Leerling in klas op middelbare school
Leerling in klas op middelbare school

Het Nederlands Onderwijssysteem in Perspectief

Ons onderwijssysteem kent unieke en generieke kenmerken die door de eeuwen heen zijn ontstaan. In deze cursus staan we stil bij de opzet en kenmerken van ons onderwijssysteem en hoe deze zijn ontstaan.

    Algemeen

    Ter vergelijking bekijken we een aantal systemen uit landen om ons heen. Daarbij zal ook de vraag worden opgeworpen wat de zin en onzin is van het vergelijken (en kopiëren) van onderwijssystemen.

    Een breed perspectief (historisch en internationaal) op ons onderwijssysteem draagt bij aan een kritische en genuanceerde houding ten opzichte van dit onderwijssysteem. Als onderwijsprofessional is het van belang dat je je mengt in de maatschappelijke discussie over ons onderwijs op basis van een geïnformeerd standpunt met een breed perspectief.

    Startdatum

    27 januari 2025
    Plaats
    Campus Radboud Universiteit
    Vijf bijeenkomsten op maandag van 15:30 tot 17:15 uur
    Kosten
    € 475
    Vrijgesteld van btw
    Ja
    Onderwijsvorm
    Op locatie
    Voertaal
    Nederlands
    Aantal bijeenkomsten
    5
    Deadline inschrijving
    13 januari 2025, 23:59

    Factsheet

    Type onderwijs
    Seminar
    Toelatingseisen
    Je bent docent in het voortgezet onderwijs
    Studie uren
    56
    Studielast (ECTS)
    2
    Eindresultaat
    Certificaat

    Bijeenkomst 1

    In de eerste bijeenkomst staan we stil bij ontwikkelingen in de 19de eeuw, van de eerste grondwet in 1798 tot de Pacificatie in 1917. Centraal hierin staat de verhouding tussen overheid en onderwijs, als gevolg van veranderingen in de grondwet en bijbehorende schoolwetten. Thema’s als de schoolstrijd, vrijheid van onderwijs (artikel 23 van de grondwet) en schoolsysteem komen aan bod.

    Bijeenkomst 2

    Bijeenkomst twee behandelt de groei van het (voortgezet) onderwijs in de loop van de 20ste eeuw. De emancipatie van de jeugd en de groeiende toegankelijkheid van onderwijs zorgen voor een continue discussie over het doel van het onderwijs. Meritocratie en gelijke kansen vormen de basis van deze ontwikkeling, waarbij enorme groei eind 20ste eeuw vragen oproept over de houdbaarheid van het onderwijssysteem.

    Bijeenkomst 3

    Bijeenkomst drie staat in het teken van recente ontwikkelingen deze eeuw en geeft een vooruitblik op de afronding van de cursus. Op bestuurlijk niveau treedt de overheid onder invloed van New Public Management (NPM) terug uit de publieke sector eind 20ste eeuw. Tegelijkertijd wordt met de invoering van het studiehuis en de basisvorming stevig ingegrepen in de lesmethodiek in het onderwijs. De autonomie en het beroep van de leraar komen ter discussie te staan en de overheid is vervolgens continu op zoek naar manieren om de status en aantrekkelijkheid van het beroep te herstellen.
    Naast nationale ontwikkelingen hebben begin 20ste eeuw internationale onderzoeken een steeds grotere invloed op het beleid van de overheid. Onderzoeken als PISA en TIMMS worden aangehaald om het succes of falen van ons onderwijssysteem aan te tonen. 

    Bijeenkomst 4

    In bijeenkomst vier bespreken de werkwijze en zeggingskracht van deze onderzoeken uit bijeenkomst 3.

    Bijeenkomst 5

    Tot slot wordt in bijeenkomst 5 aan de hand van een thema het Nederlands onderwijssysteem vergeleken met een onderwijssysteem in een ander land. De onderzoeksinstrumenten uit bijeenkomst 4 staan hierbij centraal. Het thema en land worden gekozen op basis van actuele ontwikkelingen in de media.