Hoe en waarom denken we dat niet-levende objecten 'verstand' of een 'geest' hebben? Deze online cursus duikt in de fascinerende psychologische dynamiek van interactie tussen mens en computer en onderzoekt de redenen achter onze aangeboren neiging om sociale en mentale eigenschappen toe te schrijven aan technologie.
We beginnen met het verkennen van fundamentele psychologische theorieën die van toepassing zijn op elke technologie die sociale signalen afgeeft - apparaten die intenties, emoties of persoonlijkheden lijken te hebben. Naarmate de cursus vordert, zal elke dag een ander type sociale technologie belichten, van lichaamloze agenten zoals chatbots tot belichaamde entiteiten zoals robots.
Door middel van interactieve discussies en debatten zullen we onderzoeken hoe deze technologieën de wetenschap en de maatschappij beïnvloeden. Hoe kunnen ze ons helpen meer over onszelf te weten te komen? Hoe kunnen ze maatschappelijke uitdagingen zoals eenzaamheid aanpakken? We zullen ons ook verdiepen in complexe onderwerpen zoals ethiek, privacy en de dunne lijn tussen overtuiging en manipulatie, waarbij we de voor- en nadelen van deze technologieën tegen elkaar afwegen.
Deze cursus is bedoelt voor zowel bachelor- als masterstudenten en vereist geen eerdere ervaring in mens-computerinteractie.
Leerdoelen
- Mens-computer interacties en de psychologische principes erachter begrijpen.
- Het herkennen van verschillen in menselijke reacties op diverse soorten computers en digitale agenten.
- Het evalueren van de rol van digitale agenten in wetenschappelijk onderzoek en het begrijpen van hun voordelen en beperkingen.
- Het beoordelen van de maatschappelijke impact van digitale agenten, inclusief hun voordelen en mogelijke nadelen.