Voor het onderwijs dat je volgt bij een specifiek opleidingscentrum binnen de Radboud Universiteit gelden andere algemene voorwaarden. Deze voorwaarden kun je terug vinden op de website van het betreffende opleidingscentrum.
Annuleren
Kan ik een vervanger sturen als ik zelf niet kan?
Ja, het is mogelijk om een vervanger te sturen. De vervanger moet uiterlijk drie werkdagen voor aanvang van de cursus of training per e-mail bekend zijn gemaakt bij Radboud Academy. De vervanger moet wel aan de geldende toelatingseisen van een cursus of training voldoen. De beslissing over de geschiktheid en toelating van een vervanger ligt bij Radboud Academy.
Kan ik mijn inschrijving nog annuleren?
Als je je inschrijft voor een cursus of training ontvang je een bewijs van je inschrijving. Je kunt binnen 14 dagen na de datum van bevestiging je inschrijving nog zonder opgaaf van redenen kosteloos annuleren. Zie ook de algemene voorwaarden van Radboud Academy (pdf, 224 kB).
Ben je niet zeker van je deelname, dan kun je ook het Houd me op de hoogte-formulier invullen, zodat je vlak voor aanvang van de cursus of training nog een reminder krijgt om je in te schrijven. Maar vol = vol.
Krijg ik geld terug bij annulering?
Je krijgt je geld terug als je binnen 14 dagen na de datum van bevestiging je inschrijving annuleert. Anders gelden er bij annulering de volgende financiële verplichtingen:
a. Annulering tot één maand voor de start van een activiteit: 10% van het overeengekomen bedrag.
b. Annulering tussen één maand en één week voor de start van een activiteit: 25% van het overeengekomen bedrag.
c. Annulering binnen één week voor de start van een activiteit: 50% van het overeengekomen bedrag.
d. Annulering na de start: 100% van het overeengekomen bedrag.
Zie ook de algemene voorwaarden van Radboud Academy (pdf, 224 kB).
Studieprogramma en toelatingseisen
Volgt er een toets na afloop van een cursus of training?
De meeste cursussen of trainingen sluit je af met een presentatie of toepassingsopdracht. Soms is er sprake van een kennistoets. Mocht dat het geval zijn, dan staat dat vermeld op de webpagina van de cursus of training.
Als bewijs van deelname ontvang je na afloop een certificaat van Radboud Academy.
Is er een aanwezigheidsplicht om een certificaat te ontvangen?
Ja, om een certificaat te ontvangen dien je minimaal 80% van de tijd fysiek aanwezig te zijn en, indien van toepassing, de zelfstudieopdrachten te hebben gemaakt.
Kan ik ook bij Radboud Academy terecht als ik geen WO-diploma heb?
Het studieprogramma is op academisch niveau. Je ontvangt science-based kennis van topwetenschappers en experts. Toch kun je in bijna alle gevallen ook zonder een afgeronde WO-bachelor of master een cursus of training volgen bij Radboud Academy. Het is bij de meerdaagse cursussen wel prettig als je in staat bent een wetenschappelijk artikel te lezen en toe te passen. De toelatingseisen en benodigde voorkennis staan omschreven op de webpagina van de betreffende cursus of training.
Zijn er toelatingseisen om aan een cursus of training deel te nemen?
Wanneer er voor een bepaalde cursus of training eisen gesteld worden met betrekking tot de toelating, zoals (een) bepaalde voorkennis, vooropleiding of werkervaring, dan staan deze eisen vermeld op de webpagina over de betreffende cursus of training. Na de intake (schriftelijk of telefonisch) verneem je of je definitief bent toegelaten.
Voor deelname aan de For the Curious-cursussen gelden geen toelatingseisen en is er geen voorkennis nodig.
Prijs, korting en vergoeding
Zijn de lesmaterialen in de prijs inbegrepen?
De kosten van boeken, materialen, koffie, thee, lunch en andere benodigdheden met betrekking tot de cursus of training zijn in de prijs inbegrepen, mits dit expliciet op de website vermeld staat.
Krijgen (oud)studenten van de Radboud Universiteit korting bij Radboud Academy?
Ja, we bieden een korting van 10% op de bij- en nascholing van de Radboud Universiteit die opgenomen staat in de portal van Radboud Academy, waar al het bij- en nascholingsaanbod van de Radboud Universiteit wordt ontsloten. Bachelors, masters, beroepsopleidingen, big-opleidingen en maatwerktrajecten zijn daarbij uitgesloten.
Voor (oud)studenten die met behulp van de STAP-subsidie meedoen aan een cursus of training onder de €1000,-, is het niet mogelijk om deze korting te krijgen. Dit kan wel als het cursusbedrag hoger is dan €1000,-, omdat de korting dan verrekend kan worden met het deel dat je zelf aanvullend moet betalen.
Krijgen medewerkers van de Radboud Universiteit korting bij Radboud Academy?
Ja, we bieden een korting van 10% op de bij- en nascholing van de Radboud Universiteit die opgenomen staat in de portal van Radboud Academy, waar al het bij- en nascholingsaanbod van de Radboud Universiteit wordt ontsloten. Bachelors, masters, beroepsopleidingen, big-opleidingen en maatwerktrajecten zijn daarbij uitgesloten.
Voor medewerkers die met behulp van de STAP-subsidie meedoen aan een cursus of training onder de €1000,-, is het niet mogelijk om deze korting te krijgen. Dit kan wel als het cursusbedrag hoger is dan €1000,-, omdat de korting dan verrekend kan worden met het deel dat je zelf aanvullend moet betalen.
Kan ik iets met mijn transitievergoeding?
Ja, in veel gevallen heb je na je ontslag recht op een transitievergoeding. Ook als je een tijdelijk contract hebt dat niet verlengd wordt. Deze vergoeding kun je inzetten om een cursus of training te volgen om zo de kans te vergroten dat je sneller een nieuwe, passende baan vindt.
STAP-subsidie
Waar kan ik meer informatie vinden over de STAP-subsidie?
Je kunt je STAP-subsidie inmiddels aanvragen voor zo'n veertig bij- en nascholingstrajecten die vanuit de Radboud Universiteit worden aangeboden door RMA, CPO, RCSW, In’to en Radboud Academy. Op deze pagina kun je meer informatie over STAP vinden.
Kan ik mijn STAP-subsidie bij jullie inzetten?
Ja, de meeste van onze cursussen en trainingen zijn aangemeld in het STAP-register. Check op de opleidingspagina of in het STAP scholingsregister of je voor de cursus of training die je wilt volgen je STAP-budget kan inzetten. Als je 'Radboud' bij naam opleiding invult, zie je aan welke cursus of training je op dat moment kan deelnemen.
Kan ik ook een bachelor of master volgen met mijn STAP-budget?
Nee, het is helaas nog niet mogelijk om ook academische bachelor- en masteropleidingen (deeltijd-, aanschuif- en contractonderwijs) in te schrijven in het STAP-scholingsregister.
UWV, de beheerder van de STAP subsidie, stelt specifieke eisen aan de financieel-administratieve procedures. Dit vergt aanpassingen van het administratieve proces en systemen binnen de faculteiten die onderwijs willen openstellen voor studenten met een STAP-subsidie. Naar verwachting zal met ingang van het studiejaar 2023/2024 alles ingeregeld zijn.