Huygensgebouw
Huygensgebouw

Bèta Docentendag 2025

Het Pre-University College of Science van de Radboud Universiteit organiseert op donderdag 30 oktober een docentendag voor de bètavakken: biologie, natuurkunde, scheikunde, wiskunde, informatica en NLT.  Ook geïnteresseerde TOA’s zijn welkom. 

    Algemeen

    De inschrijving is gesloten. Het is niet meer mogelijk om je aan te melden voor deze docentendag. 

    Algemeen programma

    09:15-09:45 Ontvangst
    09:45-11:00 Presentatie PUC en plenaire lezing AI
    11:00-11:15 Korte pauze
    11:15-12:00 Eerste deel gekozen Masterclass
    12:00-13:00 Lunch
    13.00-14.30 Tweede deel gekozen Masterclass
    14:30-14:45 Korte pauze
    14:45-16:00 Netwerkbijeenkomst per vak
    16:00-17:30 Borrel in de bèta studentenkantine

    Plenaire lezing

    De dag start met een (interactieve) plenaire lezing over de toepassing van AI in ons onderwijs: hoe kunnen docenten en leerlingen AI op een nuttige en verantwoorde manier (leren) gebruiken, zodat AI het leren versterkt en niet overneemt? 

    Keuze Masterclass

    Maak kennis met verschillende Masterclasses die we gewoonlijk aan VWO-leerlingen bovenbouw aanbieden en zijn ook voor docenten en toa’s interessant als nascholing of inspiratie. Elke Masterclass bestaat uit een lezing en een praktische sessie. Deze worden gegeven door onderzoekers van de faculteit FNWI en het RadboudUMC. 

    De beschrijving van alle masterclasses kun je vinden onder het tabje 'Programma'

    Keuze Netwerkbijeenkomst

    In het laatste inhoudelijke gedeelte van de dag zullen de docenten per vak in een netwerkbijeenkomst bij elkaar komen om met elkaar kennis te maken en ontwikkelingen/didactiek van het vakgebied te bespreken.

    Bijpraten met collega's of nieuwe contacten leggen kan ook tijdens de lunch en bij de borrel na afloop (samen met de diverse bèta-studieverenigingen van de RU). Tijdens de borrel is er dus ook de mogelijkheid om en indruk te krijgen hoe het (studenten)leven er tegenwoordig uitziet in het Huygens gebouw.

    De docentendag is bètabreed dus indien je dat wenst kun je ook eens in de (wetenschappelijke) keuken van aanverwante vakken kijken. Daarnaast is het ook een kans om gezellig met je wiskunde, informatica en binask collega’s op stap te gaan.

    Voor wie? 

    Docenten (eerstegraads én tweedegraads) én toa’s.

    Kosten

    Docenten 80 euro 
    Studenten 40 euro

    Startdatum

    30 oktober 2025
    Voertaal
    Nederlands

    Factsheet

    Type onderwijs
    Studiedag

    Plenaire lezing 

    AI en onderwijs: versterking van het leerproces?
    Onderwerp van deze lezing is de invloed van AI op het onderwijs. Tijdens deze interactieve sessie denken we na over de kansen en uitdagingen die AI biedt voor het onderwijs. De opkomst van AI-gestuurde systemen heeft verstrekkende gevolgen voor het onderwijs en roept op tot reflectie over wat we doen en waarom we dit doen. Hoe kunnen docenten en leerlingen AI op een nuttige en verantwoorde manier (leren) gebruiken, zodat AI het leren versterkt en niet overneemt? 
    dr. Jacqueline Nijenhuis-Voogt is lerarenopleider en vakdidacticus informatica bij de Radboud Docenten Academie waar zij als onderzoeker meewerkt aan het project ‘AI-Teach’. Dit internationale onderzoeksproject heeft als doel om toekomstige docenten op te leiden om bekwaam en bewust om te gaan met AI in het onderwijs. 

