Diede Vonken

Diede Vonken
Je leert meer kritisch na te denken over dingen die spelen in de wereld en dit heeft mijn blik op de wereld doen veranderen.
Naam
Diede Vonken
Opleiding
Pre-master Anthropology and Development Studies
Startdatum studie
Einddatum studie
Vooropleiding
International Teacher Education for Primary Schools (NHL Stenden)

Student Diede Vonken heeft de pre-masteropleiding Anthropology and Development Studies afgerond.

Waarom ben je na je hbo een master gaan volgen? Waarom vind je het een aanvulling op je bachelor?

Na het afronden van mijn hbo-opleiding voelde het alsof er nog iets ontbrak, met name op het gebied van theoretische verdieping. Tijdens mijn bachelor, een internationale onderwijsopleiding, lag mijn interesse altijd het meest bij de antropologische aspecten van het onderwijs. Toen ik werkte als docent kwam ik steeds weer tegen dat ik hierover meer wilde leren en dat ik dit op een andere, meer theoretische en kritische manier wilde doen dan tijdens mijn hbo-opleiding.

Na onderzoek en overweging ben ik terechtgekomen bij de master Anthropology and Development Studies (ADS), dat perfect aansluit op deze behoefte. Het programma verschilt aanzienlijk van mijn eerdere hbo-opleiding, maar dat maakt het naar mijn mening juist een waardevolle aanvulling.

Hoe vond je de overstap van het hbo naar wo?

Zoals ik al schreef is ADS heel anders dan mijn hbo-opleiding, maar ook zijn er overeenkomsten. Ik werd voordat ik begon met de master door mensen gewaarschuwd dat de universiteit een heel andere sfeer zou hebben dan de persoonlijke, kleinschalige omgeving van een hbo, en dat ik er hier alleen voor zou staan. Maar niets bleek minder waar. Hoewel het leerproces meer individueel georiënteerd is, is het nog altijd persoonlijk en kleinschalig. De groep pre-master studenten vormde een fijne learning community en de docenten kenden me meestal bij naam. 

Tijdens de pre-master had ik ongeveer evenveel contacturen als op het hbo. Tijdens het eerste half jaar van de pre-master was ik meestal 3/4 dagen per week op de campus en had ik ongeveer zes colleges van twee uur per week. Tijdens het tweede half jaar ga je op veldwerk en ga je aan de slag met het schrijven van je scriptie. Dan heb je veel minder contacturen. 

Wat betreft de focus, het ligt waarschijnlijk voor de hand, maar ADS is een stuk theoretischer dan de hbo-opleiding die ik heb gevolgd. In het begin moest ik echt even wennen aan het vele lezen en het hoge tempo waarop ik concepten moest verwerken, maar dit wende redelijk snel en voor ik het wist zat ik in het ritme.

Hoe ervaar je het niveau van de pre-master? 

Ik denk niet dat de pre-master per se veel moeilijker is dan een hbo, maar de manier van werken is waarschijnlijk erg anders en dit past niet even goed bij iedereen. Je moet veel lezen in een korte tijd en dit voor een deel zelfstandig verwerken. Echter, anders dan op het hbo hoef je nooit je tijd te splitsen tussen stage en colleges, waardoor je gefocust kunt zijn op de stof. Daarbij kun je bij docenten en medestudenten terecht met vragen en de colleges zijn meestal erg verhelderend. Ook bij de opdrachten krijg je veel steun van docenten waardoor je niet snel het gevoel zal hebben dat je er alleen voor staat. 

Ik had ervoor gekozen om geen baantje te nemen naast mijn studie omdat ik het rustig aan wilde doen, zeker in het begin. Veel andere studenten hadden wel een baantje en van hen hoorde ik dat het goed te combineren was.

Wat spreekt je het meest aan van de universiteit en waarom?

Voordat ik begon met de studie was ik vooral geïnteresseerd in de theoretische verdieping, maar wat ik nu zie als het belangrijkste punt is dat ik op een hele andere manier naar dingen kan kijken dan voorheen. Je leert meer kritisch na te denken over dingen die spelen in de wereld en dit heeft mijn blik op de wereld doen veranderen. 

Welke master ben je na de pre-master gaan volgen? En wat wil je gaan doen met die master op zak?

Ik volg op dit moment de master Anthropology and Development Studies (ADS) met als track Decolonising Diversity in a Polarised World. Ik koos voor deze track omdat het me de kans gaf dieper te duiken in kwesties rondom diversiteit, belonging en ongelijkheid in de samenleving. Deze onderwerpen kon ik in de essay opdracht voor dit vak verder toespitsen op mijn specifieke interesse in diversiteit in het onderwijs. Dit legde een goede basis voor wat ik nu onderzoek tijdens mijn veldonderzoek en scriptie, namelijk het navigeren van burgerschapsonderwijs in een diverse en polariserende context.

Wat ik na mijn afstuderen ga doen weet ik nog niet, maar daar zal ik in de komende maanden hopelijk meer duidelijkheid over ontwikkelen.