Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie 2024

Op vrijdag 11 oktober 2024 vindt de jaarlijkse Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie plaats.

    Algemeen

    Programma

    Bekijk het programma van de Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie 2024 met de lezingen, workshops en sprekers hierboven bij 'Programma'.

    Aanmelden

    De nascholingsconferentie vindt plaats op vrijdag 11 oktober. Aanmelden voor de nascholingsconferentie kan via onderstaande knop. U doet de betaling direct bij aanmelding via creditcard, Ideal of PayPal. U ontvangt een bevestiging voor eventuele declaratie bij uw werkgever.

    Aanmelden

    Ben je student? Meld je dan aan via onderstaande knop.

    Aanmelden student

    Startdatum

    11 oktober 2024, 09:00
    Kosten
    € 165
    Korting(en)
    Voor studenten geldt een gereduceerd tarief van €50,-
    Voertaal
    Nederlands
    Docent(en)
    Prof.dr. Bart Wallet (UvA)
    dr. Sanne Albers
    Jonathan Verwey
    Anne van Duuren
    Ruud Klomp
    Koen Henskens
    Iris van Vlimmeren

    Factsheet

    Type onderwijs
    Studiedag

    Contactinformatie

    Radboud Pre-University College of Society
    tel. 06-31132898
    pucofsociety [at] let.ru.nl (pucofsociety[at]let[dot]ru[dot]nl)

    Programma

    09.00 - 09.20 uur | Registratie en ontvangst

    09.20 - 09.30 uur | Welkomstwoord |dr. Marloes Hülsken (Radboud Universiteit)

    09.30 - 10.30 uur | Lezing: Dynamiek van het antisemitisme: historische wortels en maatschappelijke debatten | Prof.dr. Bart Wallet (UvA)

    10.30 - 11.00 uur | Pauze en informatiemarkt

    11.00 - 12.00 uur | Lezing (keuze)

    12.00 - 13.00 uur | Lunch en informatiemarkt

    13.00 - 14.30 uur | Workshopronde 1 (keuze)

    14.30 - 15.00 uur | Pauze en informatiemarkt    

    15.00 - 16.30 uur | Workshopronde 2 (keuze)

    16.30 uur | Uitreiking certificaten en afsluitend drankje

     

    Dynamiek van het antisemitisme: historische wortels en maatschappelijke debatten

    Door: prof. dr. Bart Wallet, hoogleraar Joodse Studies: Vroegmoderne en moderne joodse geschiedenis Universiteit van Amsterdam.

    Wereldwijd en ook in Nederland wordt een toename van antisemitische incidenten gerapporteerd. Bij grote crises circuleren al snel anti-joodse complottheorieën en als het conflict in het Midden-Oosten oplaait, neemt ook de zichtbaarheid van antisemitisme toe. Maar wat is nu precies antisemitisme? Waar komt het vandaan, welke bronnen heeft het? Welke rol speelt het nu in onze samenleving? En hoe verhoudt het zich precies tot antizionisme en Israëlkritiek? In deze lezing gaan we op zoek naar een historisch geïnformeerde manier om zinvol over contemporain antisemitisme te spreken.

     

    Bij je aanmelding maak je een keuze tussen onderstaande parallelle lezingen:

    • “Kyiv en Moskou, een lange geschiedenis van broederschap en vijanden”

      Door: prof. dr. Wim van Meurs, hoogleraar Europese Politieke Geschiedenis, Radboud Universiteit.

      De Russische inval van 2022 is de nieuwste wending in een minstens duizendjarige geschiedenis van Oekraïne en Rusland. Deze lezing richt zich op die lange dramatische geschiedenis, maar ook vooral op de manier waarop die van de 19e eeuw tot nu aan beide kanten is geschreven en verbeeld.

       

    • Chinese geschiedenis volgens de Chinezen zelf

      Door: dr. Sanne Albers, docent en onderzoeker Hogeschool Rotterdam

      De examencontext China biedt veel inzichten in de historische ontwikkelingen van een van de grootste landen op aarde, met daarin een duidelijk narratief dat als rode draad door de historische beschrijvingen heen loopt. Maar hoe verhoudt dat narratief zich tot degene die in Chinese geschiedenisschoolboeken gebruikt wordt? Om begrijpelijke, en gedeeltelijk zeer terechte redenen wijzen we het Chinese staatsperspectief meestal af als 'onbetrouwbare propaganda'. Maar soms heeft het toch zin om te luisteren naar een ander perspectief. In deze lezing bekijken we een aantal fragmenten uit Chinese schoolboeken die tegen ons eigen narratief ingaan, wat tot interessante discussies in de klas kan leiden.

