In deze masterclass voor docenten in het voortgezet onderwijs leer je hoe je jezelf kunt voorbereiden en toerusten om met zelfvertrouwen om te gaan met geplande én ongeplande discussies met je leerlingen over controversiële onderwerpen.
In de burgerschapsdoelen voor het voorgezet onderwijs wordt van leerlingen gevraagd dat zij zich kunnen verhouden tot maatschappelijke vraagstukken, dat zij democratische waarden en democratisch handelen kunnen verkennen en dat ze respectvol kunnen denken en handelen in een diverse samenleving. Deze burgerschapsdoelen raken veelal aan controversiële onderwerpen die, gepland of ongepland, tot klassikale discussies kunnen leiden.
Bekwaam en effectief klassikale discussies leiden
Deze masterclass is bedoeld voor docenten in het voortgezet onderwijs die willen leren om in hun onderwijs bekwaam en effectief dergelijke discussies te leiden. Dit kan een uitdaging zijn omdat ze tot wrijving en emoties kunnen leiden, zowel bij de docent als bij de leerlingen. Met dit onderwerp aan de slag gaan kan allerlei vragen oproepen. Hoe creëer je een klassenklimaat dat zich leent voor zulke dialogen? Hoe ontwerp je jouw onderwijs zo dat je deze gesprekken goed kunt navigeren? Welke kaders zijn daarvoor nodig vanuit school? Hoe zorg je dat zowel jijzelf als jouw leerlingen zich veilig voelen om moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken? In deze masterclass exploreren we aan de hand van praktische vraagstukken en theoretische inzichten welke kennis en vaardigheden je in kunt zetten om deze vragen voor jezelf te kunnen beantwoorden.
Leren van en met elkaar
Kenmerkend voor deze masterclass is dat we leren van en met elkaar. Er is ruimte voor casussen uit je eigen praktijk en het uitwisselen van ervaringen. Daarnaast bieden de docenten van de masterclass diverse soorten input aan, zoals concepten, praktische handvatten en modellen die je helpen om met dit onderwerp in je eigen onderwijs aan de slag te gaan.