Afbeelding van onderdelen voor een escaperoom
Afbeelding van onderdelen voor een escaperoom

Gamedesign

Internet, apps en bordspellen van deze tijd zorgen voor nieuwe vormen van spelen, communiceren en leren. Ook in het onderwijs zijn de principes van gamedesign niet meer weg te denken. In deze cursus ontwerp je zelf een leeractiviteit op basis van gameprincipes, waarbij het eindproduct niet eens een echt ‘spel’ hoeft te zijn. 

    Algemeen

    De nadruk in deze cursus ligt op het leergedrag en de leerervaring van de lerende. Je verdiept je niet alleen in hoe je de leerling kunt laten doen en leren in je lessen, maar ook in hoe je een bijpassende ervaring ontwerpt.

    De praktische opbrengst zal een leeractiviteit zijn gebaseerd op spelprincipes voor in je eigen les(sen), die je dan ook kunt onderbouwen op basis van de ervaringen die je wilt bewerkstelligen. 

    We werken aan de volgende doelen:

    • Je kunt de relatie beschrijven tussen lesdoel(en) en spel(vorm);
    • Je legt uit en onderbouwt waarom de spelvorm die je kiest past bij de leerstof die je wilt behandelen;
    • Je kunt verbanden leggen tussen educatieve ontwerpprincipes en gameprincipes;
    • Je kunt voor je ontwerp een analyse van de beginsituatie van je klas maken waarin je spelerstypes identificeert en de invloed van deze spelers op je leeractiviteit voorspelt.

     

    Startdatum

    03 november 2025
    Plaats
    Campus Radboud Universiteit
    Vijf bijeenkomsten op maandag van 15.30-17.15 uur (3, 10, 17 en 24 nov. en 1 dec.)
    Kosten
    € 475
    Vrijgesteld van btw
    Ja
    Onderwijsvorm
    Op locatie
    Voertaal
    Nederlands
    Aantal bijeenkomsten
    5
    Deadline inschrijving
    19 oktober 2025, 00:00

    Factsheet

    Type onderwijs
    Seminar
    Studie uren
    56
    Studielast (ECTS)
    2
    Eindresultaat
    Certificaat

    Inhoud per college

    Voorbereiding college 1: kennisclip bekijken, literatuur lezen, padlet invullen

    (Sub)doelen:

    • Verbanden leggen tussen gameprincipes en theorieën over leren en motivatie
    • Verbanden leggen tussen educatieve ontwerpprincipes en gameprincipes

    Werkcollege 1

    Inhoud: ervaren: educatieve spellen uitproberen

    (Sub)doel: Inzicht krijgen in effect van leren via gameprincipes

    Werkcollege 2

    Inhoud: lesdoelen, speldoelen en spelvorm

    (Sub)doelen:

    • Je beschrijft de relatie tussen lesdoel(en) en spel(vorm)
    • Je legt uit en onderbouwt waarom de spelvorm die je kiest past bij de leerstof die je wilt behandelen

    Werkcollege 3

    Inhoud:

    • Wie zijn onze spelers? Verbinden van spelerskenmerken met analyse beginsituatie
    • Eerste versie leeractiviteit ontwerpen

    (Sub)doelen:

    • Rekening houden met de invloed die spelerstypes hebben op een leeractiviteit
    • Je ontwerpt zelf een leeractiviteit op basis van gameprincipes 

    Werkcollege 4

    Inhoud: 

    • Testen: peer review van ontwerpen

    (Sub)doelen:

    • Je ontwerpt zelf een leeractiviteit op basis van gameprincipes 

    Werkcollege 5

    Inhoud: 

    • Pitch definitieve ontwerp

    (Sub)doelen:

    • Je ontwerpt zelf een leeractiviteit op basis van gameprincipes