    Vakgebied Biologie en NLT

    Masterclass Anatomie & Embryologie 
    Tijdens deze masterclass word je ’s ochtends rondgeleid door geneeskundestudenten in het Museum voor Anatomie en Pathologie van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Naast een onderdompeling in de anatomie, krijg je ook uitleg over embryonale ontwikkeling van de mens. Na de lunch ga je de handen uit de mouwen steken, tijdens het practicum “Embryologie van vogels”, waarin je de ontwikkeling van kippe-embryo’s microscopisch gaat bestuderen. Hierdoor krijg je een goed inzicht, in zowel de embryonale ontwikkeling van vogels, als die van de mens. Door de kippe-embryo’s levend te bestuderen, krijg je letterlijk een prachtige doorkijk van de hart- en bloedsomloop in actie.

    Masterclass Wroeten in het brein 
    In de ochtend wordt je bijgepraat over het hersenonderzoek dat op de RU wordt uitgevoerd. Na te zijn bijgepraat over de nieuwste inzichten in het brein, gaan we in de middag een hersen-practicum uit te voeren, waarbij je echt letterlijk zult kunnen “Wroeten in het Brein”. Je krijgt hierdoor een goed overzicht van de verschillende hersenstructuren, en de functies die de verschillende delen van de hersenen hebben in ons dagelijks functioneren.

    Netwerkbijeenkomst beschrijving Biologie
    Tijdens de Biologie netwerkbijeenkomst waar we met alle biologen samenkomen, verzorgt Tom Bielik (Instituut voor Science Educatie) een workshop waarin hij ons laat zien hoe gemakkelijk biologische systemen en fysiologische processen kunnen worden gemodelleerd met behulp van zijn online software Sagemodeler (freeware, zie ook de laatste uitgave van de NVOX). Daarna is het tijd voor een gezellige afsluiting in de kantine van de Biologie-studenten.

    Vakgebied Informatica

    Masterclass AI en didactiek van de informatica
    Christian Köppe verzorgt een hands-on workshop voor informatica docenten over generatieve AI en vakdidactiek informatica. In deze workshop ga je actief aan de slag met de vraag: hoe kun je lesactiviteiten en aanpakken vormgeven zodat leerlingen beter leren programmeren met behulp van generatieve AI-toepassingen? 
    We starten met een korte theoretische verdieping in verschillende GenAI-praktijken en wat bekend is over vakdidactiek rond het leren programmeren. Vervolgens ga je zelf aan de slag: je koppelt deze inzichten om tot concrete lesactiviteiten te komen. Aan het einde van de workshop ga je naar huis met bruikbare lesideeën, afgestemd op jouw onderwijspraktijk, die je direct de volgende dag kunt inzetten.

    Netwerkbijeenkomst beschrijving Informatica
    In de netwerkbijeenkomst informatica is er volop ruimte om kennis en ervaringen te delen, informeel met collega’s te sparren en elkaar te inspireren met praktijkvoorbeelden. Je kunt je eigen vraagstukken, PTA’s en lesmateriaal meenemen om te bespreken. Het is een moment om vakgenoten uit de regio te ontmoeten, feedback te krijgen en nieuwe ideeën op te doen voor je lessen, en samen verder te bouwen aan een sterk netwerk van informatica-docenten. 

    Vakgebied Natuurkunde & NLT

    Masterclass KORSTMOS: Kosmisch Onderzoek Radboud STudenten MeetOpStelling
    (onderdeel van de MC International Cosmic Day, max 16 deelnemers)
    We starten met een college over kosmische straling, het korstmos project en de toepassing daarvan in het bètavak natuurkunde, nlt en het pws. Daarna gaan we het veld in om de verschillende detectoren van de opstelling te bekijken en te kijken hoe de dataverzameling tot stand komt. Tot slot kan een keuze worden gemaakt tussen twee practica die ook in de natuurkunde lessen kunnen worden gebruikt.

    Masterclass Medische MRI 
    In het college zullen enkele basisprincipes van MRI worden uitgelegd en daarna worden live experimenten uitgevoerd met een MRI-scanner die ook wordt gebruikt voor beeldvorming van proefdieren. In ons geval zullen er opnames gemaakt worden van fruit en zal men zien hoe het uiterlijk van MRI afbeeldingen wordt beïnvloed door aanpassing van de instellingen van de MRI scanner.

