Over de training
Het gesprek is een van de belangrijkste, zo niet het belangrijkste middel om verschillen te overbruggen. Toch is het verre van eenvoudig om een goed gesprek te voeren. Je probeert een bijdrage te leveren aan een ingewikkelde discussie en je merkt dat je woorden anders worden opgevat dan je bedoelt. Je legt tijdens een inspraakavond zo helder mogelijk uit waarvoor een bepaald beleid is bedoeld, maar geen burger lijkt geïnteresseerd, integendeel, de gemoederen lopen hoog op. Onderzoek en praktijk wijzen uit dat het praten over lastige kwesties de verschillen vaak eerder vergroot, dan verkleint.
Reden genoeg om ons te verdiepen in de vraag waarom gesprekken verlopen hoe ze verlopen, welke mechanismen en patronen een rol spelen en hoe de kwaliteit van gesprekken verbeterd kunnen worden in de richting van een dialoog. Een dialoog is een bijzonder soort gesprek waarbij het niet de bedoeling is om te winnen, zoals bij een discussie of een debat, maar om samen tot iets nieuws te komen. Belangrijk uitgangspunt hierbij is écht luisteren en proberen het wederzijds begrip te vergroten. Een dialoog is daarmee ook werken aan de (werk)relatie.
Uniek aan deze training is de focus op echte gesprekken in real life settings. Wat wordt er gezegd, hoe wordt daarop gereageerd en wat is daarvan dan weer het effect op het verdere verloop van het gesprek? Hoe kunnen we dit alles begrijpen en vooral: hoe kan het beter?