Docentendag Wiskunde: Wiskundedialoog

Kom naar de jaarlijkse docentendag voor vo-docenten wiskunde, waar we boeiende sprekers verwelkomen die hun expertise willen delen. Neem deel aan drie workshoprondes, waar je kunt kiezen uit diverse thema's binnen het eerste- en tweedegraads gebied. Sluit de dag af met gezellig napraten onder het genot van een hapje en een drankje tijdens de borrel. 

    Algemeen

    De studiedag is samengesteld voor eerste- en tweedegraads docenten wiskunde en zullen docenten bijgepraat worden over de nieuwste ontwikkelingen binnen het voortgezet onderwijs. Ieder jaar nodigen we interessante sprekers uit die hun expertise en bevindingen willen delen met collega’s. Ondersteunt door een opening en slotlezing zullen er drie workshoprondes plaatsvinden waar je kunt kiezen uit verschillende thema’s rondom het eerste- en tweedegraads gebied. Afsluitend is er ruimte om met elkaar bij te praten onder het genot van een hapje en een drankje tijdens de borrel.

    Programma 

    09:30 – 10:00     Ontvangst
    10:00 – 11:00     Beginlezing 
    11:15 – 12.15     Workshop ronde 1
    12:15 – 13:00     Lunch
    13:00 – 14:00     Workshop ronde 2
    14:15 – 15:15     Workshop ronde 3

    Spreken op de wiskundedialoog?

    Heb je interessant materiaal ontwikkeld of kennis die je wilt delen tijdens deze studiedag, neem dan contact op met tim.vanlier [at] ru.nl (tim[dot]vanlier[at]ru[dot]nl). Wanneer jouww workshop gekozen wordt, krijg je gratis toegang krijgen tot de rest van het programma.

    Voorinschrijving

    Het is mogelijk om je alvast in te schrijven voor de wiskundedialoog. Bij een voorinschrijving ontvang je een Radboud mok, notebook of waterfles. Omdat het gehele programma nog niet vastligt zal op een later tijdstip de officiële inschrijving volledig gemaakt worden waarin je aan kunt geven welke workshops je bij wilt wonen en eventuele dieetwensen.

    Voorinschrijven!

     

    Startdatum

    Nader te bepalen
    De docentendag 2023 heeft al plaatsgevonden. De datum voor 2024 is nog niet bekend.
    Kosten
    € 90
    Inclusief lunch, borrel en certificaat
    Onderwijsvorm
    Op locatie
    Voertaal
    Nederlands

    Factsheet

    Type onderwijs
    Studiedag
    Eindresultaat
    Certificaat

    Contactinformatie

    Heb je vragen over deze docentendag? Stuur een e-mail naar pucofscience [at] ru.nl.

    Workshops 2023

    Onderstaande workshops waren onderdeel van het programma in 2023. Zodra het programma van 2024 bekend is, wordt dat hier bekendgemaakt. 

    Basisvaardigheden, wat zijn dat eigenlijk?

    Heleen van der Ree – NVvW

    Basisvaardigheden staan in de belangstelling, maar wat zijn het eigenlijk. In deze workshop bekijken we de basisvaardigheden rekenen-wiskunde en de samenhang daarvan met andere vakken. Hoe kunnen scholen ervoor zorgen dat de basisvaardigheden van de leerlingen rondom rekenen-wiskunde omhoog gaan.

    De Magische kubus van Rubik

    Nick Lindemulder – PHD wiskunde RU

    Zou je graag willenleren hoe je die verdraaide Rubik's kubus op kunt lossen en ben je benieuwd hoe je wiskunde hierbij zou kunnen gebruiken?

    In deze workshop gaan we ons richten op de 2x2x2 variant van de iconische en de tot de verbeelding sprekende kubus ontwikkeld in de jaren 70 door de Hongaarse architect Erno Rubik. Je zult niet alleen leren de kubus op te lossen maar ook welke wiskunde daarbij hoort. Ook zal je leren hoe je zelfstandig een methode kunt ontwikkelen om bepaalde delen eventueel sneller te kunnen doen. Het inzicht wat je zult opdoen zal je ook op de originele 3x3x3 kubus kunnen toepassen.

    Probleem oplossen leer je niet door complexe problemen op te lossen

    Rudi Helderton – Wiskundedocent Lingecollege

    Wiskundige denkactiviteiten spelen een steeds grotere rol in het curriculum en bij het ontwerpen van de examenprogramma’s wordt hier steeds meer rekening mee gehouden. Maar wat is dat eigenlijk, wiskundig denken? En wat kan je in je lessen doen om van je leerlingen betere probleemoplossers te maken? In deze sessie zullen we vanuit de vraag wat leren nu precies is, toewerken naar een model om het probleemoplossend vermogen bij je leerlingen te stimuleren.