    Belangrijk: voor toegang tot het dierenlaboratorium waar de practica gehouden zullen worden, dienen we rekening te houden met de algemene toegangsregel dat bezoekers geen contact mogen hebben met knaagdieren of dieren die gevoerd worden met (dode) knaagdieren binnen 36 uur voor toegang tot het dierenlaboratorium. Met contact wordt naast fysiek contact ook bedoeld het verblijf in dezelfde ruimte met deze dieren. Hiervoor dienen alle deelnemers tijdens deze dag ook te tekenen. In de praktijk betekent dit dat het erg lastig wordt deel te nemen aan deze MC als je cavia’s, ratjes of hamsters als huisdier hebt (konijnen vallen niet onder deze regel). Of je moet iets regelen voor de 36 uur voor de Masterclass.

    Masterclass Nucleaire beeldvorming 
    In het inleidend college zullen de basisprincipes van de PET en SPECT scanner uitgelegd worden en zul je leren hoe een radiotracer is opgebouwd. Tijdens het praktische gedeelte wordt er gerekend aan radioactiviteit en leer je hoe deze berekeningen gebruikt worden om de scans van patiënten voor te bereiden. Tijdens een demonstratie bij de PET/SPECT scanner leer je vervolgens wat het effect van radioactief verval is op de beeldkwaliteit en zul je ook leren wat de redenen zijn om naast een PET of SPECT scan een CT scan te maken.

    Belangrijk: voor toegang tot het dierenlaboratorium waar de practica gehouden zullen worden, dienen we rekening te houden met de algemene toegangsregel dat bezoekers geen contact mogen hebben met knaagdieren of dieren die gevoerd worden met (dode) knaagdieren binnen 36 uur voor toegang tot het dierenlaboratorium. Met contact wordt naast fysiek contact ook bedoeld het verblijf in dezelfde ruimte met deze dieren. Hiervoor dienen alle deelnemers tijdens deze dag ook te tekenen. In de praktijk betekent dit dat het erg lastig wordt deel te nemen aan deze MC als je cavia’s, ratjes of hamsters als huisdier hebt (konijnen vallen niet onder deze regel). Of je moet iets regelen voor de 36 uur voor de Masterclass.

    Netwerkbijeenkomst beschrijving Natuurkunde
    De netwerkbijeenkomst natuurkunde zal bestaan uit een actieve workshop modeldidactiek. We gaan daarbij een klok bouwen dus ook voor TOA's erg interessant. Deze workshop wordt gegeven door natuurkunde docent Cathy Baars. 

    Vakgebied Scheikunde 

    Masterclass Chemie van de liefde
    In de masterclass Chemie van de liefde, maak je in twee hoorcolleges kennis met Moleculen van de liefde en de Chemische Synthese daarvan. De kern van deze masterclass is echter een practicum in twee delen, waarin een stoomdestillatie wordt uitgevoerd om aromatische stoffen te isoleren en de ‘enfleurage’ daarvan tot een eigen Valentijns parfum. Ter verdieping wordt ook een college gegeven over de theorie achter een stoomdestillatie. In deze masterclass Liefde voor de chemie ga je dit stoomdestillatie-practicum zelf uitvoeren en het verdiepende college over stoomdestillaties volgen. Stoomdestillaties zijn iets heel anders dan gewone destillaties, zullen sommigen zich nog van hun opleiding herinneren. Met het prachtige instrumentarium van het scheikunde practicum van de Radboud Universiteit, kun je jouw liefde voor de chemie en je praktische chemische vaardigheden weer eens uittesten.

    Netwerkbijeenkomst beschrijving Scheikunde
    Het vak steunpunt scheikunde van de Radboud Universiteit is onder scheikundigen vooral bekend voor zijn Nationale Scheikunde dag en de masterclasses voor leerlingen. Anders dan bijvoorbeeld bij natuurkunde, zijn er bij scheikunde geen netwerkbijeenkomsten voor docenten. Daar willen we graag verandering in brengen en deze netwerkbijeenkomst is dan ook bedoeld om met elkaar ideeën uit te wisselen: Wat heeft de Radboud Universiteit in gedachten om aan te bieden, maar vooral ook waar hebben jullie  behoefte aan en interesse voor?

