In deze cursus staat de onderlinge relatie tussen kansenongelijkheid, privilege, achterstelling, dominante normen en diversiteit in de onderwijspraktijk centraal. De leerdoelen zijn gericht op het herkennen van diversiteiten en privileges in de klas en het leggen van verbanden tussen kansenongelijkheid op macro-, meso- en microniveau. Elke bijeenkomst richt zich op een specifiek niveau van kansenongelijkheid, variërend van persoonlijke ervaringen tot bredere beleidsaspecten, steeds gekoppeld aan inzichten uit academische en niet-academische bronnen. Deelnemers krijgen de kans om hun eigen positionaliteit te verkennen en hoe deze van invloed is op hun onderwijsvisie en -praktijk. Aan het einde van de cursus formuleren deelnemers een visie onderbouwd vanuit eigen praktijk en diverse bronnen die hen helpt om kansenongelijkheid actief te verminderen in hun onderwijspraktijk.
Kansenongelijkheid en diversiteit in het onderwijs
Deze cursus verkent de complexe relaties tussen kansenongelijkheid en diversiteiten binnen het onderwijs. Door theorie en praktijk te verbinden, krijg je inzicht in hoe je als docent kunt bijdragen aan het verkleinen van kansenongelijkheid. Je ontwikkelt een persoonlijke visie en leert onderbouwde acties te formuleren, passend bij jouw onderwijspraktijk.
Algemeen
Startdatum
07 april 2025
Plaats
Campus Radboud Universiteit
Zes bijeenkomsten op maandag van 15:30 tot 17:15 uur
Kosten
€ 475
Vrijgesteld van btw
Ja
Onderwijsvorm
Op locatie
Voertaal
Nederlands
Aantal bijeenkomsten
6
Deadline inschrijving
17 maart 2025, 23:59
Docent(en)
Factsheet
Type onderwijs
Seminar
Toelatingseisen
Je bent docent in het voortgezet onderwijs
Studie uren
56
Studielast (ECTS)
2
Eindresultaat
Certificaat
Aanbieder
Radboud Docenten Academie
Programma
7 april
Kennismaking en verkenning van de eigen positionaliteit
14 april
Macroniveau
12 mei
Microniveau
19 mei
Mesoniveau
26 mei
Jouw praktijk
2 juni
Evaluatie en voorbereiding van je beroepsproduct