    Workshop voor beginnende docenten over arbeidsvoorwaarden en valkuilen

    'Het Walhalla college zoekt een enthousiaste 2e graads wiskundedocent, 0,6 fte'. Wat gaat er achter zo’n advertentie schuil? Waar moet je op letten bij het lezen van de arbeidsvoorwaarden? Wat zijn valkuilen?

    Op deze vragen gaan we in tijdens deze workshop. Daarnaast bespreken we hoe de NVvW ondersteuning biedt en met welke vragen je waar terecht kunt.

    Workshopgever: Henry van Bergen (NVvW)

    Puzzelwandeling over de campus

    Gemaakt door Tim van Lier – Coördinator wiskunde PUC of Science

    Loop samen met collega’s over de campus en los leuke uitdagende puzzels/vraagstukken op! In groepjes probeer je zo veel mogelijk punten te verzamelen door het juist beantwoorden van de vragen die verspreidt zijn over de campus. Via je mobiele telefoon (GPS) zoek je op een plattegrond waar de vragen zich bevinden. Ben je in de buurt van een vraag, dan kun je deze met je groep beantwoorden. Het team dat de meeste punten heeft weten te bemachtigen zal de overwinningsprijs in ontvangst mogen nemen!

    Echt belangrijke problemen oplossen op de achterkant van een bierviltje

    Jeroen Spandaw - vakdidacticus wiskunde TU Delft

    Heb jij ook leerlingen die door een vergissinkje met eenheden zonder blikken of blozen of enige andere vorm van reflectie opschrijven dat de vuurtoren 225 miljoen kilometer hoog moet zijn? Wil je ook weer wat meer gezond verstand in jouw wiskundelessen? Vind je ook dat onze leerlingen moeten kunnen meedenken met enig gevoel voor getallen over grote maatschappelijke problemen als de klimaatproblematiek? In deze sessie laten we zien hoe leerlingen kunnen leren omgaan met eenheden, ordes van grootte en aspecten van modelleren. We bespreken aan de hand van kant en klaar lesmateriaal een toepassing hiervan in het domein van duurzame energie. Bijvoorbeeld: hoeveel oppervlakte hebben we nodig om alle in Nederland benodigde elektriciteit uit zonnecellen te halen en hoeveel energie kunnen we halen uit de getijden in de Waddenzee?

    Heb jij ook leerlingen die door een vergissinkje met eenheden zonder blikken of blozen of enige andere vorm van reflectie opschrijven dat de vuurtoren 225 miljoen kilometer hoog moet zijn? Wil je ook weer wat meer gezond verstand in jouw wiskundelessen? Vind je ook dat onze leerlingen moeten kunnen meedenken met enig gevoel voor getallen over grote maatschappelijke problemen als de klimaatproblematiek? In deze sessie laten we zien hoe leerlingen kunnen leren omgaan met eenheden, ordes van grootte en aspecten van modelleren. We bespreken aan de hand van kant en klaar lesmateriaal een toepassing hiervan in het domein van duurzame energie. Bijvoorbeeld: hoeveel oppervlakte hebben we nodig om alle in Nederland benodigde elektriciteit uit zonnecellen te halen en hoeveel energie kunnen we halen uit de getijden in de Waddenzee?

    Het begrip afgeleide door een Vlaamse bril bekeken

    Karel Appeltans – Wiskundedocent UHasselt/Virga Jessecollege

    Willen jullie ook eens over het muurtje kijken? Wat gebeurt er in Vlaanderen op onderwijsgebied? Op dit moment is de modernisering van het Vlaams onderwijs aanbeland in het vijfde jaar van het middelbaar onderwijs. Wat de concrete gevolgen zijn voor het vak wiskunde willen wij in deze workshop toelichten. Wij focussen ons hiervoor op de Vlaamse leerplandoelstellingen over het onderwerp ‘afgeleide’ en haar toepassingen Deze doelstellingen worden toegelicht aan de hand van een eigen ontworpen Geogebraboek. Hopelijk kan deze Vlaamse invalshoek verrijkend zijn voor jullie wiskundelessen over dit onderwerp.

    Examen in twee delen: een prototype

    Irene van Stiphout en Sjaak Kamerling - Cito

    De grafische rekenmachine staat al enige tijd onder druk: duur, alleen in gebruik bij wiskunde, niet gebruikt in het vervolgonderwijs. Een mogelijk alternatief is inzet van een computeralgebrasysteem (CAS). Een eindexamen waarbij dit alternatief een rol speelt, kan bestaan uit twee delen: een deel zonder ict en een deel met ict (bijvoorbeeld CAS).

    Om dit alternatief verder te verkennen heeft Cito onderzocht hoe een dergelijk examen in twee delen eruit zou kunnen komen te zien. Met een groep constructeurs zijn opgaven ontwikkeld die een beroep doen op de specifieke mogelijkheden van computeralgebra. Dat bleek nog best ingewikkeld want de wiskunde wordt al gauw te complex.

