Training
Training

Masterclass vakdidactiek Nederlands: historische letterkunde

Hoe geef je inspirerend onderwijs in historische letterkunde? Het is voor veel docenten Nederlands een uitdaging om leerlingen te enthousiasmeren voor literatuurgeschiedenis.

    Algemeen

    Weinig leerlingen zijn gemotiveerd voor het lezen van (oude) teksten. De laatste jaren is er vanuit neerlandistische en vakdidactische hoek gelukkig steeds meer aandacht voor dit notoir moeilijke onderdeel van het schoolvak Nederlands. In de bijeenkomsten gaan we aan de slag met de nieuwste didactische inzichten rondom literatuurgeschiedenis, waarbij we ons richten op onder andere de didactiek van literatuurhistorisch redeneren.

    Handvatten voor inspirerend en activerend literatuurgeschiedenisonderwijs

    Deze masterclass is bedoeld voor docenten Nederlands die graag handvatten willen voor inspirerend en activerend literatuurgeschiedenisonderwijs. Onder begeleiding van twee vakdidactici Nederlands verdiep je je in de nieuwste vakdidactische inzichten en ga je  aan de slag met het ontwerpen van onderwijsactiviteiten. Je krijgt daarbij handvatten aangereikt zoals vakdidactische concepten en modellen, concrete voorbeelden van onderwijsactiviteiten en suggesties voor werkvormen. Je ontwerpt een lesactiviteit die je direct in je eigen les kunt inzetten en je ontwikkelt kennis en vaardigheden om zelf verder aan de slag te gaan met dit thema.

    Startdatum

    04 november 2024
    Plaats
    Campus Radboud Universiteit
    Vier bijeenkomsten op maandag. Kijk voor de details onder de tab 'Programma'
    Kosten
    € 395
    Vrijgesteld van btw
    Ja
    Onderwijsvorm
    Combinatie van op locatie en online
    Voertaal
    Nederlands
    Aantal bijeenkomsten
    4
    Deadline inschrijving
    31 oktober 2024, 23:59

    Factsheet

    Type onderwijs
    Masterclass
    Toelatingseisen
    Je bent docent Nederlands in het voortgezet onderwijs
    Studie uren
    10
    Eindresultaat
    Certificaat

    Bijeenkomst 1 

    Maandag 4 november, online van 15.30 tot 17.00 uur

    In deze bijeenkomst verdiepen we ons in recente ontwikkelingen rondom literatuurgeschiedenis in het kader van de curriculumherziening en in didactische inzichten vanuit de neerlandistiek. We besteden aandacht aan de theorie en praktijk van het kruispuntenmodel van Sander Bax & Erwin Mantingh en aan de didactiek van literatuurhistorisch redeneren zoals Renate van Keulen die heeft ontwikkeld.

    Bijeenkomst 2

    Maandag 18 november, op de campus van 19.00 tot 20.30 uur

    In deze bijeenkomst ervaar je een werkvorm gericht op literatuurhistorisch redeneren en gaan we met elkaar in gesprek over de opbrengsten daarvan. 

    Bijeenkomst 3

    Maandag 25 november, op de campus van 19.00 tot 20.30 uur

    In deze bijeenkomst gaan we aan de slag met het ontwerpen van eigen onderwijsactiviteiten met behulp van de in de eerste bijeenkomsten aangereikte theorie en praktijkvoorbeelden. In voorbereiding op de laatste bijeenkomst toets je je werkvorm in de klas of bespreek je deze met collega’s. 

    Bijeenkomst 4

    Maandag 9 december, online van 15.30 tot 17.00 uur

    In deze bijeenkomst wissel je met de andere deelnemers je ervaringen met het uitvoeren/bespreken van de ontwerpen uit. We staan stil bij vragen, dilemma’s en kansen en blikken terug op de belangrijkste inzichten en opbrengsten uit de cursus.