    Vakgebied Wiskunde

    Masterclass Origami + Digital Scavenger Hunt 
    Vouw duizend origami kraanvogels in één jaar en laat je wens door de goden vervullen. Dat is de Japanse filosofie die achter het vouwen van papier schuilgaat. Dat aantal volgt uit de vermeende levensduur van kraanvogel: namelijk duizend jaar. Stiekem schuilt er ook veel wiskunde achter het vouwen van deze papiertjes. Na een korte introductie over wat allemaal mag en kan met origami ga je zelf aan de slag met vouwpapier en met wiskunde. Vouw gelijkzijdige driehoeken, ontdek wat er gebeurt als je een kraanvogel kleurt en onderzoek (on)mogelijke vouwpatronen!

    Masterclass Logica + Digital Scavenger Hunt 
    Op het Eiland van Ridders en Schurken is elke bewoner een ridder of een schurk. Ridders spreken altijd de waarheid, terwijl schurken altijd liegen. Je komt twee bewoners tegen, Clair en Bernard. Clair zegt “We zijn beide ridders,” waarop Bernard zegt “Nee, Clair is een schurk!” Wie van hen is een ridder, en wie is een schurk? 
    Raadsels en puzzels: Ze lijken misschien speels, maar zo anders dan de "echte" wiskunde zijn ze niet! Ze laten ook goed zien hoe men in de wiskunde over waarheid en onwaarheid denkt. De wiskundige, filosoof, en tovenaar Raymond Smullyan heeft veel van zulke logische raadsels bedacht, en tijdens deze masterclass gaan we naar een aantal daarvan kijken.

    Masterclass De magische kubus van Rubik + Digital Scavenger Hunt 
    Zou je graag willen leren hoe je die verdraaide Rubik's kubus op kunt lossen en ben je benieuwd hoe je wiskunde hierbij zou kunnen gebruiken? Leer het in de masterclass De magische kubus van Rubik. In deze masterclass gaan we ons richten op de 2x2x2 variant van de iconische kubus, ontwikkeld in de jaren 70 door de Hongaarse architect Erno Rubik. Je zult niet alleen leren de kubus op te lossen maar ook welke wiskunde daarbij hoort. Ook zal je leren hoe je zelfstandig een methode kunt ontwikkelen om bepaalde delen eventueel sneller te kunnen doen. Het inzicht wat je zult opdoen zal je ook op de originele 3x3x3 kubus kunnen toepassen.

    Wat is de Digital Scavenger Hunt?
    Een digitale wiskundige puzzeltocht door het centrum van Nijmegen. Tijdens deze tocht lopen leerlingen in groepjes een eigen route, op zoek naar uitdagende wiskundevragen. Wanneer ze een vraag hebben gevonden, krijgen ze de mogelijkheid deze te beantwoorden en punten te scoren! Ze worden uitgedaagd met verschillende wiskundige thema’s, waaronder meetkundige vragen, goniometrische vragen en uitdagende raadsels. Docenten krijgen live een overzicht van waar de teams zich op de kaart bevinden en hoeveel punten iedere groep heeft gescoord. Om een beeld te krijgen van deze puzzeltocht doen wij een scavenger hunt op het universiteitsterrein rond de bètafaculteit. Je hebt hierbij een telefoon nodig met internet. 

    Netwerkbijeenkomst beschrijving Wiskunde
    Tijdens deze netwerkbijeenkomst wordt de workshop “Activerende didactiek voor in de wiskundeles” gegeven door Frederieke van Perlo.
    Herkenbaar? "Jullie kunnen nu zelf aan de slag met opgave 11 en 12…" — en nog geen minuut later is de aandacht weg en hebben leerlingen meer oog voor hun buurman of -vrouw dan voor de wiskunde. Als docent heeft Frederieke in de loop der jaren veel geëxperimenteerd met verschillende werkvormen. Sommige bleken verrassend effectief, andere minder. Maar juist door dat experimenteren heeft ze een schat aan ervaring én materiaal opgebouwd. Dat deelt ze graag met collega’s. Tijdens deze workshop maak je kennis met praktische, activerende werkvormen die zorgen voor:

    • meer betrokkenheid bij leerlingen
    • hogere productiviteit in de klas
    • en… meer plezier in het lesgeven!

    Geen ingewikkelde theorieën, maar werkvormen die je morgen al kunt inzetten. Je gaat ze zelf ervaren, zodat je direct voelt wat het met je doet. Hopelijk bruis je na de workshop van de ideeën om je eigen lessen nog levendiger en effectiever te maken.