    In onze workshop willen we met deelnemers in discussie over de vraag hoe ict zinvol kan worden ingezet in het wiskundeonderwijs en vooral welke vorm van examinering hierbij passend is. Omdat het gebruik van ict van betekenis is in de hele leerlijn, zijn ook leraren uit de onderbouw havo/vwo van harte uitgenodigd!

    Creatieve werkvormen bewegend leren

    Iris Sporken – Wiskundedocent bij VMBO Aeres Velp

    Ben je op zoek naar creatieve werkvormen en ideeën om leerstof op een andere manier af te toetsen, dan is dit de workshop voor jou!

    De ‘dynamische schooldag’ en ‘bewegend leren’ zijn op veel PO scholen inmiddels bekende begrippen, maar in het VO staat het wat moeizamer.
    Het roept naast veel vragen ook veel zorgen op, dat is ook heel begrijpelijk.
    Want: hoe doe je dat dan? Verliezen we niet te veel effectieve leertijd? Welke werkvormen en welke leerstof is daar dan geschikt voor? Wordt het niet veel te onrustig is de les? Kost me dat allemaal niet te veel tijd?

    Een paar jaar geleden ben ik begonnen met bewegend leren werkvormen in te zetten in mijn lessen. Dat ging uiteraard met vallen en opstaan, maar inmiddels heb ik behoorlijk wat leuke werkvormen die goed inzetbaar zijn bij een groot deel van de leerstof. Werkvormen in spelvorm, of juist wat serieuzer, met veel beweging of wat rustiger, maar altijd gericht op de samenwerking tussen leerlingen onderling en met voldoende mogelijkheid om te differentiëren.

    Tijdens deze workshop gaan we een aantal werkvormen en het benodigde materiaal bekijken en uitproberen. Daarnaast ook wat praktische tips en natuurlijk voorbeelden uit de praktijk. En hopelijk zitten jullie aan het einde van deze workshop boordevol ideeën om er zelf mee aan de slag te gaan!

    Origami: kunst of wiskunde?

    Maarten Solleveld – Universitair hoofddocent RU

    Een kraanvogel van papier heeft U vast wel eens gezien. Ook andere dieren als olifanten en giraffen kunnen worden gevouwen van de vierkantje origamiblaadjes. Dat is heel kunstig, maar zit er ook echte wiskunde achter? In deze workshop mag U uw vouwvaardigheden oefenen om tegelijkertijd wiskundige vragen te beantwoorden.

    Luisteren naar leerlingen: wat denken zij en wat doen we ermee?

    Chris Kooloos - Science Education Research RU

    Meestal praten leerlingen niet heel veel in de wiskundeles. Maar áls ze iets zeggen geeft dat wel een inkijkje in hun wiskundig denken, en daar is het ons als docent om te doen! Maar hoe krijgen we onze leerlingen aan het praten? En wat vraagt het van ons als docent om goed te luisteren naar leerlingen en om te besluiten hoe we hun wiskundig denken verder kunnen helpen?

    In lessen met klassengespreken kunnen leerlingen aan het denken én aan het praten gezet worden. In zo’n les krijgen leerlingen een wiskundig probleem om aan te werken, en begeleid de docent uiteindelijk de leerlingen in een klassikale uitwisseling van de verschillende ideeën en oplossingsmethoden van de leerlingen. Verschillend, want als een groep leerlingen aan de slag gaat met een probleem dan ontstaat er altijd variatie in aanpak, denkrichting, perspectief en oplossing. Wanneer leerlingen uitgedaagd worden om de verschillende oplossingsmethoden met elkaar in verband te brengen, krijgen ze de kans om nieuwe wiskunde te leren met begrip. Het vraagt veel van de docent om het gesprek op te bouwen op het wiskundig denken van de leerlingen en ze tegelijkertijd te ondersteunen in het leren van nieuwe wiskunde. Aan de hand van voorbeelden van lessituaties staan we in deze workshop stil bij de uitspraken van leerlingen en hoe we daar als docent op zouden kunnen reageren.

    Building Thinking Classrooms

    Maarten Müller

    Peter Liljedahl schreeft het boek Building Thinking Classrooms na 15 jaar onderzoek in klaslokalen met als doel om de keuzes te beschrijven die een docent moet maken om tot de Optimal Practice for Thinking te komen. Kortom: Wat moet je doen om je leerlingen zo actief mogelijk in de les aanwezig te hebben.

    Na het volgen van deze workshop heb je een globaal beeld van hoe een Thinking Classroom functioneert. Denk hierbij aan leerlingen die in groepjes werken op whiteboards aan mondeling geïntroduceerde wiskundige problemen, die ingezet worden om leerlingen eerst zelf aan de slag te laten gaan met de nieuw te ontdekken kennis en vaardigheden, waarna je samen met de leerlingen overzicht over het geleerde creëert.