idee
idee

Formatief handelen

Het ontwerpen van effectief onderwijs gaat verder dan het simpelweg overdragen van kennis. Het vraagt om een doordachte aanpak waarbij leerlingen actief betrokken zijn bij hun eigen leerproces. Formatief handelen biedt hiervoor een krachtig raamwerk.

    Algemeen

    Als er een zekerheid over leren bestaat, dan is het dat leren op een chaotische manier verloopt. Voordat leerlingen de klas inlopen, is het moeilijk te voorspellen met welke ideeën ze het klaslokaal weer zullen verlaten. De kans is groot dat leerlingen de stof, ondanks uw briljante uitleg, niet hebben opgepikt. Elke leraar moet willen weten wat leerlingen wel en niet leren tijdens hun lessen, zodat hij op een meer geïnformeerde manier kan besluiten hoe de les te vervolgen. (Wiliam, 2013)

    Om formatief handelen doelgericht in te zetten, gaan we in deze specialisatie een stap verder. Je gaat een ontwerp maken voor formatief handelen dat verder reikt dan één les en waarin het waartoe en waarom van jouw vak centraal staat. De volgende principes van het formatief handelen komen aan bod:

    1. Constructieve afstemming: wat wil je dat leerlingen leren, welke lesactiviteiten sluiten daarop aan en hoe ga je het geleerde evalueren?
    2. Kwaliteitsbesef: hoe zorg je ervoor dat leerlingen weten hoe ‘kwaliteit’ eruitziet? 
    3. Checken op begrip: hoe ga je het leren van de leerlingen zichtbaar maken? 
    4. Transformatieve feedback: hoe zorg je ervoor dat leerlingen ook echt iets doen met de feedback die zij ontvangen?

    Om zelf de meerwaarde van formatief handelen te ervaren, is het niet genoeg om erover te lezen of te horen; het gaat erom dat je zelf gaat ontwerpen. Formatief handelen komt namelijk pas tot zijn recht binnen een doordacht onderwijsontwerp. Daarom ontwikkel je in deze cursus een ontwerp voor formatief handelen binnen een hoofdstuk of thema voor je eigen vak. De cursus sluit je af met een beroepsproduct dat bestaat uit een ontwerpdossier met daarin jouw ontwerp voor formatief handelen en een toelichting hierop.
     

    Startdatum

    04 november 2024
    Plaats
    Campus Radboud Universiteit
    Zes bijeenkomsten op maandag van 15.30-17.15 uur (4, 11, 18 en 25 nov. & 2 en 9 dec.)
    Kosten
    € 475
    Vrijgesteld van btw
    Ja
    Onderwijsvorm
    Op locatie
    Voertaal
    Nederlands
    Aantal bijeenkomsten
    6
    Deadline inschrijving
    21 oktober 2024, 00:00

    Factsheet

    Type onderwijs
    Seminar
    Studielast (ECTS)
    2
    Eindresultaat
    Certificaat

    Aantal bijeenkomsten:
    1.    Introductie | Constructieve afstemming
    2.    Evaluatie
    3.    Kenniskaart
    4.    Kwaliteitsbesef | Transformatieve feedback
    5.    Leren zichtbaar maken
    6.    Peerfeedback | Terugblik