Mosque
Mosque

De Islam en Europa Opnieuw Bekeken - Aanmeldingen gesloten

De relatie tussen de Islam en Europa is een bron van politieke en academische debatten. Deze cursus neemt studenten mee op een reis door het islamo-Europese landschap. Ze worden in staat gesteld om zich bezig te houden met drie belangrijke verhalen over Islam en Europa en om deze in twijfel te trekken, en om kritisch na te denken over de relatie tussen ras, religie en secularisme.

Wil je op de hoogte blijven over de Radboud Summer School 2026?
Meld je dan hier aan 

    Algemeen

    De relatie tussen de islam en Europa blijft veel politieke en academische debatten bezighouden. Recente gebeurtenissen zoals het geweld in Palestina, Europese debatten over de joods-christelijke traditie, het falen van multiculturalisme en religie in de publieke sfeer blijven de islam in de schijnwerpers zetten. Deze cursus neemt studenten mee op een spannende reis door het islamo-Europese landschap in de geschiedenis en het heden.

    De studenten worden in staat gesteld om drie belangrijke verhalen over de islam en Europa te bespreken en deels uit te dagen: de islam als een recent fenomeen, de islam als een fenomeen van buitenaf en moslims als een ander volk. Het eerste gaat over de islam als een recent fenomeen in Europa met de instroom van postkoloniale en arbeidsmigranten vanaf de jaren 1950. De tweede, en dat is een uitbreiding van de vorige verhaallijn: De islam komt van buiten Europa. Het idee is dat de islam, in tegenstelling tot het christendom en jodendom, geen inheemse Europese religie is. Ten derde wordt gezegd dat moslims anders zijn dan Europese mensen die autochtoon worden genoemd vanwege hun kleur, afkomst en religie. We nemen deze drie verhaallijnen als uitgangspunt om de complexiteit van Islam & Europa en de relatie tussen ras, religie en secularisme te laten zien. 

    Leerdoelen

    1. De oorsprong en geschiedenis van de islam in de premoderne en vroegmoderne Europese context beschrijven
    2. Enkele algemene theorieën en basisbegrippen over religie / en de islam in Europa vanuit historisch perspectief beschrijven
    3. Verschillende conceptualiseringen en grenzen van 'islam', 'Europa' en hun relaties met de verwikkelingen van ras en religie analyseren
    4. Uitleggen hoe de geschiedenis van Europa en de islam verbonden is met hedendaagse debatten en ontwikkelingen

    Startdatum

    30 juni 2025, 08:30
    Plaats
    Nijmegen
    Kosten
    € 888
    Korting(en)
    15% bij aanmelding vóór 1 April 2025
    Vrijgesteld van btw
    Ja
    Onderwijsvorm
    Op locatie
    Voertaal
    Engels
    Deadline inschrijving
    15 mei 2025, 23:59
    Maximaal aantal deelnemers
    25

    Factsheet

    Type onderwijs
    Summerschool
    Toelatingseisen
    De deelnemer moet beschikken over reflectieve en analytische vaardigheden van academisch niveau en moet bereid zijn om meer te leren over Islam & Europa en om zijn overtuigingen in twijfel te laten trekken.
    Studielast (ECTS)
    2
    Eindresultaat
    Certificaat, Edubadge

    Contactinformatie

    Radboud Summer School
    Postbus 9102
    6500 HC NIJMEGEN

    radboudsummerschool [at] ru.nl (radboudsummerschool[at]ru[dot]nl)

    Week 2:
     

    Start datum : maandag 30 juni
     

    Eind datum: vrijdag 4 juli

    Summer School 2025 Timetable
    dr. M.J.M. de Koning (Martijn)

    Kosten

    Early bird | €754,80

    De deadline voor onze early bird aanmelding is 31 maart 2025.

    Regulier | €888

    De deadline voor onze reguliere aanmelding is 15 mei 2025.

    Inclusief

    De cursus, koffie en thee tijdens de pauzes, warme lunch elke dag, welkomstdiner op maandag, officiële opening, officiële sluiting.

    Exclusief

    Transport, accommodatie, sociale evenementen en overige kosten. 

    Kortingen en beurzen

    Er zijn kortingen en beurzen beschikbaar voor onze partners. Klik hieronder om te zien of je in aanmerking komt. 

    Kortingen en beurzen

    Toelating

    Niveau van deelnemer

    Bachelor, Advanced Bachelor, Master.

    Toelatingseisen

    De deelnemer moet beschikken over reflectieve en analytische vaardigheden van academisch niveau en moet bereid zijn om meer te leren over Islam & Europa en om zijn overtuigingen in twijfel te laten trekken.

    Toelatingsdocumenten

    Motivatiebrief.