Weinig leerlingen zijn gemotiveerd voor het lezen van (oude) teksten. De laatste jaren is er vanuit neerlandistische en vakdidactische hoek gelukkig steeds meer aandacht voor dit notoir moeilijke onderdeel van het schoolvak Nederlands. In de bijeenkomsten gaan we aan de slag met de nieuwste didactische inzichten rondom literatuurgeschiedenis, waarbij we ons richten op onder andere de didactiek van literatuurhistorisch redeneren.
Handvatten voor inspirerend en activerend literatuurgeschiedenisonderwijs
Deze masterclass is bedoeld voor docenten Nederlands die graag handvatten willen voor inspirerend en activerend literatuurgeschiedenisonderwijs. Onder begeleiding van twee vakdidactici Nederlands verdiep je je in de nieuwste vakdidactische inzichten en ga je aan de slag met het ontwerpen van onderwijsactiviteiten. Je krijgt daarbij handvatten aangereikt zoals vakdidactische concepten en modellen, concrete voorbeelden van onderwijsactiviteiten en suggesties voor werkvormen. Je ontwerpt een lesactiviteit die je direct in je eigen les kunt inzetten en je ontwikkelt kennis en vaardigheden om zelf verder aan de slag te gaan met dit thema.