     

    Bij je aanmelding kies je twee van onderstaande workshops: 

    • Indonesië: de strijd voor onafhankelijkheid
      Lezen als een historicus: werkvormen om lees- en schrijfvaardigheid te bevorderen

      Door: Bo van Leeuwen (Radboud Universiteit en Canisius College) en Jonathan Verwey (Bronbeek en Universiteit Leiden)

      In deze workshop staat de didactiek 'Reading Like A Historian' van Sam Wineburg (emeritus hoogleraar Stanford University) centraal. Aan de hand een aantal voorbeelden laten wij zien hoe deze didactiek te vertalen is naar het onderwijs in Nederland. Tijdens deze workshop is er bijzondere aandacht voor de bevindingen uit het promotieonderzoek van Jonathan Verwey over de seksuele cultuur in het Nederlandse leger tijdens de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog. Vanuit zijn inhoudelijke expertise hebben we ook een 'lezen als een historicus'-werkvorm ontwikkeld over de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd die we graag aanbieden aan de deelnemers van deze workshop.

       

    • Van Archief tot Klaslokaal: slavernijverleden in de geschiedenisles

      Door: Iris van Vlimmeren (Jonge historicus van het jaar) en Miesje Engels (Radboud Universiteit)

      Lesgeven over slavernij en het koloniale verleden, hoe doe je dat nou? Met het project 'Van Archief tot Klaslokaal' streeft Iris van Vlimmeren (jonge historicus van het jaar) naar een diepere bewustwording over het koloniale verleden in het klaslokaal. Samen met Miesje Engels (vakdidacticus Radboud Universiteit) is bij archiefmateriaal lesmateriaal ontwikkeld dat direct te gebruiken is in de klas.

       

    • Oral History in de klas

      Door: Anne van Duuren (HAN_University of Applied Sciences) en Marloes Hülsken (Radboud Universiteit)

      Oral history (het interviewen van ooggetuigen over het verleden) kan geschiedenis voor leerlingen tastbaar, persoonlijk en dichtbij maken. Daarnaast kunnen door het verzamelen en beluisteren van persoonlijke verhalen onderwerpen de klas in gebracht worden die nog geen deel uitmaken van het curriculum en kan een brug geslagen worden tussen geschiedenis- en burgerschapsonderwijs. Maar hoe ga je met oral history aan de slag in de klas? In deze workshop bespreken Marloes Hülsken (RU) en Anne van Duuren (HAN) een aantal voorbeelden van het platform www.han.nl/oralhistory die direct te gebruiken zijn in de klas.

       

    • Moreel historisch denken voor de onderbouw

      Door: Gerhard Stoel (Radboud Universiteit) en Rémi Hartel (HAN_ University of Applied Sciences)

      Soms is bronmateriaal zo rijk dat je er in de klas alle kanten mee op kunt. Het materiaal van onze workshop van vorig jaar – Salitters brief – vraagt dan ook om nog meer toepassing. Daarnaast menen wij dat oefenen met moreel historisch redeneren niet alleen in de bovenbouw thuishoort. Zowel het verkennen van waarden van jezelf als anderen (nu en toen) en het oefenen met moreel redeneren, als het ontdekken van de extra, vaak verborgen laag van waarden en overtuigingen in de historische bronnen, vinden wij een verrijking op het bestaande geschiedeniscurriculum en brede vorming van de leerlingen. Dit kan prima beginnen in de onderbouw. Vandaar dat wij juist voor deze doelgroep aan de slag gaan met primaire bronnen rondom de ‘casus Salitter’. Ook willen we samen de ontwerpprincipes rondom de didactiek van moreel historisch redeneren verkennen en kijken hoe het gebruikte materiaal daar een plek vindt. Zo kunnen ook met ander materiaal vergelijkbare leerdoelen behaald worden. 

       

    • Jongeren in opstand: Nederland en West-Duitsland in de jaren ’60 en ’70

      Door: Marc van Berkel (Radboud Universiteit en HAN_ University of Applied Sciences) Ruud Klomp (HAN_ University of Applied Sciences)

      Centraal in deze workshop staat een analyse van protestbewegingen in Nederland en West-Duitsland. Het biedt een rijke context over sociale bewegingen in Nederland en Duitsland en brede maatschappelijke ontwikkelingen in de jaren ’60 en ‘70. Leerlingen verdiepen zich in deze werkvorm in vragen als: Welke doelen hadden deze bewegingen en in hoeverre waren ze bereid geweld te gebruiken om deze te bereiken? Hoe reageerde de overheid in Nederland en West-Duitsland op protestacties? Daarnaast biedt de werkvorm aanknopingspunten om stil te staan bij actuele protestbewegingen en opvattingen over protest onder jongeren in Nederland. 

       

    • Op weg naar het Gelders historisch museum

      Door: Dolly Verhoeven (Radboud Universiteit) en Koen Henskens (HAN_University of Applied Sciences)

      In deze workshop zullen Dolly Verhoeven (bijzonder hoogleraar Gelderse geschiedenis) en Koen Henskens (vakdidacticus) op activerende wijze laten zien hoe je leerlingen kunt laten nadenken over regionale - specifiek Gelderse - geschiedenis. De workshop sluit aan bij de actualiteiten, aangezien het doel van de werkvorm is om een nieuw museum voor Gelderse geschiedenis te ontwerpen en vullen!