Twee studenten in onderwijsruimte in gesprek
Twee studenten in onderwijsruimte in gesprek

Burgerschapsvorming: controversiële onderwerpen in de klas

Vanuit het perspectief van burgerschapsvorming streven we ernaar dat leerlingen betrokken en genuanceerd de dialoog met elkaar kunnen aangaan om maatschappelijke kwesties kritisch te beschouwen. De weg daar naartoe kan uitdagend zijn: waar ruimte wordt geboden voor een eigen perspectief en mening, kan wrijving ontstaan. Zeker bij onderwerpen die als controversieel ervaren kunnen worden, zoals oorlogssituaties, religieuze of politieke voorkeuren of genderidentiteit.

    Algemeen

    In deze masterclass voor docenten in het voortgezet onderwijs leer je hoe je jezelf kunt voorbereiden en  toerusten om met zelfvertrouwen om te gaan met geplande én ongeplande discussies met je leerlingen over controversiële onderwerpen.

    In de burgerschapsdoelen voor het voorgezet onderwijs wordt van leerlingen gevraagd dat zij zich kunnen verhouden tot maatschappelijke vraagstukken, dat zij democratische waarden en democratisch handelen kunnen verkennen en dat ze respectvol kunnen denken en handelen in een diverse samenleving. Deze burgerschapsdoelen raken veelal aan controversiële onderwerpen die, gepland of ongepland, tot klassikale discussies kunnen leiden. 

    Bekwaam en effectief klassikale discussies leiden

    Deze masterclass is bedoeld voor docenten in het voortgezet onderwijs die willen leren om in hun onderwijs bekwaam en effectief dergelijke discussies te leiden. Dit kan een uitdaging zijn omdat ze tot wrijving en emoties kunnen leiden, zowel bij de docent als bij de leerlingen. Met dit onderwerp aan de slag gaan kan allerlei vragen oproepen. Hoe creëer je een klassenklimaat dat zich leent voor zulke dialogen? Hoe ontwerp je jouw onderwijs zo dat je deze gesprekken goed kunt navigeren? Welke kaders zijn daarvoor nodig vanuit school? Hoe zorg je dat zowel jijzelf als jouw leerlingen zich veilig voelen om moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken? In deze masterclass exploreren we aan de hand van praktische vraagstukken en theoretische inzichten welke kennis en vaardigheden je in kunt zetten om deze vragen voor jezelf te kunnen beantwoorden.

    Leren van en met elkaar

    Kenmerkend voor deze masterclass is dat we leren van en met elkaar. Er is ruimte voor casussen uit je eigen praktijk en het uitwisselen van ervaringen. Daarnaast bieden de docenten van de masterclass diverse soorten input aan, zoals concepten,  praktische handvatten en modellen die je helpen om met dit onderwerp in je eigen onderwijs aan de slag te gaan.
     

    Startdatum

    21 januari 2025
    Plaats
    Campus Radboud Universiteit
    Kosten
    € 475
    Vrijgesteld van btw
    Ja
    Onderwijsvorm
    Combinatie van op locatie en online
    Voertaal
    Nederlands
    Aantal bijeenkomsten
    4
    Deadline inschrijving
    07 januari 2025, 00:00

    Factsheet

    Type onderwijs
    Workshop
    Toelatingseisen
    Je bent docent in het voortgezet onderwijs
    Studie uren
    20
    Eindresultaat
    Certificaat

    Bijeenkomst 1 

    Fysieke bijeenkomst op de Radboud Universiteit, 21 januari 2025 van 15.00 tot 17.00 uur.  In deze bijeenkomst onderzoeken we samen wat we onder controversiële onderwerpen verstaan. We zoeken daarbij actief de verbinding met burgerschapsvorming en de kerndoelen burgerschap voor het voortgezet onderwijs. Verder inventariseren we welke kaders nodig zijn om constructief met controversiële onderwerpen om te kunnen gaan.

    Bijeenkomst 2 

    Onlinebijeenkomst op 28 januari 2025 van 15.00 tot 16.30 uur. Tijdens deze bijeenkomst verdiepen we ons in overeenkomsten en verschillen tussen geplande en ongeplande discussies over controversiële onderwerpen. We komen tot ontwerpprincipes voor het vormgeven van discussies en formuleren uitgangspunten voor het (bege)leiden van deze gesprekken in de klas. 

    Bijeenkomst 3

    Fysieke bijeenkomst op de Radboud Universiteit, 11 februari 2025 van 15.00 tot 17.00 uur.  We modelleren een deel van een geplande discussie over een controversieel onderwerp. Daarna ga je aan de slag met een eigen leervraag en/of ontwerp. Ter voorbereiding op de volgende bijeenkomst ga je aan de hand van je eigen leervraag iets onderzoeken/ontwerpen/uitproberen. 

    Bijeenkomst 4

    Onlinebijeenkomst op 18 maart 2025 van 15.00 tot 16.30 uur. In deze bijeenkomst wissel je onderling je ervaringen met je leervraag uit, staan we stil bij vragen, dilemma’s en kansen en blikken we terug op de belangrijkste inzichten en opbrengsten uit de cursus.